Denník N

Érsek poklopal základný kameň obchvatu Prešova, stavať naplno však ešte nemôžu

Andrea Turčanová. Foto - TASR
Andrea Turčanová. Foto – TASR

Diaľnica má byť hotová o približne 4 roky.

Minister dopravy Árpád Érsek v utorok poklopal základný kameň juhozápadného obchvatu Prešova na trase D1 do Košíc.

Stavba za zmluvných 356 miliónov eur bude dlhá necelých osem kilometrov, z toho štvrtina bude v tuneli. Motoristom by mala ušetriť po štyroch rokoch prác, ktoré sa majú skončiť do konca júna 2021, približne 8 minút oproti dnešnej trase – tak to vyrátali vo Výskumnom ústave dopravnom pri Žiline.

Minister priznal, že poklopanie kameňa neznamená, že sa teraz stavba naplno rozbehne. Hodnotenie jej vplyvov na životné prostredie stále nemá definitívny súhlas z Európskej komisie.

Mala by to už však byť iba formalita, a tak sa spúšťajú prípravné práce.

„Som spokojný, že môžeme využiť letnú stavebnú sezónu na prípravné práce. Proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) nám to už umožňuje. Správa EIA bude čoskoro zverejnená, zatiaľ však môžem povedať, že nie je potrebné robiť dodatočné environmentálne opatrenia,“ povedal minister.

Utorňajšia ceremónia je tak najmä politickým gestom. Zmluvu na diaľnicu s konzorciom okolo spoločnosti Eurovia podpisovali ešte začiatkom apríla.

Prešovu sa onedlho uľaví

Onedlho sa očakáva odovzdávka inej pre Prešov mimoriadne užitočnej stavby – takzvaného vnútromestského obchvatu Prešova.

„Stavebné práce v týchto týždňoch finišujú, pričom je reálny predpoklad, že cesta bude môcť byť uvedená do prevádzky v polovici júla,“ píše ministerstvo dopravy.

„Dopravné problémy v Prešove nezmiznú zo dňa na deň, faktom je, že tranzitnú dopravu v smere od Popradu na Košice potrebujeme dostať z mesta. Vnútromestskú dopravu už v lete odľahčí nová štvorpruhová cesta po Nábrežnej komunikácii,“ avizuje aj Érsek.

Táto menšia stavba v hodnote niekoľko desiatok miliónov eur pomôže citeľne zredukovať kolóny v krajskom meste.

Juhozápadný obchvat Prešova D1 bude oproti iným častiam hlavnej diaľnice do Košíc využívaný menej. V prepočte na kilometer vychádza na približne 45 miliónov eur, čo je historicky najviac na D1.

Na porovnanie: Napríklad cena za kilometer D1 pri Levoči dosiahla v tendri úroveň 6,6 milióna eur – čiže 6-krát menej, ako sú plány v Prešove. Išlo o výnimočný prípad v jednoduchšom teréne. Zmluvu na stavbu úseku D1 s tunelom Višňové, dnes debatovanú pre podozrenia, že jej staviteľ obchádzal daňové zákony, podpísali za približne 30 miliónov eur za kilometer.

Kritika prešovského projektu sa sústredila najmä na to, že existujú iné, lacnejšie a podobne účinné riešenia ako to, ktoré zvolili na ministerstve dopravy. Projekt v pomere k jeho prínosom vyzerá ako zbytočne veľkorysé riešenie, a tie bývajú na úkor neskoršieho budovania infraštruktúry inde.

Érsek napokon vyjednal so stavbármi prísľub, že by z ceny mali ešte zľaviť 15,2 milióna eur.

Most-Híd stále bez väčšieho vlastného biznisu

Érsek si utorňajšou ceremóniou na konto pripíše ďalší veľký poklopávací ceromoniál. Do výstavby už spúšťal okrem iného bratislavský obchvat za takmer 2 miliardy eur, ktorého kľúčové časti sa stále nestavajú pre chýbajúce pozemky.

Väčšie projekty z doterajšej Érsekovej éry sú projekty, ktoré nachystali ešte za druhej vlády Roberta Fica.

Érsek avizuje, že na ďalšie diaľnice už peniaze nie sú, a žiada uvoľniť dlhovú brzdu. Na akcii v Prešove hovoril aj tom, že hľadá peniaze na severný obchvat Prešova.

Odborníci mu odkazujú, že peňazí na diaľnice je dosť.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Obchvat Prešova

Ekonomika

Teraz najčítanejšie