Denník N

S kapitánom Dankom do lesa a na cvičisko

Andrej Danko. Foto N – Tomáš Benedikovič
Andrej Danko. Foto N – Tomáš Benedikovič

S návrhom na povinnú brannú výchovu Danko len robí ohňostroj a prekáža serióznej debate o extrémizme a iných hrozbách.

So zavedením brannej výchovy je to podobné ako so zvyšovaním výdavkov na obranu. Prebúdzame sa z ilúzie, že budeme žiť vo svete bez rizík, vo svete, v ktorom nám bude životná úroveň neustále len rásť. Vždy tu budú ekonomické a bezpečnostné krízy, vždy tu budú štáty, režimy, skupiny či ideológie, ktoré nás budú ohrozovať.

V takomto svete potrebujeme efektívnu armádu a obranu štátu. A tie môžeme mať len vtedy, ak sme ochotní si ich zaplatiť.

Zároveň však vieme, že by naša obranyschopnosť bola oveľa vyššia už teraz, ak by sa veľa peňazí určených na obranu nepremrhalo a nerozkradlo pri nekoncepčných nákupoch a od začiatku zlodejských zákazkách na úplne zbytočné či predražené veci. Problém nie je len v množstve peňazí na obranu, ale i v spôsobe ich využitia. Dávať viac má zmysel len vtedy, ak ich dokážeme dobre minúť.

Teda ak si najprv ujasníme, na čo armádu potrebujeme, aká armáda dokáže túto úlohu najlepšie plniť, aké vybavenie je pre takúto armádu najvhodnejšie, a až potom začneme modernizovať a nakupovať. Inak nám vyššie výdavky obranyschopnosť nezlepšia. Skôr naopak – znechutia i ten zvyšok vojakov, čo ešte službu vlasti myslí vážne.

To platí i pre brannú výchovu. Človek musí pochádzať z inej planéty a k tomu ešte utrpieť vážne poškodenie mozgu pri teleportácii na Zem, aby skutočne veril, že zavedenie brannej výchovy ako ďalšieho povinného predmetu môže pomôcť pri boji s extrémizmom. Z takejto miery hlúposti nepodozrievame ani autora nápadu Andreja Danka.

Ten len ako obvykle robí ohňostroj. Aby jeho strana vykázala činnosť a aby zakryl, ako blízko má stále k extrémizmu samotná SNS, skáče Danko po populárnej téme a predstiera boj s (konkurenčným) extrémizmom.

A robí to tak, ako to vie robiť človek zamilovaný do prázdnych gest, symbolov, hodností a príkazov. Autoritatívne, povinne a stará sa pritom len o formu, obsah a zmysel mu naopak celkom unikajú.

Nakoľko si spomínam na školskú brannú výchovu pred rokom 1989, pre zvyšovanie obranyschopnosti bola úplne na nič, ale to platilo aj pre povinnú vojenskú službu. Tak isto dopadne obnovená branná výchova, ak ju bude vymýšľať Danko a ak ju budú vyučovať tí istí učitelia, ktorí dnes žiakov obvykle nedokážu presvedčiť ani o výhodách demokracie.

Nie že by to bola iba ich práca a že by to mali ľahké, ak sa mládež musí pozerať na politikov, ako je Danko. Žiakov nový predmet od extrémizmu neodradí, naopak,  pravdepodobne pre ďalšiu zbytočnú záťaž a nudu v laviciach im budú kotlebovci pripadať ešte sympatickejší.

To však neznamená, že neexistujú hrozby, na ktoré by sme sa mohli a mali už na škole pripravovať. Zavedenie niektorých prvkov brannej výchovy do škôl môže byť užitočné. Formu však musia vymyslieť odborníci a samotná výchova k demokracii a politickej zodpovednosti je o niečom úplne inom, než je prvá pomoc alebo rozoberanie samopalu.

Demokrati sa musia vedieť ubrániť, musia však najmä v demokracii vidieť hodnotu, ktorú stojí za to brániť. Danko a jemu podobní by pre boj proti extrémizmu urobili najviac tým, že by z verejného života vypadli a prestali by náš dojem z demokracie kaziť.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie