Denník N

20-tisíc kilometrov z Kysúc do Ázie. Na starých ladách sa vydajú na extrémnu výpravu

Šiesti chalani sa v lete vydajú na 20-tisíckilometrovú cestu v starých žiguli cez Čínu, Pakistan, Indiu, Himaláje, Nepál, Barmu až do Laosu alebo Kambodže.

Marián Grofčík (vľavo) a Matej Fabšík chcú spolu s partiou kamošov vyjsť na dvoch žiguli na najvyššie dosiahnuteľné miesto sveta a zdolať chcú aj najdaždivejšie miesto. Foto: Lada svetom

„Viacero častí našej trasy nie je ani na Google Maps. Je to preto, že tie cesty sú otvorené len pár mesiacov v roku a nemajú jasné trasovanie,“ hovorí Matej Fabšík o výprave, na ktorú sa spolu s ďalšími kamošmi vydajú počas leta. Niektoré úseky ich cesty vedú hlbokými horskými dolinami v Ázii, veľkú časť roka sú úplne neprejazdné a zatopené. „Až na jar tam vychádzajú ťažké mechanizmy, ktoré spočítajú škody po zime a narýchlo vystavajú novú cestu.“

„Každý rok je teda kvalita cesty iná a ešte nevieme, aké to bude tento rok. Momentálne tie cesty ešte len otvárajú,“ dodáva Fabšík. Spolu s Mariánom Grofčíkom sú známi pod značkou Lada svetom. Každý rok sa vydávajú na dobrodružnú výpravu na starej Lade 2105 – prešli Balkán, boli v Afrike, vlani šli do Mongolska. Tento rok chcú prejsť Himaláje a zažiť silné monzúnové dažde.

„Najťažší úsek bude cesta Pamir Highway a prechod afganskou hranicou. A ešte náročnejší bude prechod Kašmírom a Ladakom,“ hovorí Fabšík. Cesta Pamir Highway, označovaná aj ako M41, vedie centrálnou Áziou cez Afganistan, Uzbekistan, Tadžikistan a Kirgizsko. Náročná je aj preto, že stúpa do výšky 4000 metrov nad morom a na 500-kilometrovom úseku chýba asfalt.

„Kašmír a Ladak sú ešte väčšie peklo, hlavne pre nadmorskú výšku. Pôjdeme tam až do výšky vyše 5500 metrov nad morom. Na niečo také lada nie je konštruovaná,“ vysvetľuje Fabšík. Dosiahnuť chcú najvyšší bod, kam sa dá na svete prísť neupraveným autom – 5650 metrov nad morom. „Máme náhradný karburátor, ktorý je upravený na výšky nad 4500 metrov,“ dodáva.

Trasa expedície Ladázia 2017

„Autá pripravujeme omnoho lepšie ako v minulosti. Budeme mať vysoké tempo, takže nechceme, aby sme ostali niekde stáť kvôli úplnej blbosti,“ hovorí Grofčík o dvoch 30-ročných žiguli, na ktorých budú dva mesiace putovať Áziou. „Vieme, ako ich prerobiť, aby mohli ísť do terénu, vieme, ktoré časti auta sa často lámu. Vymenili sme celé podvozky a spevnili sme tie časti, ktoré bolo treba spevniť.“

„Keď sa lada zlomí, tak to jednoducho zazvárame. Ak neprídeme o celú nápravu, tak myslím, že to v pohode prejdeme,“ dodáva Fabšík. Vlastnú zváračku si so sebou neberú. „Ale máme tipy, ako to pozvárať dvomi autobatériami zapojenými do série.“

Extrémny lejak

Okrem vysokohorských neupravených ciest dve staré lady čakajú extrémne monzúnové dažde v pohraničí medzi Indiou a Bangladéšom.

„Kopce, po ktorých tam pôjdeme, nie sú také vysoké, ale sú prvé od oceána. Sú teda na náveternej strane a je to najdaždivejšie miesto na svete. V tom období, keď tade pôjdeme, tam naprší za deň možno toľko, čo na Slovensku za dva roky,“ opisuje Fabšík.

Jeden z najhorších monzúnov môže byť pre staré autá nezvládnuteľná prekážka. „To je jeden z tých bodov, kde sa naozaj môže stať, že jedno z našich áut skončí. Nevieme sa pripraviť na hlboké blato a asi nás bude musieť stále niekto ťahať,“ vraví Grofčík.

Na týchto miestach sú stany zbytočné, posádka teda bude spať v autách. Dúfať budú, že cestou v dedinkách stretnú niekoho, kto ich uchýli aspoň do garáže, aby mohli byť chvíľu v suchu. „Máme nepremokavé vaky, kam odložíme techniku a oblečenie, ale predpokladáme, že inak bude všetko úplne mokré,“ hovorí Fabšík.

V Číne jedine so sprievodcom

Spolu s prekážkami na samotnej ceste musí partia Lada svetom prekonať aj viaceré administratívne problémy. Okrem vybavenia víz do všetkých krajín, cez ktoré budú cez leto prechádzať, musia mať aj povolenia na vstup do krajín s vlastným autom. Tie pritom nie sú vôbec lacné. „Platíme 3000 eur za Čínu, 3700 za Barmu a 1200 za Thajsko,“ prezrádza Grofčík.

Hoci sú účastníci expedícií Lada svetom zvyknutí spať vonku, nie všade to budú mať dovolené. „V Číne a Barme musíme mať zabookované hotely. Nedá sa tomu vyhnúť,“ hovorí. „V Číne s nami pôjde celý čas sprievodca, ktorý dohliadne na to, že dorazíme do hotela a ráno z neho odídeme. Ešte nevieme, čo sa stane, keď sprievodca zistí, že naše auto možno neprejde od jedného hotela k druhému za jeden deň.“

Čínsky sprievodca sa bude s nimi viezť v lade, barmskí a thajskí sprievodcovia pôjdu popri nich na motorke.

Lada svetom bude tento rok cestovať aj s kameramanom, pre ktorého vyrobili aj strešné okno na aute. Na kapotu namontovali aj vodovodnú batériu. „Namiesto znaku jaguára,“ vtipkujú. Foto: Lada svetom

Nie je to lacné

Expedícia vyštartuje 1. júla z Horného Vadičova na Kysuciach. Končiť by mala o dva mesiace neskôr v Laose alebo v Kambodži. „Podľa toho, kde bude lepšia diaľnica. Alebo kde bude aspoň nejaká cesta,“ avizujú.

Na webe ladasvetom.sk bude možné sledovať aktuálnu polohu áut, aktuálne informácie z cesty budú aj v sekcii Minúta po minúte na webe Denníka N. „Budeme sa snažiť byť čo najviac online, aby bola naša cesta čo najviac interaktívna,“ avizuje Grofčík. „Dosť to však závisí aj od toho, aký budeme mať internet a aký ťažký úsek budeme zdolávať. Pretože keď to bude ultra ťažký úsek, tak nebude toľko času písať články.“

Rozpočet na celú výpravu je odhadovaný na 20- až 30-tisíc eur. „Len administratívne poplatky za vstupy s vozidlami vyjdú okolo 8000, víza pre všetkých 3500, príprava áut vyjde asi tisíc eur na jedno auto,“ vysvetľuje Grofčík.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Lada svetom

Slovensko

Teraz najčítanejšie