streda

Prečo budú diaľnice meškať ešte viac? Lebo z NDS poodchádzali kľúčoví ľudia

Problém nie je v peniazoch, diaľnice meškajú, lebo politika rozvrátila aj stredný manažment NDS.

Tunel Svrčinovec na úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. Foto – TASR

Zatiaľ čo za hlavný problém pomalej stavby diaľnic sa považujú peniaze, v praxi má štát na diaľnice viac peňazí, ako dokáže minúť.

Vonkajšiemu pozorovateľovi to môže znieť neuveriteľne, ale Národná diaľničná spoločnosť sústavne mešká už pri projekcii, a preto aj neskoro vyhlasuje tendre na jednotlivé úseky.

Stavba všetkých diaľnic na Slovensku je preto oproti sľubom po termínoch vždy už aj pri poklepávaní základného kameňa. Aktuálny príklad je z Prešova, kde sa základný kameň obchvatu poklepkával rok po ukončení tendra, ale samotná stavba aj tak začať nemôže, lebo nemá všetky povolenia.

Štátna Národná diaľničná máva problémy často aj pri súťažiach na stavebný dozor. V lepšom prípade tak robia na začiatku dozor samotní zamestnanci NDS.

Tento chaos potom spôsobuje aj predĺženie času samotnej stavby a slabú pozíciu štátu pri sporoch so stavbármi o tom, kto je na vine za meškanie a dodatočné náklady.

Naposledy mala Národná diaľničná spoločnosť málo peňazí, čiže nevedela splácať faktúry stavebným firmám, niekedy na konci minulého storočia. Odvtedy sú naopak témou meškajúce projekty, súťaže a potrebné povolenia.

O nedostatku peňazí na diaľnice sa rozpráva pri každej možnej príležitosti, no najmenej desať rokov nebol ani jeden pripravený diaľničný projekt stopnutý, lebo ho niet z čoho zaplatiť.

S príchodom novej vlády sa tento paradox iba prehĺbil. Kým sa debatuje o výnimke zo zákona o dlhovej brzde, pre  výmeny množstva manažérov vrátane štyroch generálnych riaditeľov sa spomaľujú všetky fázy prípravy stavieb.

Firmy sa obávajú, že čoskoro nebudú mať dosť práce.  „Pokiaľ bolo v minulosti pripravovaných paralelne niekoľko desiatok projektov, tak dnes sú to jednotky projektov, pretože NDS znížila svoju schopnosť prípravy,“ povedal Šéf zväzu stavebných podnikateľov Pavol Kováčik. Členom jeho zväzu sú aj veľké stavebné firmy vrátane Váhostavu či Doprastavu.

„Financie rozhodne nie sú obmedzujúce, je to len zásterka. Opakujem, stavby nie sú pripravené,“ povedal analytik INEKO a bývalý šéf stratégie ministerstva dopravy Ján Kovalčík na konferencii Lídri slovenského stavebníctva.

„Je tam atmosféra nedôvery, utlmená komunikácia, absolútne žiadna iniciatíva, demotivácia,“ vyratúva bývalý investičný šéf štátnej diaľničnej firmy Juraj Čermák, čo sa obvykle deje v NDS pri kľúčových personálnych výmenách. Sám si spomína na ťaživú atmosféru, keď prišiel za prvej vlády Roberta Fica do NDS šéfovať investíciám.

Z pohľadu štátu sú zmeny v NDS rizikom aj pre možnosť, že stavbári vycítia odbornú prevahu nad tímom štátnej diaľničnej spoločnosti. Dostali by sa tak do lepšej vyjednávacej pozície, keď pôjde o dodatky k stavbám, na ktorých sa už pracuje.

„Samozrejme, tí ľudia, ktorí sa v brandži pohybujú, to vedia. To sa rozšíri veľmi rýchlo,“ hovorí odborníčka na trh práce zo spoločnosti Trexima Lucia Dítětová o politických nomináciách.

Štyria generálni riaditelia

Pri zmene vlád je zvykom v štátnych firmách meniť nielen predstavenstvo, ale aj najvyšší výkonný manažment firiem. NDS však minulý rok zažila extrém. Politici najprv po voľbách vyprevadili z firmy šéfmanažéra Smeru Milana Gajdoša, ktorého nahradil Róbert Auxt ako nominant Siete.

Auxt však zo štátnej diaľničnej firmy po pár mesiacoch odišiel 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 91056 z vás dostáva správy e-mailom