Denník N

Vo Volkswagene v Stupave majú svetovo unikátnu 3D tlačiareň na kov, tlačí laserom do prachu

Na zábere Karol Klepoch, technik 3D centra v stupavskej Nástrojárni. Foto - Volkswagen Slovakia
Na zábere Karol Klepoch, technik 3D centra v stupavskej Nástrojárni. Foto – Volkswagen Slovakia

Modernú 3D tlačiareň majú v stupavskej Nástrojárni zhruba rok.
„Zariadenie sme pol roka testovali. Okolo pol roka dodávame hotové diely v rámci koncernu, ale aj do externých firiem,“ vraví technik zariadenia. Verejnosti prístroj predstavili vo štvrtok.

Asi najzaujímavejšia zákazka, na ktorej pracovali, bol držiak elektromotora pre športiak Audi R8, zhodujú sa obaja technici, s ktorými sa rozprávame.

Nešlo o hocijakú súčiastku, pretože ju vyrobili na najväčšej sériovo vyrábanej 3D tlačiarni kovov na svete. Majú ju v stupavskej Nástrojárni v spoločnosti Volkswagen Slovakia.

„Naša tlačiareň je prvá svojho druhu, máme prototyp. Dnes existuje päť ďalších takýchto tlačiarní vo svete,“ vraví pre Denník N Jaroslav Andel, ktorý má na starosti technické spracovanie dát pre 3D tlač.

Tlačiareň váži desať ton a dokáže vytlačiť kovový predmet do veľkosti 80 × 40 × 50 centimetrov.

Video: Najväčšia 3D tlačiareň kovov je na Slovensku
Autorka: Martina Koník

 

3D tlačiareň v Nástrojárni v Stupave:

  • najväčšie rozmery tlače: 800 × 400 × 500 milimetrov
  • teplota platne pred tlačou: 200 stupňov Celzia
  • výkon dvoch laserových hláv: spolu 2-tisíc wattov
  • hmotnosť tlačiarne: 10 ton
  • výška vrstiev tlače: 0,02 až 0,1 milimetra

Limituje len fantázia

Technik nám vysvetlí, v čom spočíva výhoda ich 3D tlačiarne. „Predstavte si, že by ste mali pred pár rokmi veterána a pokazilo by sa vám turbo. Bez 3D tlače by ste si ho museli objednať tam, kde ho vyrobili, a čakali by ste naň možno rok a pol. Ale my vám so svojou tlačiarňou vieme súčiastku alebo aj nejaký dizajnérsky kúsok vyrobiť do týždňa,“ vraví Andel.

„Pri výrobe nie ste limitovaný ničím, len vlastnou fantáziou,“ dodal odborník.

Podľa Andela iné automobilky vo svete takúto 3D tlačiareň nemajú. „Viem o jednej firme, ktorá sa zaoberá výrobou rakiet do vesmíru. Používajú takéto tlačiarne, aby z titánu stavali ľahké modely pre rakety.“

Technik ukáže na prívesok, ktorý má tvar loga firmy a veľkosť niekoľkých centimetrov. V 3D tlačiarni ho vyrobia asi za dve až tri hodiny. „Je to spoj, ktorý sa nedá rozobrať a dá sa vyrobiť len pomocou 3D technológie,“ vraví Filip Jančarik, plánovač pre 3D tlačové centrum.

Od 10 do 100 kubických centimetrov za hodinu

Ako tlačiareň funguje? Má dve základné strany, v prvej z nich sa pripravuje podkladová platňa a vyberá sa z nej súčiastka. V druhej časti tlačiarne dochádza k samotnej tlači.

„Pri tlači sa na seba jednotlivé vrstvy natavujú, ich výška je 0,05 milimetra,“ vraví technik Andel. „V zariadení sú dva lasery, z ktorých každý má výkon tisíc wattov. Laser vypaľuje tlač,“ dodal odborník.

Firma, ktorá tlačiareň vyrobila, má vlastný patent na vypaľovanie. „Laser preblikuje z jednej strany na druhú. Je to z toho dôvodu, aby bolo počas tlače pravidelne a rovnomerne odvádzané teplo,“ povedal Jančarik.

Rýchlosť tlače je od 10 do 100 kubických centimetrov za hodinu.

Prach recyklujú

Predtým, než predmet z 3D tlačiarne vyberú, odstránia z neho prach. Keď nazrieme do tlačiarne, vidíme, že je v nej vytlačili názov a logo automobilky.

„Tlačili sme to cez noc. V tejto fáze odstraňujem prebytočný hliníkový prach, ktorý vieme recyklovať. Vysávačom sa dostáva späť do preosievacej stanice. Odtiaľ do zásobníka a následne do pracovnej komory,“ hovorí pre Denník N Karol Klepoch, technik 3D centra v stupavskej Nástrojárni.

Do komory vedú tri otvory cez gumené rukávy. „Veľmi dôležitá je ochrana, lebo hliníkový prach by sa mohol usádzať v pľúcach,“ upozorňuje na možné nebezpečie Klepoch.

Foto – Volkswagen Slovakia

Pílou vyrežú produkt

Keď je tento proces hotový, odborník použije žeriav, aby z 3D tlačiarne vybral platňu. Následne použijú pílu, aby z nej súčiastku či iný produkt vyrezali.

„Platne sú viacnásobne použiteľné. Po odrezaní súčiastok si ich vyfrézujeme do roviny a opieskujeme, aby boli matné. Ak by matné neboli, dochádzalo by k neželaným odrazom a laser by sa mohol poškodiť,“ objasňuje Klepoch.

Keď sa predmet z platne vyreže, ujme sa ho technik, ktorý opracuje jeho povrch, aby bol hladký. „Vyleštiť držiak pre Audi R8 bolo náročné, pretože diel je dutý a nie je ľahké sa všade dostať. Ale trvalo mi to asi jeden deň,“ vraví Ján Hradský, ktorý má brúsenie a leštenie predmetov z 3D tlačiarne na starosti.

Unikátnu 3D tlačiareň majú v stupavskej Nástrojárni zhruba rok. „Zariadenie sme pol roka testovali, robili sme rôzne skúšky a pokusy. Okolo pol roka dodávame hotové diely v rámci koncernu, ale aj do externých firiem,“ vraví Andel. Verejnosti prístroj predstavili vo štvrtok.

Výrobok 3D tlačiarne z pracoviska v Stupave. Foto – Tasr
Výrobky 3D tlačiarne z pracoviska v Stupave. Foto – Tasr

Most, domy a pokožka

Technika Andela sme sa opýtali, ako vidí budúcnosť 3D tlače. „Vidím to tak, že v budúcnosti bude vytlačiteľné asi všetko. Už dnes máte tlačiarne pre domácnosti, stoja desiatky či stovky eur a vedia vám vytlačiť drobné predmety.“

V minulosti sme o 3D tlačiarňach viackrát informovali. Minulý rok sme písali, že na Univerzite Komenského majú 3D biotlačiareň, ktorá dokáže vytlačiť bunky. V roku 2015 technici oznámili, že v Amsterdame chcú postaviť most pomocou 3D tlače.

Talianska spoločnosť zase vyvinula 3D tlačiareň, ktorá dokáže s minimálnymi finančnými nákladmi tlačiť domy z hliny a ílu. Kozmetická spoločnosť L’Oréal pred dvomi rokmi oznámila, že chce testovať kozmetiku na koži z 3D tlačiarne.

Teraz najčítanejšie