Denník N

Jazda vlakom s otvorenými dverami definitívne skončí až výmenou všetkých starých vozňov

Foto: Ilustračné - CREATIVE COMMONS
Foto: Ilustračné – CREATIVE COMMONS

Za posledných šesť rokov evidujú železničiari dva prípady vypadnutia z vlaku. V jednom bol alkohol, druhý sa nevysvetlil.

Cesta vlakom môže byť dnes viac alebo menej pohodlá. Pasažieri sa môžu previezť v klimatizovaných EC vlakoch či v rýchlikoch s obsluhou, ale aj v starších schátranejších vozňoch, v horšom prípade aj s výhľadom cez otvorené dvere.

Ten druhý prípad dokumentuje jazda na trati z Nových Zámkov do Komárna z konca apríla tohto roku:

Ako často sa to stáva nikto nevie. Štatistiky logicky zachytávajú iba prípady, ktoré cestujúci či sprievodca zachytia a potom aj nahlásia.

„Tohto roku sme zaevidovali osem sťažností podobného charakteru. Každý prípad vždy prešetríme a prijímame opatrenia, aby sa už neopakoval,“ píše hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

Čo presne sa stalo na južnej trati nevedia železničiari z videa presne vyhodnotiť. Na tejto trase premávajú aj moderné súpravy s automatickým blokovaním dverí, no v danom čase boli niektoré nahradené staršími jednotkami spred roku 1989 – to sa stáva počas opráv či pravidelnej údržby.

Staršie dvere môže otvoriť aj sám cestujúci alebo stačí, že sa na stanici nezavrú na západku. Keď vlak zrýchli a dvere sa otvárajú v protismere jazdy, môže ich otvoriť nápor vzduchu – to sa zrejme stalo aj v spomínanom prípade. Ďalšia možnosť je, že cestujúci vystupuje z  opačnej strany, dvere nezatvorí, ale sprievodca ich od stanice nevie odkontrolovať.

Za posledných šesť rokov dva ťažké prípady

Železničiari avizujú, že ťažko odkontrolovateľný problém s dverami až na nepredvídateľné závady pominie, len čo budú všade jazdiť zmodernizované alebo úplne nové vlaky. Ich blokačný systém zaisťuje, že ak sú niektoré dvere otvorené, vlak zo stanice nevyrazí.

Dovtedy bude riziko väčšie a podľa skúseností železničiarov ho netreba podceňovať ani na pomalších regionálnych trasách.  Svedčia o tom podľa nich dva vážne prípady z posledných šiestich rokov.

Jeden je z roku 2014: Keď v marci vchádzal osobný vlak do stanice Vrútky, nástupné dvere sa otvorili a cestujúca vypadla. Výsledkom boli podľa železničiarov ťažké zranenia a dôvodom nielen starší typ vlaku.

„Postihnutá žena bola v čase nehody pod vplyvom alkoholu, pri prejazde vlaku ľavotočivou zákrutou stratila rovnováhu a oprela sa o kľučku nástupných dverí, ktoré sa otvorili. Bohužiaľ, išlo o vozeň s mechanickým zatváraním dverí, ktorý nemal  zabudované blokovanie počas jazdy,“ povedal Kováč.

Záznamov o otvorených dverách pribudlo

V roku 2011 zasa blokovanie dverí vo vlaku bolo, ale z dodnes nejasných príčin nebolo funkčné. Išlo o rýchlik.

„V decembri došlo počas odchodu vlaku R 705 zo železničnej stanice Nové Mesto nad Váhom z dosiaľ nezistených príčin k otvoreniu nástupných dverí a vypadnutiu cestujúceho s následkom smrti. Išlo o vozeň s mechanickým zatváraním dverí, ktoré boli konštrukčne vybavené blokovaním počas jazdy, no v tom čase bolo nefunkčné,“ informuje hovorca železničiarov.

Tragický prípad z posledných mesiacov evidujú aj v susednom Česku. Na Morave vypadlo cez dvere rozbehnutého vlaku trojročné dievčatko.

Čísla slovenskej železničnej spoločnosti hovoria, že v roku 2015 zaznamenali železničiari 6 prípadov, keď vlak jazdil s otvorenými dverami a v roku 2016 o jeden prípad viac. To je o čosi menej než pripadá na menšiu časť roka 2017.

Platí, že údaje majú minimálnu výpovednú hodnotu, keďže všetko závisí od toho, či si otvorené dvere niekto všimne a aj ich nahlási. Takmer všetky evidované jazdy s otvorenými dverami v roku 2015 a 2016 nahlásili kontrolóri z radov železničiarov, iba jednu reklamovali cestujúci.

Móricove vlaky sú vraj kazivé

Prípady jázd s otvorenými dverami by mali mať klesajúcu tendenciu postupne s tým, ako staršie vozne nahrádzajú nové súpravy.

Majú na to aj akčný plán. Vo videu vysvetľujú, že chcú počas najbližších piatich rokov investovať do rozvoja infraštruktúry a nových vlakových súprav približne miliardu eur. Mimoriadne ambiciózny plán spochybňujú aj manažéri štátneho správcu koľajníc – Železníc Slovenskej republiky.

Medzitým štát postupne nakupuje nové súpravy a vagóny. Tie, ktoré jazdia napríklad na trase medzi Bratislavou a Novými Zámkami, ale aj južnejšie na spomínanej trase do Komárna, dodáva Škoda Vagonka Ostrava. Trend upozorňuje na vysokú kazivosť jednotiek od firmy ŽOS Vrútky z portfólia rodiny bývalého poslanca SNS Víťazoslava Mórica.

Nasadzovanie nových vlakov od ŽOS Vrútky sa podľa informácií Trendu dlhodobo drží na úrovni 60 percent. Niekedy je to len polovica. Vo väčšine prípadov sú za tým technické poruchy. Namiesto nových eurovlakov jazdia staré. „Rieši sa problém chladiacich okruhov vozidiel v spolupráci s výrobcom a jeho dodávateľmi,“ cituje Trend  komunikačné oddelenie ZSSK. Ďalší problém je podľa neho takzvané stopovanie, čiže vypínanie motorov.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie