Denník N

Vyšívaný hajlujúci panáčik pozýva do SND na hru Rodáci, bilbordové firmy majú s plagátom problém

Výsek z plagátu inscenácie Rodáci. Foto – Slovenské národné divadlo
Výsek z plagátu inscenácie Rodáci. Foto – Slovenské národné divadlo

Reklamné spoločnosti nevylepili plagát pozývajúci na novú hru Národného divadla. Právnik hovorí, že zobrazenie hákového kríža či hajlovania v umeleckom kontexte trestným činom nie je.

V sobotu 3. júna bude mať v Slovenskom národnom divadle premiéru nová hra Rodáci. Dej sa odohráva v telocvični starej školy, kde sa zišli miestne ženy na krúžku aerobiku – jednak aby schudli, jednak aby mali kde klebetiť.

Aerobik však preruší silná explózia. Do telocvične začnú privážať obyvateľov z jej okolia. Stupňuje sa napätie, spriadajú konšpiračné teórie, rieši sa protivládne sprisahanie, na povrch sa dostáva nenávisť. Spomienkový optimizmus sa mieša s radikálnymi názormi.

Národné divadlo na hru Valérie Schulczovej a Romana Olekšáka, autorov známej inscenácie Leni, láka aj plagátmi, kde využilo výšivky slovenskej výtvarníčky Ivany Šátekovej. Ukazujú Slovákov v rôznych situáciách, medzi ktorými je aj dievčina s transparentom, na ktorom je kosák s kladivom a hákový kríž, alebo mladý muž v bombere, ktorý hajluje.

Niektoré reklamné agentúry, ktoré prenajímajú bilbordy a svetelné panely na zastávkach MHD, však Národnému divadlu tieto plagáty odmietli zverejniť. Dôvodom má byť práve postavička hajlujúceho panáčika, či hákový kríž na transparente, ktorý drží mladá dievčina.

SND: Máme už dve zamietavé stanoviská

Daniel Rabina, riaditeľ Centra marketingu Slovenského národného divadla, hovorí, že si na podobnú situáciu nespomína. V divadle pôsobí od roku 2012.

„Ide o prvý prípad zamietnutia distribúcie kampane zo strany majiteľa alebo prevádzkovateľa outdoorových reklamných plôch. Momentálne registrujeme už dve zamietavé stanoviská, jedno nám bolo tlmočené telefonicky, druhé bolo potvrdené e-mailom. Dôvodom je ‚obsah vizuálu‘.“

Celý plagát Rodákov na citylighte priamo pri SND. Foto – SND

Divadlo sa pokúsilo situáciu vyriešiť vysvetlením, že za obsah plagátu zodpovedá SND a že plagát reflektuje súčasné dianie v spoločnosti, teda nepodporuje ani nepropaguje nacizmus či totalitné režimy.

Ako vraví Rabina, bilbordové spoločnosti to nepresvedčilo. „Preto momentálne na outdoorovú distribúciu kampane Rodákov používame výhradne sieť citylightov okolo novej budovy SND, ktorá je v našom vlastníctve. Zároveň hľadáme iné možnosti propagácie,“ dodáva riaditeľ marketingu Národného divadla.

Výtvarníčke Ivane Šátekovej pripadá situácia absurdná. „Treba rozlišovať medzi tým, čo sa snaží bojovať proti nastupujúcej radikalizácii, a tým, čo radikalizmus propaguje,“ hovorí.

„Rodáci sú opisom toho, čo sa dnes deje. Snažila som sa dostať do výšivky každý charakter z hry, preto sú tam konšpirátori aj kotlebovci v zelených mikinách. Môžeme sa tváriť, že tu nie sú, ale sú tu. Rozumiem strachu, aj mne po mojej výstave rôzni ľudia vypisovali rôzne vyhrážky, ale práve preto treba proti strachu bojovať a nedať sa.“

Pri hákovom kríži rozhoduje kontext

Bilbordové firmy Denníku N svoje stanovisko bližšie vysvetliť nechcú. „K predmetnej záležitosti sa nebudeme vyjadrovať,“ odpísali z reklamnej spoločnosti Bigmedia, ktorá je najväčšou bilbordovou firmou na Slovensku.

Druhá z reklamných spoločností, JCDeaux, ktorá vlastní takzvané citylighty na zastávkach MHD, na otázky nereagovala vôbec.

V Národnom divadle hovoria, že s bilbordovými firmami majú dlhoročnú dobrú spoluprácu a ich rozhodnutie si vysvetľujú skôr opatrnosťou. Mohli by sa teoreticky obávať, že na plagát príde podnet na Radu pre reklamu, alebo vyobrazenie hákového kríža môže riešiť polícia.

Právnik Daniel Milo z Globsec Policy Institute hovorí, že v tomto prípade obavy nie sú na mieste. Milo v minulosti šéfoval protiextrémistickým politikám na ministerstve vnútra.

„Akékoľvek zobrazenie extrémistických symbolov nie je automaticky možné vyhodnotiť ako trestný čin podpory a propagácie hnutí smerujúcich k potláčaniu práv a slobôd človeka,“ vysvetľuje.

„Napríklad pri umeleckom zobrazení alebo pri zobrazení v múzeu absolútne chýba jeden zo základných znakov takéhoto trestného činu, subjektívna stránka, teda úmysel. Bolo úmyslom Slovenského národného divadla podporovať takéto hnutia tým, že zobrazili hajlovanie? Malo by takýto úmysel Slovenské národné múzeum, ak by vystavili nejakú historickú fotku? Takéto niečo je vždy predmetom dokazovania.“

Predstavenie Natálka. Foto N – Tomáš Benedikovič

Debatovalo sa aj o Natálke

Milo je presvedčený, že polícia by veľmi rýchlo vyhodnotila, že SND nemalo v úmysle propagovať extrémizmus, aj keby sa na ňu niekto pre tento plagát obrátil. Takéto účelové podania sa podľa právnika objavovať môžu, tak ako sa objavilo účelové trestné oznámenie pri hre Natálka.

Predstavenie Natálka z dielne SND bolo zamerané proti extrémizmu. Hlavnou postavou v hre bola matka malej Natálky, dievčatka, ktoré takmer umrelo po útoku českých neonacistov. Útok sa reálne odohral v roku 2009.

Kotlebovci na divadlo podali trestné oznámenie pre údajné hanobenie náboženstva, lebo sa v hre objavila soška Panny Márie pri hákovom kríži. Polícia ho odmietla.

Róbert Slovák je prezidentom Klubu reklamných agentúr Slovenska a členom Rady pre reklamu, ktorá posudzuje, či reklama dodržiava etický kódex. Aj on si myslí, že plagát SND je v poriadku. „Posudzujeme reklamy v širšom kontexte a tu je podľa mňa zrejmé, že nejde o propagáciu nacizmu, ale umeleckého diela, ktoré sa tejto téme venuje,“ odpísal.

Pripomína, že v prípade pochybností si reklamné spoločnosti môžu na Rade pre reklamu objednať takzvaný atest. Arbitrážna komisia rady vtedy za symbolický poplatok do piatich dní reklamu posúdi.

Marian Kotleba

Teraz najčítanejšie