Denník N

Kto je bez PIN kódu, môže hodiť kameňom

Foto – Film Europe
Foto – Film Europe

Úplne posledné, čo film Úplní cudzinci asi vyvolá, je inšpirácia hrou vyložiť na stôl svoj mobil a podeliť sa o jeho obsah s blízkymi.

U nás doposiaľ neznámy taliansky režisér Paolo Genovese (ročník 1966) ľahko ironizoval model presieťovaného sveta, keďže ústrednou témou jeho novej snímky sú „nešérované“ tajnosti explozívne vyvrhnuté na svetlo pravdy. Tak, ako večerné stretnutie postáv v obmedzenom priestore jedného bytu sprevádza úkaz zatemneného Mesiaca, keď Zem zatieňuje jeho osvetľovanie, tak sa na chvíľu odhalia odvrátené, zatemnené stránky ich pozemských životov.

Smart terapia

Siedmi ústrední hrdinovia tejto konverzačnej jednoaktovky cez odkrytie svojej mobilnej komunikácie obnažujú súhrn pocitov vlastnej nedostatočnosti či nespokojnosti. Pod žoviálnou zohranosťou dlhoročných kamarátstiev pri spoločnom hodovaní začnú postupne vyvstávať „úkazy“, ktorých dôvernosť nikdy nebola predmetom vzájomnosti, ale každú z postáv zásadne poznačuje. Problém so sebou či vzťahmi ústi do pokleskov a previnení voči najbližším. Ich utajenie balansuje medzi pokračovaním v prehrešku a ochrane blízkeho pred zranením. Aj keď sa nakoniec ukáže, že obavou zo zranení operuje práve ten, ktorý najviac ubližuje, a že isté zranenia sú nutnou, avšak oslobodzujúcou súčasťou tejto kolektívnej smart terapie.

Nové technické možnosti starej hry na pravdu roztočili v príbehu filmu špirálu prekvapení, vydesení i zhnusení. Navonok srdečný taliansky konzervativizmus sa láme na liberálnych posunoch, čo reprezentuje postoj k homosexualite – v uzavretej spoločnosti je homosexuál predovšetkým menejcenný teploš. Nejde však len o ideové posolstvo už dosť obohranej témy. Genovese poskytol pomerne obsiahly kritický pohľad na svoju generáciu a zavedenú strednú triedu. Na jednej strane sú to tajnosti, ktorými nechceme ubližovať; na druhej strane lži, ktorými podvádzame. Stredomorsky pestovaná kultúra priateľstiev a prestierania spoločných stolov ukázala aj svoju odvrátenú tvár zastierania. A slepotu či neschopnosť oddeliť sa od nemravností a pokrytectva, ako to predviedla prekvapivá záverečná dejová slučka.

Emočný výtlak

Výstredný nápad použiť mobil ako dôkaz zohral v príbehu úlohu katalyzátora a určil jeho modelovú schému. Istá nadsádzka však nestráca pevné realistické ukotvenie. Napriek všetkému uvedenému je tento britký film komédiou – so stopami slávneho dedičstva talianskych komédií, ktoré príliš neulietajú od skutočnosti, aby ju mohli dostatočne konkrétne dopichať svojimi ostňami. Skôr manierou je melodramatické výrazivo, akýsi emočný výtlak talianskej kinematografie, ktorý aj Úplných cudzincov v niektorých vrcholných situáciách zbytočne poznačuje. Ide však o zohľadnenie širšieho diváckeho záujmu, ktorého potreby Genovese dobre pozná.

Vycizelovaný scenár, brilantné dialógy režiséra a štyroch ďalších spoluscenáristov perfektne stíhajú informačnú i psychologickú záťaž postáv a deja. Realizácia filmu sa sústredila na udržanie neustáleho napätia zjednoteného času a priestoru, čomu napomáha aktívna, hybká kamera, evokujúca priam divácku spoluúčasť na večernej seanse.

Talianska kinematografia neprežíva v súčasnosti najhviezdnejšie chvíle, ale vždy sa vie oprieť o mnohotvárnu tradíciu a svoj filmársky kumšt. Slovenský divák môže pozorovať dve jej plnohodnotné tendencie – Sorrentinovu „buržoáznu“ estetiku a gomorovskú sociálnu naliehavosť. Úplní cudzinci sa prichyľujú skôr k tomu prvému. Ich cieľavedomá absencia čohokoľvek politického, historického či trochu geograficky vzdialeného ponorila film do elegantného familiárneho diskurzu. Málokto neprijme pozvanie na dôverný „pokec“ o zamilovanosti, manželstve, mileneckých a exmileneckých vzťahoch, sexuálnej identite, otehotnení, panenstve, výchove tínedžera, generačných vzťahoch, nezamestnanosti a podnikaní, psychoterapii či chirurgickom vylepšení tela…

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie