Ako vidia odborníci Plavčanove zmeny? Nepotrebné hlúposti, ktoré idú proti reforme

Foto – TASR

Minister školstva hovorí o troch zmenách, ktoré sa dotknú výučby na základných školách – o hodine dejepisu v deviatom ročníku navyše, zavedení brannej výchovy ako predmetu a povinnosti učiť len spojité písané písmo.

Aj keď ministerstvo školstva len nedávno zverejnilo dokument Učiace sa Slovensko, ktorý má byť základom pre reformu školstva, minister školstva Peter Plavčan (nominant SNS) ukazuje aj zmeny, čo sú podľa učiteľov či odborníkov v priamom rozpore s reformou. Od septembra majú mať deviataci hodinu dejepisu navyše. Prváci sa budú musieť učiť písať spojitým písaným písmom a uvažuje sa aj o zavedení brannej výchovy ako samostatného predmetu.

Ako tieto návrhy, hodnotia učitelia a analytici?

Juraj Hipš, bývalý učiteľ, spoluzakladateľ komunitnej Základnej školy v Zaježovej, zakladateľ Komenského inštitútu

Presne tieto tri zmeny, ktoré pán minister navrhuje, sú jedna blbosť za druhou. Na jednej strane pán minister hovorí, že robí najväčšiu reformu školstva a má tu dokument Učiace sa Slovensko, na druhej strane robí všetko preto, aby ukázal, ako sa to robiť nemá. To, aby sme určovali, ako máme všetci písať, je presne ten model, ktorý odporuje duchu reformy. Predstava, že hodina dejepisu spasí našu krajinu, je čistá ilúzia. Keď niekto učí dejepis zle a teraz ho bude učiť zle o hodinu dlhšie, tak to u detí nespôsobí, že ho budú vedieť lepšie, ale skôr to vyvolá väčší odpor. Riešenie problémov tým, že budeme pridávať ďalšie predmety a hodiny je všetko možné, len to nie je v duchu reformy, ktorá by mala na Slovensku nastúpiť. Tieto zmeny nie, že nie sú potrebné, ale sú škodlivé. Pán minister by spravil lepšie, keby k tomu nič nehovoril, dal to preč a nechal to tak.

Zuzana Zimenová, nezaradená poslankyňa, bývalá členka reformného tímu ministra školstva

Absolútne nesúhlasím s tým, aby sa takéto zmeny teraz robili. Nesúhlasím, aby sa vôbec robili. Aj načasovanie, aj obsah je zlý. Branná výchova ako nový predmet nám nepomôže riešiť situáciu, ktorú ministerstvo hovorí, že chce riešiť. Na seminári Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť boli všetky výskumy v tejto oblasti zhrnuté a ukazujú, že takto to nefunguje. Musíme meniť klímu školy, prístup k deťom, participatívnosť detí, dať im možnosť vyjadriť sa. To na brannej výchove nenatrénujú. To, že jedna hodina dejepisu niečo vyrieši, je úplne mylný pocit. Nevyrieši, ukazuje sa to vo výskumoch v zahraničí aj u nás. Vedomosti nemajú taký veľký súvis s postojmi, ako si myslíme. Je to preceňované. A zákaz písania Comenia Scriptom je úplný nezmysel. Osobne ma veľmi hnevá, keď všetky dobré veci, ktoré začnú fungovať a pomáhať deťom, chcú zakázať len preto, že tomu nerozumejú, taký prístup patrí do minulého storočia. Je to pre mňa nepochopiteľné. Ak by som hovorila o dojmoch, tak pravdepodobne niekto ponúkol jednoduché riešenia, a ministerstvo v snahe byť aspoň trochu akčné, po nich siahlo. Tam nie sú ľudia, ktorí

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |