Denník N

Ridley Scott nakrútil nového Votrelca, aby vysvetlil starého. Bolo to treba?

Foto - CinemArt
Foto – CinemArt

Novinkou týždňa v našich kinách je Votrelec: Covenant. Prvý dojem je úžas, druhý zahltenie zbytočnými motívmi.

Desať rokov po výprave Prometheus sa vylodia na planéte ďalší ľudskí kolonisti. Opäť žasnú nad príbytkom predátora, nepozorne kopú do húb s jeho zárodkami a znovu si na palubu odnášajú parazita. Opäť niekto nakúka do megavajca, aby schytal chobotnicu do tváre. Hrdina je kolektívny a tvoria ho milujúce dvojice, medzi nimi korektne aj gejovia.

Ridley Scott je stále skvelý režisér, nič nesvedčí o tom, že v novembri bude mať už osemdesiat rokov. Votrelec: Covenant je akčný, veľkolepý, vizuálne opojný film s dychberúcou akciou.

Problémom je množstvo rovín, o ktoré sa pokúša: bystrú bájku o stvorení života, zamyslenie o androidoch, filozofiu á la Stanley Kubrick, meditáciu o dejinách a pôvode umenia. Je tu toho priveľa.

Ako by bol sám režisér uväznený v pasci svojho univerza a logike, ktorá velí núkať niečo epickejšie, popisnejšie, výpravnejšie, jednoducho komplexnejšie ako jeho predchodcovia.

Najhorší bol štvrtý

Za štyridsať rokov ságy stihli vzniknúť štyri snímky, crossovery s Predátorom, dva prequely, nevraviac o televíznom seriáli a množstve ďalších doplnkových príbehov. Doposiaľ posledný film Prometheus, ktorý vznikol pred piatimi rokmi opäť režíroval Scott .

V celej ságe nebol úplne najhorším (ratingy sa zhodujú, že najslabšie sú votrelecké filmy číslo tri a štyri) a zarobil najviac peňazí, takže bol hneď vo výhľade nasledovník. Bez ohľadu na kritiku.

 

Kto by to chcel škatuľkovať, ten by asi povedal, že nový film je kombináciou prequelu a remakeu. Horor ságy stál na rôznych zdrojoch strachu v kolektívnom nevedomí.

Votrelec: Covenant ich všetky spája, až sa môžeme strachovať z uzatvoreného priestoru, znásilnenia, tehotenstva a závratne exotickej mimozemskej civilizácie. Exteriéry kombinuje s klaustrofóbiou v interiéroch, ktorá bola kľúčová pre úplne prvý príbeh z konca 70. rokov.

Vyčerpaná budúcnosť

Ponúka nám skrátka všetko z votreleckej série naraz. To samotné nie je nič zlé, Hollywood sa recykluje a to patrí k jeho zmluve s divákom. Ten od neho nečaká nič nové ani pôvodné.

Britský teoretik Mark Fisher hovorí o vyčerpaní budúcnosti, o fukuyamovskom „konci dejín“, ktorý okrem politiky postihol aj kultúru.

Budúcnosť je vyčerpaná, pretože si nikto nevie predstaviť alternatívu k súčasnému fungovaniu neskorého kapitalizmu, súčasnosť je presýtená minulosťou, ktorá sa k nám stále tlačí a vnucuje ako niečo, čo tu bolo a nič lepšie nevymyslíme. Kultúra sa variuje a opakuje stále to isté. Je múzeom exponátov. Tie môžeme napodobniť, vylepšovať, ironicky kombinovať – a pýtať sa, dokedy to bez nového vydrží.

Preto všetky Jurské parky, Hviezdne vojny a dokonca westernové klasiky opäť v kine v novom balení. Votrelec je toho súčasť. Ak má preto nejaký problém, tak to nie je recyklácia, ale, že to nerobí dostatočne dobre. Je popisný, epický a až príliš reflektuje vlastnú ságu.

Tam kde boli Star Wars schopné vzdať sa vlastnej košatosti a vrátiť sa k prostej linke vesmírneho dobrodružstva, tam Votrelec nešikovne pokračuje v zamotanej, výpravnej a najmä čoraz absurdnejšej mytológii.

Zostáva nám spomínať na jednoduchý prvý príbeh a zlo z kozmu, ktoré bolo desivé bez vysvetlenia pôvodu. Votrelec vysvetlenie nepotrebuje.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie