Denník N

Nové predstavenie SND je výborné, no pre problémy s javiskom takmer nestihlo premiéru

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Geniálna hudba, ktorá nestarne, a súčasná choreografia na aktuálne témy. Balet Romeo a Júlia, ktorý vznikol v koprodukcii s Fínskym národným baletom v Helsinkách, sa vydaril, no ukázal aj zlý technický stav SND.

Väčšina ľudí ju stále volá novostavbou, aj keď bola otvorená už v apríli 2007. Kto pozná príbeh vzniku aktuálnych priestorov Slovenského národného divadla vie, že v skutočnosti sa začal reálne písať ešte dávnejšie (v roku 1979, keď bola vyhlásená architektonická súťaž). Ale držme sa toho, kedy SND sprístupnili verejnosti. Bolo to presne pred desiatimi rokmi, čomu zodpovedá aj vek techniky, ktorá sa tam každodenne používa. Naposledy na to narazila novinka baletu Romeo a Júlia.

„V sále opery a baletu zlyhal centrálny počítač systému riadenia javiskovej techniky. Nemecký výrobca pôvodnej techniky na odstránení pracuje. Komunikujeme s ním každodenne, diagnostikuje systém a problémy sa intenzívne riešia. Premiéra sa uskutočnila len vďaka obetavosti pracovníkov javiskovej techniky, ktorí použili náhradné technické riešenia,“ hovorí generálny riaditeľ SND Marián Chudovský. V praxi to znamenalo, že ovládanie časti javiska sa muselo prerobiť na ručné ťahy. Diváci si zatiaľ navonok nemusia nič všimnúť, no ide o problém, ktorý sa môže opakovať; vedenie divadla ho musí riešiť v spolupráci s ministerstvom kultúry pri skladaní rozpočtu na ďalšiu sezónu.

Napriek tomu sa predstavenie vydarilo. Po vlaňajších Slovenských tancoch ide o ďalšiu spoluprácu dvojice Natália Horečná a Peter Breiner, tentoraz aj v medzinárodnej koprodukcii. Choreografka pripravila dielo skladateľa Sergeja Prokofieva pre Fínsky národný balet v Helsinkách, kde sa vlani konala aj premiéra. V Bratislave sa od polovice mája uvádza s novým hudobným naštudovaním, o ktoré sa postaral Peter Breiner. Boli sme sa pozrieť na niekoľkých záverečných skúškach.

„Na balety sa pripravujem aj rok vopred. Keď prídem do sály, očakávam od umelcov absolútnu koncentráciu a profesionálnu robotu,“ tvrdí Natália Horečná. Balet SND naštudoval jej novú choreografiu, ktorá na tanečníkov kladie veľké nároky aj z hereckej stránky. V Bratislave nebolo potrebných veľa spoločných skúšok, aby bola s výsledkom spokojná.

Romeo a Júlia má v Balete SND veľmi dlhú históriu, ktorá siaha až do roku 1949. Uvádzal sa v niekoľkých verziách, naposledy v tej, ktorú pripravil taliansky choreograf Massimo Moricone pre britský Northern Ballet. Táto je však úplne odlišná. Natália Horečná po dohode s Petrom Breinerom úplne inak usporiadala

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Divadlo

Kultúra

Teraz najčítanejšie