Denník N

V škole neboli spokojní, čas využili inak. Vymysleli výbornú aplikáciu

Jozef Štefanka (vľavo) a Daniel Minárik sú práve na najväčšej ázijskej maloobchodnej konferencii Retail Congress Asia Pacific v Singapure.
Jozef Štefanka (vľavo) a Daniel Minárik sú práve na najväčšej ázijskej maloobchodnej konferencii Retail Congress Asia Pacific v Singapure.

Jozef Štefanka a Daniel Minárik ponúkajú riešenie, ktoré pomáha maloobchodníkom optimalizovať skladové zásoby, efektívne pracovať so zákazníkmi a so zamestnancami.

Predávajú aplikáciu, ktorá pomáha obchodom určiť, ako sa predáva tovar. „Nerobíme to preto, aby sme mali každý mesiac dvetisíc eur,“ hovoria Jozef Štefanka a Daniel Minárik.

Ich aplikácia ProfitUp umožňuje obchodníkom spraviť si jednoducho analýzu, ktorý tovar majú dlho na sklade alebo v ktorých predajniach ľudia viac nakupujú mlieko a kde chlieb. Odhalia šikovných a lenivých predavačov.

Ich aplikáciu dnes využíva zhruba dvadsať sietí predajní, medzi nimi Adidas, Martinus, Benetton, Nike, Puma či Pietro Filipi. Najskôr sa chceli orientovať na menšie siete, ale keď videli záujem veľkých predajcov, ponuku rozšírili.

Za zhruba 20 až 60 eur na predajňu si môžu obchodníci predplatiť podrobnejšie analýzy o maloobchode. Podľa toho si môžu nastaviť, aký tovar má ísť do akej predajne či ako odmeňovať predavačov podľa aktivity, zistia, aký je priemerný nákup a ako sa predávajú jednotlivé produkty.

Problém v maloobchode sú podľa nich zlé dáta. „Ak chcú rozumné výsledky, potrebujú analytikov, ktorí pospájajú rôzne dáta. Naša vízia je to zjednodušiť,“ hovorí Daniel, ktorý robil analytika pre Tesco alebo Nike.

Ľudia podľa neho trávia veľa času len zliepaním a získavaním údajov. Ostáva potom menej času na samotnú analýzu. To má aplikácia vyriešiť a obchody tak môžu ušetriť.

„Napríklad, ak má firma päť predajní, mesačne za ne zaplatí v priemere 250 eur. Na štandardné mesačné správy potrebujú 40 hodín mesačne. Tak sa dostanú na náklady našej aplikácie,“ hovorí Daniel.

Prvý rok po spustení dosiahli tržby 60-tisíc eur. „Chceme medziročne stopercentný nárast tržieb. Minulý rok sme mali vyše 100-tisícové tržby,“ dodáva.

Zisk sa ťažko vyjadruje, po dvoch rokoch by mali byť na nule. „Ale nepotrebovali sme cudzí kapitál a vieme pokryť naše náklady.“

Naštartovala ich súťaž

Keď aplikáciu pripravovali, prihlásili sa do súťaže Podnikateľský nápad roka, ktorú vyhrali. „Začali sme sa k aplikácii správať inak. Dokončili by sme ju, aj keby sme nevyhrali, ale neporovnateľne sme na nej zrýchlili prácu,“ hovorí Jozef.

U Daniela ani u Jozefa nejde o prvý projekt. Jozef pripravil aj aplikáciu pre iPhony: hlasom ovládaný kalendár. Aplikácia už nefunguje, aj keď najmä v USA mala úspech. „Nebol na to čas,“ hovorí Jozef.

Pre úplnosť – v podobnom čase uviedol Apple aplikáciu Siri, ktorá bola podobná ako tá ich. „Keď sme zarobili, čo sme do toho investovali a troška navyše, prestali sme sa tomu venovať, nemôžeme súperiť s takým gigantom,“ hovorí Jozef.

Projekt mu však dal veľa. Teraz už vie, že nemusí zverejniť úplne dokonalú verziu aplikácie, lepšie je zverejniť ju skôr a dorobiť ju podľa potrieb klientov. Aplikáciu pre iPhony totiž dlho pripravovali a spustili ju, až keď s ňou boli úplne spokojní. Aplikáciu pre maloobchod tak už robili inak, spustili ju skôr a spolu s klientom vychytávali muchy.

foto

Školy nedokončili

Aj keď sú úspešní, titul nemajú. Obaja na vysoké školy nastúpili, ani jeden ju nedokončil. 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie