Denník N

Facebook polície spravuje bývalý novinár Nového Času: Nejde nám o počet lajkov

David Púchovský. Foto N - Filip Struhárik
David Púchovský. Foto N – Filip Struhárik

Keď niekto znevažuje prácu polície, pripadá mi to ako absolútna neúcta, hovorí David Púchovský, administrátor facebookovej stránky polície.

Začiatkom apríla vznikla na Facebooku oficiálna stránka slovenskej polície. Stala sa rýchlo populárnou, príspevky mávajú stovky lajkov, desiatky zdieľaní, stránka získala za prvých sedem týždňov fungovania viac ako 30-tisíc fanúšikov. Pre porovnanie – ministerstvo vnútra je na Facebooku aktívne niekoľko rokov a dnes má len 8-tisíc fanúšikov.

Stránku polície nespravujú policajti či ich hovorcovia. Administrátorom je bývalý novinár Nového Času David Púchovský. Toho si vybral riaditeľ tlačového odboru na ministerstve vnútra Ivan Netík, podľa ktorého je pôsobenie polície na Facebooku súčasťou postupnej zmeny komunikačnej stratégie.

„V minulosti, keď sa niečo stalo, tak informácie museli ísť najprv k hovorcovi, ten to musel prebrať s  nadriadenými, a kým sme informáciu zverejnili, už bola dávno vonku, pretože sa k téme vyjadrovali záchranári alebo hasiči. My sme chceli túto komunikačnú stratégiu zmeniť a povedali sme si, že dobrý spôsob, ako to celé urobiť, je Facebook,“ vysvetľuje Netík. 

Tak vznikla úspešná stránka, na ktorej pribudne týždenne viac ako 4000 nových fanúšikov, na druhej strane sa ozývajú kritické hlasy, že niektoré príspevky pripomínajú krimi správy z bulvárnych médií. Polícia bola práve v stredu kritizovaná za príspevok z preventívnej protidrogovej prehliadky na bratislavskej škole. Rozhovor vznikol ešte pred touto akciou. 

Čo je hlavný cieľ facebookovej stránky polície?

David Púchovský, administrátor stránky: Cieľov je viac. Jedným  je priblížiť verejnosti činnosť policajného zboru, aby ju nevnímali len cez prvoplánové obrazy, ako je vyberanie pokút alebo represívne činnosti. Zároveň chceme prinášať aktuality a zaujímavosti, ku ktorým sa polícia dostáva ako prvá.

Ako ste si určili, o čom budete na Facebooku informovať?

Ivan Netík, hovorca ministerstva: Keď sme sa o tom začali s Davidom vážnejšie rozprávať, urobil projekt, ktorý sme konzultovali s vedením polície. Chceli sme, aby vedeli, čo ideme robiť. Že to bude aj spravodajská stránka, ale aj stránka, ktorá bude informovať o činnostiach polície, ktoré sa dnes do médií nedostávajú. Na základe projektu prebehli porady s krajskými riaditeľmi a potom aj s krajskými hovorcami, aby sme im celú stratégiu predstavili. My môžeme mať víziu, ako to chceme robiť, a tá vízia ešte nie je celkom naplnená, ale keď od nich nebudeme mať informácie, tak len ťažko s tou víziou môžeme pracovať. Trvalo päť mesiacov, kým sme to spustili.

Púchovský: Z celosvetového meradla to nie je nič prelomové. V zahraničí takéto stránky fungujú bežne, inšpiráciu som hľadal na už existujúcich policajných stránkach. V počte fanúšikov niektoré už dokonca dobiehame. Ale inšpirácia sa dá nájsť aj v súkromnom sektore, pretože forma je v mnohých prípadoch rovnaká, rozlišuje sa len obsah.

Po prvých dvoch mesiacoch máte vyše 30-tisíc fanúšikov. Vnímate to ako úspech?

Púchovský: Určite áno. Mali sme očakávania, tie sa trochu prevýšili. Sme radi za takúto pozitívnu odozvu, ktorá výrazne prevyšuje počet negatívnych reakcií.

Netík: Robíme to navyše bez podpory. Nemáme za tým žiadnu agentúru, ktorá by nám pomáhala, a neminuli sme na propagáciu ani euro. Máme k tomu síce plagáty a podobné materiály, ale k sponzorovaniu príspevkov na Facebooku sme zatiaľ nepristúpili. Aj keď to nevylučujeme.

Ako viete, či to robíte dobre? Aké metriky sledujete?

Púchovský: Nejde nám o konečný počet lajkov. Hoci čím bude väčší, tým viac nás to poteší. Ale prvoradá úloha je prezentovať činnosť polície a vyberať zo širokého spektra jej činností to, čo by mohlo zaujať najviac ľudí, čo sa ľuďom najviac páči, na čo budú najviac reagovať.

Netík: Médiá si tiež všimli, že náš Facebook je relevantný zdroj informácií. Nebol to ale cieľ. Nechceli sme robiť Facebook pre médiá. Chceme ukázať prácu polície, ktorá sa často do médií nedostane. Trend v médiách je taký, a ja ho akceptujem, že ukazuje viac negatívnych vecí ako pozitívnych. A my dokážeme cez Facebook dostať na verejnosť veľa pozitívnych vecí. Napríklad prípad, keď policajti sprevádzali auto s tehotnou ženou do nemocnice. Alebo záchrana života samovrahov, čo je denná práca polície. Máme pretlak takýchto materiálov, ale do médií sa málokedy dostanú. Lebo pre mnohých sú to bežné veci a ja si myslím, že to až také bežné nie je.

Púchovský: Pred pár mesiacmi som ani ja ako človek mimo policajného zboru nevedel o týchto pozitívnych prípadoch.

Koľko príspevkov publikujete denne?

Púchovský: Vychádza to na šesť až sedem denne. Ale nechceme tento počet za každú cenu zvyšovať. Stále sa budeme riadiť tým, že ak bude niečo zaujímavé, tak to zverejníme. Ale zásada je, aby tam boli aspoň jeden-dva príspevky denne.

Na základe akého kľúča vyberáte, čo zverejníte?

Púchovský: Máme dva typy príspevkov. Jedným sú pravidelné rubriky – napríklad 12 pondelkov po sebe zverejňujeme 12 najhľadanejších Slovákov, predstavujeme služobné zvieratá – máme fotku psovoda a psa a k tomu príbeh, čo dokázal. Ďalšou rubrikou je číslo týždňa, kde vyberáme nejakú zaujímavú štatistiku. A ešte Ábelovky, kde viceprezident policajného zboru Ľubomír Ábel odpovedá na otázky ľudí. Druhá obšírnejšia kategória sú aktuality a to sú informácie, ktoré sa k ľuďom nedostávali bežne: záchrany životov, žiadosti o pomoc, pátrania po nezvestných osobách s dôrazom na deti, zákulisné informácie, lebo ľudia chcú vidieť, ako funguje polícia. 

Facebook polície spravuje bývalý novinár z bulvárneho denníka. Na niektorých príspevkoch to vidno, napríklad keď o smrti cyklistu informoval slovami: Nemal šancu prežiť. „Titulok má byť taký, aby oslovil a zaujal ľudí. Snažíme sa jeho štruktúru a obsah prispôsobiť záujmu ľudí,“ vysvetľuje Púchovský. „Pri takýchto príspevkoch sa snažíme dbať aj na prevenciu, a preto obsahujú aj varovania pre ľudí,“ dodáva Netík.

Aké príspevky vám fungujú najlepšie?

Púchovský: V pomyselnom rebríčku sa vysoko umiestnili, bohužiaľ, tragické udalosti – pád policajného vrtuľníka a hromadná dopravná nehoda pri Poprade. V podstate to odráža smer, ktorým sa riadia aj niektoré médiá, ktoré síce tvrdia, že nepodporujú negatívny obsah, ale zároveň hovoria, že ľudia takýto obsah preferujú. Vidno to aj na našich štatistikách.

Netík: Dobré čísla robia aj príspevky o tom, keď je vyhlásené pátranie po deťoch. Vtedy dochádza k veľkému množstvu zdieľaní.

Púchovský: Chcel by som vyzdvihnúť pátranie po jednej dievčine, ktoré malo za štyri hodiny tisíc zdieľaní a stotisíc videní. Keby sme čakali, kým sa to zverejní v médiách…

Netík: …kým to vydá polícia a odvysielajú médiá, môže prejsť aj 20 hodín, a to už je pre to, aby sa človeka podarilo vypátrať zdravého, dosť veľký čas. Takto sme to za štyri hodiny dostali k tisíckam ľudí.

Polícia z času na čas zverejní aj príspevky, ktoré nesúvisia priamo s jej činnosťou. Podporila napríklad slovenských hokejistov na majstrovstvách: „Je to celospoločenská téma, ktorú komunikujú aj firmy, značky. Je to niečo, čo spája ľudí, malo by to prinášať pozitívne emócie,“ vysvetlil Púchovský.

Zmenili ste aj jazyk. Polícia je totiž známa svojimi ťažkopádnymi vyjadreniami, na Facebooku ale píšete jednoducho, používate smajlíky, hashtagy…

Netík: Niektorí policajti k tomu môžu mať výhrady, ale na Facebooku fungujú ľudia, ktorí majú špecifický jazyk. Ak by sme citovali zákony, tak by to nemalo takú odozvu, ako keď sa priblížime jazyku komunity a ľuďom, ktorí sú na Facebooku. Určite nepoužívame úradnú policajštinu, ale je to jazyk, ktorý je akceptovaný na sociálnej sieti a určite to nie je niečo, čo by bolo zbúraním hraníc.

Bolo asi načase, aby polícia nehovorila s ľuďmi policajštinou.

Netík: Niekedy ale narážate na to, či veci pomenujete správne. Na to sú totiž vyšetrovatelia citliví. Ale myslím si, že komunikácia je taká, ako si ju predstavujeme, a nezaznamenali sme kritiku zo strany verejnosti.

Púchovský: Chceme sa prispôsobiť platforme, ale nemôžeme zabúdať na citlivú stránku vyšetrovania a rôznych procesov polície. Ideálne treba hľadať kompromis, aby boli spokojné obe strany.

Určili ste si aj to, čo by ste už na stránke nezverejnili?

Púchovský: Napríklad ak informujeme o pátraní po zlodejoch v obchode, určite by nikto nechcel vidieť svoju príbuznú, ktorá išla náhodou okolo zlodejov a teraz si budú ľudia myslieť, že hľadáme ju. Chceme chrániť slušných ľudí a zamerať sa na podozrivých. Taktiež informácie z nehôd musíme komunikovať citlivo a musíme dbať na to, aby sme neboli rýchlejší ako policajt, ktorý vyrozumie rodinu. Ale úplne presný manuál si neviem predstaviť, pretože každý príspevok je unikátny a pri každom treba premýšľať, aby to bolo zaujímavé pre verejnosť, aby tomu rozumela a aby nedošlo k porušeniu trestného poriadku alebo vyšetrovacieho poriadku.

Má polícia robiť Krimi noviny? Začiatkom mája na Facebooku zverejnila ilustračnú fotku nožíka a správu o konflikte dvoch mužov, ktorý sa skončil smrťou. „Stalo sa to v noci z piatka na sobotu, mladí sa zabávajú, mnohí rodičia možno ani nevedia, kde ich deti sú. Čiže podľa mňa je to téma, ktorá ľudí zaujme,“ vysvetlil Púchovský, prečo polícia píše aj o takýchto prípadoch.

Sledujete a čistíte diskusie pod príspevkami?

Netík: Fyzicky nie je možné, aby sme obsiahli celú diskusiu. Ale snažíme sa čistiť napríklad rasistické príspevky. Akonáhle je v príspevku spomínaná nejaká minorita, tak diskusia vie byť brutálna. Ale každé médium, ktoré zverejní článok tohto typu, sa s tým musí vysporiadať.

Máte pravidlá, čo v diskusiách tolerujete a čo už nie?

Púchovský: Určite nepovoľujeme príspevky, ktoré hanobia rasu, minority. Takéto príspevky u nás nemajú priestor, ani v náznakoch. Čierny humor je tiež niekedy za hranicou.

A vtipy o policajtoch?

Púchovský: Ak budú inteligentné, prečo nie? Mám v pláne venovať sa aj tejto téme pri nejakej špeciálnej príležitosti. Nebránime sa humoru. Keď ale niekto začne znevažovať prácu polície, keď vykoná nejakú nadprácu, tak mi to príde ako absolútna neúcta.

Polícia je vo svojich príspevkoch občas ironická. V diskusii sa nebojí vtipkovať.

Vy ste aj priamo v diskusii napísali, že znevažujúce príspevky mažete. 

Púchovský: Snažíme sa diskusie v rámci našich možností moderovať. A aj komunikujeme s ľuďmi, ktorí nám posielajú tipy na príspevky, ktoré podľa nich porušujú naše pravidlá.

Na stránkach médií neraz ľudia napíšu diskusné príspevky, ktoré už môžu byť za hranou zákona. Stáva sa niečo také aj na stránke polície?

Púchovský: Áno a udivuje ma to. Často pod svojím pravým menom zverejňujú príspevky, ktoré by sa možno mohli vyhodnotiť ako protizákonné. Neviem, či si myslia, že sú v bezpečí.

Také príspevky mažete, alebo ich nahlasujete kolegom?

Netík: V prvom rade sa snažíme moderovať a mazať. To je naša úloha, aby sa diskusia nezvrhla do súboja o to, kto napíše väčšiu sprostosť. Pokiaľ je to príspevok, ktorý spĺňa extrémistické charakteristiky, tak nemáme problém posunúť ho na odbor počítačovej kriminality.

Píšu vám ľudia aj správy cez Facebook? O čom?

Púchovský: Chcú sa poradiť, ako postupovať, keď si myslia, že im je ubližované. V takých prípadoch je najľahšia odpoveď, aby šli osobne na políciu alebo v život ohrozujúcich prípadoch zavolali na číslo 158. To sa snažíme ľuďom opakovať: áno, komunikujeme s vami súkromne, ale myslite na to, že tu máme stopäťdesiatosmičku a osobnú návštevu policajnej stanice, čo je vždy tá najrýchlejšia cesta ako riešiť problémy. Ďalej nám posielajú rôzne tipy na otázky, ktoré by chceli zodpovedať tak, aby sme ich komunikovali pre všetkých. Dostávame aj veľa pochvalných príspevkov.

Netík: A dostávame minimum hejtu. Toho sme sa totiž zo začiatku obávali. Keďže ľudia nevnímajú políciu vždy pozitívne, tak sme si mysleli, že nás úvod úplne zabije. A to sa nestalo. Z môjho pohľadu to bolo prekvapenie. 

Keď polícia informovala o falošnom policajtovi, ktorý žiadal od ľudí pokutu, príspevok (vľavo) zdieľalo takmer 1200 ľudí. Dotyčný sa neskôr ozval polícii a žiadal príspevok stiahnuť (vpravo).

Počas mimoriadnych situácií, útokov alebo prírodných katastrof sú sociálne médiá zahraničných policajných zborov vnímané ako zdroj rýchlych a spoľahlivých informácií. Berlínska polícia počas decembrových teroristických útokov tweetovala v nemčine aj angličtine. Ste na niečo také pripravení aj vy?

Netík: Ešte nie sme v takom režime, no je to cesta, kam sa chceme dostať. Ale keď došlo k dvom dôležitým udalostiam – pád policajného vrtuľníka a hromadná dopravná nehoda – tak sme boli na Facebooku promptní. Takže si viem predstaviť, že v budúcnosti to bude tak, ako to vidíme dnes v zahraničí. Súvisí to ale s posilnením kapacít, ktoré na to potrebujeme.

Ktorými zahraničnými policajnými stránkami sa inšpirujete?

Púchovský: Kvalitná je napríklad česká stránka Týdeník Policie, ktorá síce nie je oficiálna, ale funguje podobne. Geograficky najbližšie je viedenská polícia, ktorá má síce menej príspevkov, ale obsahovo sú kvalitné. A potom sledujeme aj nejaké americké, napríklad newyorskú políciu. Hľadáme tam inšpiráciu, aj keď sa nedá všetko preklápať do našich podmienok, do našej kultúry. Ale inšpirovať sa dá v mnohom.

 David Púchovský pracoval v denníku Nový Čas. V rokoch 2014 a 2015 vypátral unesené deti v Paname, o prípade napísal aj knihu Unesené. Neskôr pracoval na ministerstve vnútra, dnes je hlavným administrátorom facebookovej stránky Polícia Slovenskej republiky.

Teraz najčítanejšie