Denník N

Slovenský film súťažil v Cannes, filmár skončil po premiére v policajnej cele

Judit Bárdos. Foto – Sentimentalfilm
Judit Bárdos. Foto – Sentimentalfilm

Domáci celovečerný hraný film má za sebou historickú účasť na špičkovom festivale.

Aktualizované o vyhlásenie tvorcov filmu OUT.

Cez víkend sa skončil canneský festival. Vôbec po prvýkrát tu súťažil slovenský celovečerný film a hoci snímka OUT napokon zo sekcie Un Certain Regard odišla bez ocenenia, jej režisér, rodák z Košíc, György Kristóf má toho za sebou dosť veľa.

Okrem rozhovorov s novinármi či filmovými agentmi a prvých reakcií v zahraničných médiách aj búrlivý večierok po slávnostnej premiére, ktorý sa skončil nocovaním v policajnej cele.

Začnime bulvárom: po slávnostnej premiére tvorcovia pokračovali oslavou, ku ktorej niekto nadránom privolal ochrankárov, lebo boli príliš hluční. Ďalšie verzie udalostí už sú menej jednotné. Podľa účastníkov sa ochrankári snažili režiséra vyviesť von a boli pritom hrubí. Na jeho obranu sa postavili český zvukár Jan Richter a producent Marek Urban, na mieste však medzičasom privolaní policajti zvukárovi zlomili ruku a všetkých troch mužov predviedli na policajnú stanicu.

„Prepustili ma po troch hodinách na intervenciu mojej mamy,“ povedal pre ujszo.com György Kristóf. Iná je zasa verzia šéfa sekcie Un Certain Regard, ktorý sa odvoláva na vyjadrenie polície, privolanej pred budovu k nočnej potýčke.

Komu patrí film

Škandál nie je taký veľký, aby vrhol tieň na úspech nášho filmu vo svete, nie je však bez zaujímavosti, ako o zmiešanej koprodukcii píšu médiá v domovských krajinách. „Policajti prekazili maďarský žúr v Cannes,“ rozhorčujú sa napríklad novinári v Maďarsku.

Aby bolo jasné: György Kristóf je z Košíc, študoval v Prahe, jeho debut sa odohráva na ceste zo severného Slovenska cez Poľsko do Pobaltia. Hovorí sa v ňom viacerými jazykmi, slovenčinou málo. Má českého producenta a zvukára, slovenské herečky Judit Bárdosovú a Evu Bándorovú, podporu od slovenského aj českého filmového fondu. Korektné je povedať, že OUT je slovensko-maďarsko-česko-litovsko-estónska koprodukcia, ktorá je väčšinovo slovenská.

„Český film bude súťažiť v Cannes,“ písali napriek tomu Lidové noviny v apríli po správe, že OUT vybrali do súťaže na prestížny festival. Na rozdiel od titulku zvyšok textu už o českom filme nehovoril, korektne uvádzal informáciu, že „film vznikol so zásadným podielom Česka“.

Zmiešané koprodukcie v tejto časti Európy sú úplne normálny jav a často ani nemá zmysel uvažovať o nich národnostne. Zaujímavé sú však aj prvé recenzie zo vzdialeného zahraničia.

Pitoreskný debut

Prestížny magazín Variety správne uvádza, že režisér je Slovák a etnický Maďar a pochvaľuje si jeho „pitoreskný absurdný debut“.

„Hoci mu chýba dramatický šmrnc, štylizovaný epizodický príbeh je plný výstredných postáv,“ píše recenzent a následne zdĺhavo opisuje dej. Oceňuje zádumčivosť protagonistov, ktorá je príznačná pre českú novú vlnu zo 60. rokov. Celkovo je podľa neho najsilnejšia vizuálna stránka a lokality.

Krutejší v hodnotení je The Hollywood Reporter, ktorý snímku označuje za „milú, prekvapivú, ale inak neúprosne tupú“. Podľa tohto magazínu stelesňuje to najhoršie z pompéznych umeleckých artfilmov.

„V začiatkoch EÚ sme s obavou sledovali nadprodukciu v poľnohospodárstve, ktorej dôsledkom boli ,vínne‘ či ,maslové‘ oblasti podľa množstva dotovaných potravín, ktorých podpora vysoko prevyšovala dopyt. Dnes vidíme, ako sa kontinentom šíri podobný nešvár: európske koprodukcie odsúdené žiť len na festivaloch či artfilmových kanáloch, kým zapadnú v katalógu kuriozít,“ píše recenzent.

Vyjadruje počudovanie, prečo sa vo filme hovorí poltuctom jazykov, ale dominuje ruština, a prečo „hrá hlavnú úlohu vypchatý králik bez uší“. Výsledok prirovnáva k značkovému vínu zo supermarketu. „Nikoho vyslovene neurazí, ale jeho chuť si bude pamätať len málokto.“

Pokračuje šťavnatým opisom príbehu, ktorý je plný „mierne podivných postáv“ ako z filmov Akiho Kaurismäkiho „len s menej monotónnymi hlasmi“. Podľa neho je snímka zmesou komédie, tragédie a jemnej kritiky xenofóbie, ktorá je politická len tak trochu.

„Kristóf dokázal, že vie pracovať s hercami a má zmysel pre komédiu, ale celkovo beztvarý scenár naznačuje priestor pre zlepšenia v budúcnosti,“ uzatvára The Hollywood Reporter.

VYHLÁSENIE TVORCOV FILMU OUT

V súvislosti s incidentom zverejneným v slovenskej tlači, ktorý nastal po svetovej premiére filmu Out, realizovanom v slovensko-maďarsko-českej koprodukcii na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes, koluje v médiách množstvo poloprávd a dezinformácií. V záujme objasnenia celej situácie tvorcovia zverejňujú nasledovné vyhlásenie.

Svoj prvý celovečerný film uviedol György Kristóf v svetovej premiére v oficiálnej súťaži Un Certain Regard (Istý pohľad) v Cannes. Následne po nej tvorcovia tento úspech oslavovali. V  nočnom podniku prišlo k nedorozumeniu a následnej výmene názorov medzi bezpečnostným personálom a tvorcami, pri ktorej v rámci neadekvátnej reakcie pracovníkov bezpečnostnej služby zlomili ruku Jana Richtra, českého zvukového technika. Následne prišla na miesto polícia a záchranka, prijali opatrenia a v rámci tohto konania vzali režiséra a slovenského producenta na políciu. Udalosti, ktoré sa stali v nočnom podniku rozrušili tvorcov filmu a o tejto udalosti informovali festival formou oficiálneho listu. Festival ubezpečil tvorcov, že s nimi súcitia a prisľúbili, že im pomôžu pri vyjasnení a urovnaní tejto situácie. Žiadna bitka ani škandál, ktoré slovenské médiá uvádzali vo svojich správach, nenastali.

Tvorcovia diela Out považujú za poľutovaniahodné, že sa v súvislosti s filmom objavujú v mnohých slovenských médiách informácie o bitke či škandále, ku ktorým v skutočnosti neprišlo. Tvorcovia filmu považujú prípad touto tlačovou správou za uzavretý a svoj čas a energiu sústreďujú na ďalšiu podporu prezentácie a distribúcie diela po svetovej premiére.

Účasť filmu Out v oficiálnej súťaži festivalu v Cannes je od vzniku slovenskej kinematografie najväčší úspech slovenského artového filmu na svetovom festivale. Po úspešnej svetovej premiére považujú tvorcovia za najdôležitejší, pre seba aj celú slovenskú kinematografiu, veľký záujem o festivalovú i komerčnú distribúciu filmu z celého sveta.

Do slovenskej distribúcie bude film Györgyho Kristófa uvedený 7. septembra v rámci filmovej prehliadky PROJEKT 100 pod hlavičkou Asociácie slovenských filmových klubov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie