Denník N

Ako vidia odborníci Plavčanove zmeny? Nepotrebné hlúposti, ktoré idú proti reforme

Foto – TASR
Foto – TASR

Minister školstva hovorí o troch zmenách, ktoré sa dotknú výučby na základných školách – o hodine dejepisu v deviatom ročníku navyše, zavedení brannej výchovy ako predmetu a povinnosti učiť len spojité písané písmo.

Aj keď ministerstvo školstva len nedávno zverejnilo dokument Učiace sa Slovensko, ktorý má byť základom pre reformu školstva, minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS) ukazuje aj zmeny, čo sú podľa učiteľov či odborníkov v priamom rozpore s reformou. Od septembra majú mať deviataci hodinu dejepisu navyše. Prváci sa budú musieť učiť písať spojitým písaným písmom a uvažuje sa aj o zavedení brannej výchovy ako samostatného predmetu.

Ako tieto návrhy, hodnotia učitelia a analytici?

Juraj Hipš, bývalý učiteľ, spoluzakladateľ komunitnej Základnej školy v Zaježovej, zakladateľ Komenského inštitútu

Presne tieto tri zmeny, ktoré pán minister navrhuje, sú jedna blbosť za druhou. Na jednej strane pán minister hovorí, že robí najväčšiu reformu školstva a má tu dokument Učiace sa Slovensko, na druhej strane robí všetko preto, aby ukázal, ako sa to robiť nemá. To, aby sme určovali, ako máme všetci písať, je presne ten model, ktorý odporuje duchu reformy. Predstava, že hodina dejepisu spasí našu krajinu, je čistá ilúzia. Keď niekto učí dejepis zle a teraz ho bude učiť zle o hodinu dlhšie, tak to u detí nespôsobí, že ho budú vedieť lepšie, ale skôr to vyvolá väčší odpor. Riešenie problémov tým, že budeme pridávať ďalšie predmety a hodiny je všetko možné, len to nie je v duchu reformy, ktorá by mala na Slovensku nastúpiť. Tieto zmeny nie, že nie sú potrebné, ale sú škodlivé. Pán minister by spravil lepšie, keby k tomu nič nehovoril, dal to preč a nechal to tak.

Zuzana Zimenová, nezaradená poslankyňa, bývalá členka reformného tímu ministra školstva

Absolútne nesúhlasím s tým, aby sa takéto zmeny teraz robili. Nesúhlasím, aby sa vôbec robili. Aj načasovanie, aj obsah je zlý. Branná výchova ako nový predmet nám nepomôže riešiť situáciu, ktorú ministerstvo hovorí, že chce riešiť. Na seminári Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť boli všetky výskumy v tejto oblasti zhrnuté a ukazujú, že takto to nefunguje. Musíme meniť klímu školy, prístup k deťom, participatívnosť detí, dať im možnosť vyjadriť sa. To na brannej výchove nenatrénujú. To, že jedna hodina dejepisu niečo vyrieši, je úplne mylný pocit. Nevyrieši, ukazuje sa to vo výskumoch v zahraničí aj u nás. Vedomosti nemajú taký veľký súvis s postojmi, ako si myslíme. Je to preceňované. A zákaz písania Comenia Scriptom je úplný nezmysel. Osobne ma veľmi hnevá, keď všetky dobré veci, ktoré začnú fungovať a pomáhať deťom, chcú zakázať len preto, že tomu nerozumejú, taký prístup patrí do minulého storočia. Je to pre mňa nepochopiteľné. Ak by som hovorila o dojmoch, tak pravdepodobne niekto ponúkol jednoduché riešenia, a ministerstvo v snahe byť aspoň trochu akčné, po nich siahlo. Tam nie sú ľudia, ktorí by si dali dokopy tieto zmeny a to, čo ponúka reformný dokument Učiace sa Slovensko. Vonkoncom to neladí. Moja otázka znie, na koľko kompetentne je ten rezort vedený?

Vladimír Burjan, externý poradca ministerstva školstva pre reformu

Ak ide o dejepis a brannú výchovu, tak rozumiem snahe ministerstva školstva a politikov riešiť reálny problém. Problém tu je, súhlasím, že ho treba riešiť. Problém vidím v cestách, ktoré si zvolili – zavedenie brannej výchovy ako predmetu a pridanie hodiny dejepisu nie sú správne metódy na riešenie týchto problémov. Nemám nič proti dejepisu ani samotnej náplni predmetu branná výchova. Nepáči sa mi, že sa takto z politickej úrovne vstupuje do obsahu vzdelávania. Na to tu máme inštitúcie, nemali by sa obchádzať. Čo sa týka Comenia Script, tam je situácia úplne iná. Vôbec nechápem, aký problém tým riešia. Je to zlé, kontraproduktívne rozhodnutie. O Comenia Scripte sú diskusie. Pripúšťam, že sú ľudia, ktorí si nemyslia, že je to dobrá cesta. Ale je to vec odbornej debaty, ktorá tu neprebehla. Neviem o žiadnej diskusii, oficiálnom experimente, na základe ktorého by sa dalo povedať, že Comenia Script sa neosvedčil a že sú dôvody ho nepovoliť. Školy by mali mať toľko slobody, aby sa rozhodli, či budú používať Comenia Script. Sú to vyštudovaní odborníci, myslím, že by sme im mali dať dôveru, aby vo svojej odbornosti rozhodovali. Ani nie je jasné, odkiaľ zmena prišla, nemyslím si, že to bola iniciatíva ministra. Podľa mňa to bol nesprávny krok.

Viera Grohová, riaditeľka Spojenej školy na Letnej ulici v Poprade

Nemyslím si, že tieto zmeny treba robiť teraz. Určite nie takýmto spôsobom. Sloboda voľby by mala byť na ľuďoch, ktorí to robia. Takto môžeme deťom len ublížiť. Dotácia hodín alebo zavedenie nejakého predmetu tiež nevyrieši, aby deti dostali hlbší pohľad do témy extrémizmu. Učitelia doteraz majú časovú dotáciu na hodinu dejepisu a učia tak, že deti len opakujú fakty a nerozumejú ničomu a učia sa na známku, tak to nič nevyrieši. Riešenie treba hľadať úplne inde, školám treba dať slobodu, zodpovednosť aj za výsledky, ktoré majú dosahovať.

Miroslava Kiripolská, učiteľka na voľnej nohe, spoluzakladateľka občianskeho združenia Milované dieťa, zakladateľka Edulienky

Ministerstvo by v prvom rade malo robiť zmeny súvisiace s dokumentom, ktorý chce predkladať. Toto je v pomyselnom rade až na konci. Zaoberať sa tým, či deti budú písať Comenia Scriptom, alebo iným písaným písmom, nie je otázka dňa. Neprispieva to k systematickej zmene v školstve.

Saskia Repčíková, šéfka Asociácie súkromných škôl

Zmeny sú úplne v rozpore s dlhodobou víziou a koncepciou, ktorú prinieslo Učiace sa Slovensko. Je to veľká škoda. Napríklad zakázanie písma Comenia Script – je to krok späť oproti slobode, ktorú doteraz vo výbere písma školy mali. Ale aj branná výchova, ktorá rovnako ako technická výchova prinesie obmedzenia do škôl, niečo, s čím si nemôžu poradiť. Je to predmet, ktorý sa dá integrovať do iných a dajú sa aj vytvoriť špecifické týždne, keď sú deti v prírode a učia sa dôležité veci z tohto hľadiska. Čo sa týka dejepisu, treba posilniť vyučovanie histórie, lebo ak sa z histórie nepoučíme, tak si ju zaslúžime prežiť znova. Je dôležité, aby sme deti viac vzdelávali. Ale formálne pridanie jednej hodiny nerieši situáciu. Ak sa touto hodinou majú riešiť extrémistické prejavy v spoločnosti alebo nárast neznášanlivosti, tak to nie je dobrý spôsob. Malo by sa to objaviť v celom duchu školy, nielen na konkrétnych hodinách a tým istým štýlom ako doteraz. Lebo práve tento štýl výuky priniesol takéto výsledky. Prečo očakávame, že rozšírenie jedného štýlu vyučovania prinesie iné výsledky? Neprinesie. Zmeny sú potrebné, ale nie takýmto spôsobom.

Teraz najčítanejšie