Denník N

Imperialistické vojenské pakty, jadrové útoky či ošetrovanie. Čo sa učilo na brannej výchove

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ministri za SNS chcú do škôl vrátiť brannú výchovu, prečítali sme učebnicu brannej výchovy pre ôsmy ročník na základnej škole z roku 1976.

Dnešná generácia dvadsiatnikov či tridsiatnikov si predmet brannej výchovy zo školy nepamätá a branné cvičenia už poznajú len ako prechádzky po lese.

Na základných školách brannú výchovu ako samostatný predmet zrušili v roku 1973 a učili ju na iných predmetoch, pripomína ministerstvo školstva, ktoré ju chce teraz obnoviť. Na stredných školách bol tento predmet až do roku 1989 – raz do týždňa.

Keďže minister školstva Peter Plavčan a obrany Peter Gajdoš (obaja nominanti SNS) vážne hovoria, že by bolo dobré opäť zaviesť predmet brannej výchovy, a nevedia povedať, čo by na nej učili, pozreli sme sa aspoň na to, čo na nej učili kedysi.

Imperialisti a spravodlivé vojny

Branná výchova v časoch socializmu bola plná varovaní pred jadrovou vojnou a mocnosťami Západu. Teraz má slúžiť na boj proti extrémizmu.

Denník N získal učebnicu brannej výchovy pre 8. ročník základnej deväťročnej školy z roku 1976. Učebnica má 130 strán a preberá štyri veľké celky. Mnohé časti sa dnešnému čitateľovi zdajú smiešne, cítiť, že učebnica je z obdobia studenej vojny a aj úvod do nej obsahuje kritiku imperializmu a vyvoláva pocit, že tretia svetová vojna alebo chemické či jadrové ohrozenie je reálne a treba byť pripravený.

„Imperializmus sa nepoučil z druhej svetovej vojny, nevzdal sa plánu zničiť socializmus. (…) Oslabenie a zničenie socialistickej sústavy zbraňami, teda vojnou, sa stalo súčasťou plánu USA na svetovládu.“ Toto sa dočítali ôsmaci na hodine brannej výchovy na prvých desiatich stranách.

Celá prvá polovica učebnice vytvára pocit boja medzi mocnosťami a reálnej hrozby jadrového či chemického útoku.

Vojská Varšavskej zmluvy, ktoré v roku 1968 napadli a obsadili Československo, učebnica označuje ako „výraz internacionálneho spojenectva socialistických krajín“. „Varšavská zmluva má vyslovene obranný charakter, je pravý opak Severoatlantického paktu. Jej hlavným cieľom je bezpečnosť socialistických krajín, uchovať mier v Európe a odvrátiť vznik novej svetovej vojny.“

Rozdelenie sveta podľa učebnice brannej výchovy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Jedna kapitola je venovaná aj vojnám. Žiaci sa učili, kedy je vojna spravodlivá a kedy nie: „Vojna, ktorú vedú imperialisti, aby si pre seba uchvátili cudzie územie a podmanili si iné národy, je nespravodlivá vojna bez ohľadu na to, pod akým heslom ju vedú. Vojna, ktorú vedie ľud za slobodu a spoločenský pokrok, za oslobodenie od vykorisťovania či národnostného útlaku, alebo na obranu socializmu, má spravodlivý charakter,“ píšu autori učebnice.

Podľa tejto charakteristiky bola druhá svetová vojna zo strany fašistického Nemecka nespravodlivá, naopak zo strany Sovietskeho zväzu bola spravodlivá. „Sovietsky ľud v nej bráni svoju socialistickú vlasť, pomáhal oslobodiť ďalšie národy, ktoré zotročilo fašistické Nemecko.“ O tom, že na začiatku vojny si Sovietsky zväz s Nemeckom rozdelil Poľsko, napadli ho a uzavreli pakt o neútočení, v učebnici informácia nie je.

V učebnici je vojna stále prítomná, celá jedna kapitola je venovaná možnej budúcej vojne, „keby ju imperialisti rozpútali“. Išlo by o vojnu, akú ľudstvo dovtedy nezažilo – už aj s jadrovými zbraňami.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Čo si vziať do krytu

Druhá kapitola má ambíciu byť praktickejšia. Učí, ako sa chrániť pred jedovatými látkami.

Napríklad, ako spoznáte, že je terén zamorený? „Niekedy ho rozpoznať podľa toho, že na stromoch a rastlinách sú malé alebo väčšie bezfarebné, žlté až tmavohnedé kvapôčky. Ak je územie zamorené pľuzgierotvornými otravnými látkami, majú tieto kvapôčky mastný vzhľad. Napríklad na hladine stojatých vôd sa tvoria mastné kolesá ako po oleji. Ak je terén zamorený otravnými látkami, mení zelená vegetácia svoje sfarbenie na žlté alebo hnedé.“

Žiaci sa učili, ako rýchlo sa zamoria potraviny a voda – napríklad kvapalné otravné látky, najmä nervovoparalytické a pľuzgierotvorné, prenikajú do potravín veľmi rýchle a zamorujú ich do hĺbky 0,5 až 5 centimetrov. Maslo a tuky zamoria úplne. Potraviny ako mlieko, zelenina či chlieb po zamorení zapáchajú a sfarbia sa dohneda.

Foto N – Tomáš Benedikovič

„Pri nepriateľskom napadnutí za vojny sa spravidla naruší zásobovanie, a preto treba mať pre vlastnú potrebu zásobu potravín a vody na sedem dní,“ radí žiakom učebnica.

Učebnica sa obšírne venuje tomu, čo treba robiť, keď k útoku dôjde. Čo by mal obsahovať zdravotnícky balíček, ako si očistiť plynovú masku a čo si zobrať so sebou pri evakuácii či do krytu. Napríklad do krytu by sme si mali zbaliť veci do malého kufríka, ktorý sa dá ľahko umiestniť napríklad aj pod lavičku. A čo si doň nabaliť? Doklady a cennosti, bielizeň a šaty, ale aj šijacie potreby či tepláky.

Na zozname sú aj toaletné potreby, teplé papuče, deka, lieky, elektronická baterka, zásoby potravín a nápojov a veci na rozptýlenie ako knihy, učebnice či ručné práce. „Pri vstupe sa občania kontrolujú, či neprinášajú do úkrytu nepovolené veci, napríklad: objemné predmety ako kočíky či periny, potraviny, ktoré rýchlo podliehajú skaze, rýchlo zápalné látky, domáce zvieratá alkohol či zbrane.“

Foto N – Tomáš Benedikovič

Učebnica opisuje, prečo sú jadrové zbrane také ničivé a ako ich účinky zmierňovať. Napríklad učia žiakov, ako si majú vyrobiť ochranné rúško, ktoré môžu použiť v priestore zamorenom rádioaktívnymi látkami. Dá sa použiť gáza s rozmermi 110 x 30 centimetrov. „Do stredu tohto obdĺžnika sa položí vrstva navlhčenej vaty veľkosti 25 x 15 centimetrov, hrúbky 2 cm. Zostávajúca šírka gázy sa prehne cez vatu, prípadne sa zašije. Konce gázy sa rozstrihnú až po vrstvu vaty, aby sa rúško dalo pripevniť na tvár.“

Ako zachrániť život

Druhá časť knihy o zdravotníckom výcviku by sa dala využiť aj dnes. Žiakom vysvetľuje, čo robiť pri popáleninách, úpale, poleptaní či omrzlinách. „Omrznuté miesto trieme čistými rukami, nikdy nie snehom,“ radia.

V učebnici sú aj rady, čo robiť pri šoku alebo po zasiahnutí elektrickým prúdom, zranení hlavy či bezvedomí, ako podať prvú pomoc alebo čo robiť pri poranení brucha.

Kniha tiež obšírne opisuje rôzne techniky obväzovania poranených miest – ako vytvoriť šatkový záves na ruku, ako urobiť kruhové obtáčky, ktoré sú vhodné pri obväzovaní častí tela s valcovitým tvarom ako je koleno či stehno. Žiaci by mali vedieť urobiť aj Hippokratovu čiapku, čo je spôsob obväzovania hlavy.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Posledná kapitola učí základy topografie. Je to niečo ako návod na zvládnutie orientačného behu. Žiaci sa učia čítať z topografických náčrtov a aj ich vytvoriť. Malo by to zlepšiť orientáciu žiakov v priestore.

„Chodíme s otvorenými očami, sledujeme veci okolo seba, všímame si ich vzájomné vzťahy, pamätáme si farby, tvary, veľkosti, počty, polohu, vzdialenosti. Aj tu platí staré príslovie, že cvik robí majstra.“

V učebnici sú aj praktické cvičenia na overenie si pozorovacích schopností.

Cvičenie z učebnice

Bez dlhého rozmýšľania odpovedzte na pár otázok:

  • koľko gombíkov máte na oblečení,
  • koľko schodov vedie z prízemia na prvé poschodie,
  • aké majú požiarnici telefónne číslo, aké záchranná služba a VB (verejná bezpečnosť – polícia),
  • aké rozmery má tehla,
  • aké rozmery má zápalková škatuľka,
  • aký je rozchod železničných koľají.

Čo chcú učiť, teraz ešte nevedia

Aj keď brannú výchovu zrušili ako samostatný predmet na základných školách, na stredných ju samostatne vyučovali až do roku 1989.

„Od roku 1989 až do 2008 bola branná výchova ako prierezová téma vyučovaná medzipredmetovo. Na základných školách robili účelové cvičenia a na stredných bol Kurz ochrany človeka a prírody,“ pripomína hovorkyňa ministerstva školstva Ivana Skokanová.

Ako by mala vyzerať obnovená branná výchova ako samostatný predmet, dnes ministerstvo školstva nehovorí. Je to podľa hovorkyne Skokanovej v rovine návrhu, o ktorom rokujú s ministerstvom obrany. „Zavedeniu musí predchádzať dôsledná analýza materiálno-technického vybavenia škôl či personálneho pokrytia výučby predmetu. Termín zavedenia teda ešte nie je striktne určený,“ dodala.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie