Denník N

Autorka nového písma o jeho zákaze v školách: Verím, že ide o administratívnu chybu

Radana Lencová vytvorila písmo Comenia Script, ktoré dnes používa zhruba stovka našich škôl. Je jednoduchšie aj pre ľavákov a dysgrafikov. Ministerstvo školstva rozhodlo, že od septembra musia všetky deti vedieť písané spojité písmo.

Radana Lencová z Prahy vytvorila písmo Comenia Script. Je to písané nespojité písmo, ktoré sa nepoužíva už len v Česku, ale aj na zhruba stovke slovenských škôl. Je jednoduchšie a ľahšie sa ho učia ľaváci aj dysgrafici. Nové opatrenie slovenského ministerstva školstva, ktoré má platiť od septembra, však školám zakazuje, aby vyučovali len Comenia Script. Ak by ho chceli niektoré školy ďalej učiť, museli by žiakov zároveň učiť aj spojité písané písmo. 

Keď ste sa v prvom ročníku učili písané spojité písmo, páčilo sa vám?

Zo začiatku som ho mala rada, bolo to pre mňa niečo nové. Veľmi rýchlo som s ním však bola nespokojná, lebo pri snahe písať rýchlejšie a trochu inak, ako je vzor, bolo nečitateľné. Prekážalo mi to, preto som sa na druhom stupni začala inšpirovať zjednodušenými písmami starších spolužiakov alebo učiteľov. Jednoduchšie písané písmo na princípe skriptu (nezviazaná malá abeceda) používam doteraz, vylepšila som si ho aj pri príprave Comenia Scriptu. Keďže vychádza z princípu renesančného písania, možno z neho jednoduchými prostriedkami vytvoriť veľmi elegantný a osobitý kaligrafický štýl.

Prečo ste vytvorili nové písané písmo Comenia Script?

Intenzívne som vnímala, že súčasné písané písmo detí aj dospelých má u nás veľmi zlú úroveň. Chcela som s tým niečo urobiť. Vytvorila som ho ako súčasť svojej dizertačnej práce na Vysokej škole uměleckoprůmyslovej v Prahe v rokoch 2002 až 2005.

Prečo má písmo zlú úroveň?

Dôvod je už v základe – v tvaroch školského spojitého písma. Snažila som sa navrhnúť iné, modernejšie, ktoré obstojí svojou jednoduchosťou a čitateľnosťou nielen v školskom období, ale aj v dospelosti.

Dnes môžu školy v Česku používať Comenia Script ako alternatívu. Ako dlho trvalo, kým to ministerstvo školstva schválilo?

Základné tvary Comenia Scriptu som prvýkrát prezentovala v roku 2005, potom nasledovalo testovanie vo fakultných školách – to trvalo od roku 2008 do roku 2010 a experimentálne overovanie ministerstva školstva. Finálne tvary som doladila po skončení experimentálneho overovania v roku 2012, keď sa písmo oficiálne stalo alternatívnym písmom na výučbu.

Zdroj fotografie: ceskatelevize.cz
Zdroj fotografie: ceskatelevize.cz

Na Slovensku je zhruba stovka škôl, ktoré vyučujú vaše písmo. Komunikujete s nimi?

Som v kontakte s niekoľkými desiatkami škôl a najmä s lektorkou Comenia Scriptu, ktorú som osobne vyškolila. V spojení som aj s organizáciou, ktorá zabezpečuje školenia pre učiteľov a je aj vydavateľom didaktických materiálov s písmom Comenia Script v slovenčine.

Radana Lencová (41)

vyštudovala Vysokú školu uměleckoprůmyslovú v Prahe a ako súčasť svojej dizertačnej práce vytvorila písmo Comenia Script. Dnes pracuje ako grafická dizajnérka, vo voľnom čase a pre radosť robí kurzy kaligrafie. Žije v Prahe.

Od septembra nebudú môcť školy na Slovensku učiť len Comenia Script. Každá škola bude musieť vyučovať aj spojité písané písmo. Čo si o tom myslíte?

Toto rozhodnutie nechápem a verím, že ide o nejakú administratívnu „chybu“ alebo nedorozumenie. U nás v Česku sme nenašli jediný dôvod, prečo by sme nemohli vyučovať jednoduchšie nespojité písmo Comenia Script, pri ktorom sa overilo a potvrdilo, že je pre žiakov prínosom. Navyše používanie nového písma pre žiakov znamená, že ich písomný prejav bude čitateľnejší aj v zahraničí, všade, kde sa píše latinkou.

Ministerstvo školstva na Slovensku tvrdí, že „podľa odborníkov je spojité písané písmo odrazom práce nášho mozgu a jeho mentálnych procesov, ktorými nás práve pri spájaní písmen do slov núti zaoberať sa slovom samotným, vnímať jeho stavbu, delenie a význam, pomáha naučiť využívať priestor a nakoniec je dôležité na rozvrhnutie energie pri písaní, aby bolo písmo úhľadné a rovnomerné“.

Časť tohto „výroku“ je prevzatá z niektorých českých neodborných článkov z obdobia pred experimentálnym overovaním, ktoré robilo naše ministerstvo školstva, a nemá s realitou nič spoločné. Používať spojité písmo bolo trendom až v 19. storočí, dovtedy, teda 5-tisíc rokov, ľudstvo písalo len znakmi či nespojeným písmom. Neviem, akých „odborníkov“ ministerstvo školstva na Slovensku oslovilo.

Koľko českých škôl používa vaše písmo?

Je to niekoľko stoviek, presný počet nepoznám.

Písmo Comenia Script využívajú napríklad aj v základnej škole v Michalovciach. foto – tasr

Aké má písané spojité písmo nevýhody?

Dnešné písané spojité písmo, tak ako ho poznáme a učili sme sa ho v škole, je pre našu dobu nevyhovujúce. Základný tvar písma a jeho celkový princíp vychádza z estetiky krasopisných písiem 19. storočia. Počas rokov síce na písme prebehli zmeny, nie však zásadné. Namiesto jednoduchého a praktického písma sa deti stále učia „prešľachtenú“ a zložitú estetickú formu, ktorú potom v dospelosti nepoužívajú. Od tvarov zložitej veľkej abecedy spojitého písma sa čoraz viac ustupuje, ľudia ju nahrádzajú jednoduchým paličkovým písmom. Najväčšou nevýhodou tohto konkrétneho vzoru je však zlá čitateľnosť.

Zhoršuje sa?

Krasopisné písmo 19. storočia bolo vo svojej dobe čitateľnejšie ako dnes, nebolo písané tak rýchlo, prísne sa dodržiavali písacie vzory. A hlavne sa písalo v štýle „s prítlakom“, kde pri striedaní tlaku na mäkké pero vznikali slabé a silné ťahy, a tým vznikalo takzvané tieňovanie písma, ktoré pomáhalo lepšej čitateľnosti. To bol princíp krasopisu, ktorý bol v českých školách zrušený reformou v roku 1932. Zložité tvary veľkej abecedy, výrazný sklon písma a spojitosť naďalej pretrvali. Najmä však spojitosť pri rýchlom písaní vnášala nečitateľnosť, tvary písmen boli deformované a spojovacie ťahy potom dominovali nad tvarom samotných písmen.

Nepoznáte prípady, keď sa spojité písané písmo používa správne?

Nemám nič proti krasopisným spojitým písmam, ak sa však používajú vhodným spôsobom. To sa však dnes stáva málokedy, väčšinou také rukopisy vzídu z rúk skúsených kaligrafov, ktorí zvyčajne vychádzajú z historických kaligrafických vzorov a tieto vzory starostlivo dodržiavajú. Skúste deťom v školách rozdať oceľové pierka, tuš a pôvodné písacie vzory z 19. storočia, nech si skúsia, čo to je pravý krasopis a či budú schopné písať ním vždy a všade. To isté by mali skúsiť aj učitelia na 1. stupni základných škôl, ktorí si ešte dnes mylne myslia, že vyučujú „krasopis“. Písané písmo, nech je akékoľvek, má slúžiť na písomnú komunikáciu a podľa toho ho tiež hodnotím. Podľa mňa má písané písmo slúžiť primárne na čítanie, ako to vždy bolo a stále je.

Mnoho ľudí si písmo upravuje, v akom veku to prichádza?

Spozorovali sme, že spojité písmo, ktoré sa deti učia v škole, si často upravujú, niektorí ho až radikálne menia a zjednodušujú. A to už v tretej alebo v štvrtej triede – teda ihneď po tom, čo sa ho naučia. To je naozaj škoda.

Používajú vaše písmo aj v iných krajinách?

Písané písmo Comenia Script sa vyučuje aj v zahraničí, predovšetkým v školách s českou výučbou. Ide najmä o krajiny Európskej únie. V ostatných krajinách komunikujem najčastejšie s rodičmi, ktorí praktizujú domáce vyučovanie.

V čom je vaše písmo lepšie ako klasické písané spojité písmo?

Comenia Script je praktické písané písmo pre deti, ktoré je jednoduché, moderné a súčasné. Zohľadňuje písanie dysgrafikov aj ľavákov. Ja vidím viaceré výhody – jednoduchá veľká abeceda, na rozdiel od zložitých barokových ťahov súčasnej školskej normy, ktoré v praktickom živote takmer nepoužívame. Písmo má voliteľný sklon. Deti sa s ním zoznamujú až v druhej triede. Napájanie písmen je voliteľné, nemusí byť vôbec.

Prečo? 

Tým sa eliminuje nečitateľnosť, ktorá vzniká okrem iného z neprerušovaného písacieho ťahu. Je to praktické aj z hľadiska písania diakritických znamienok – deti ich napíšu ihneď nad písmenom, nie až po napísaní celého slova, ako je to pri spojitom písme. Písmo vychádza v ústrety súčasným potrebám detí, ktoré už pred pubertou spojité písmo opúšťajú. To sa týka už aj detí na 1. stupni základných škôl. Ďalšia výhoda je, že jednoduchšie písmo môže byť ľahšie čitateľné v zahraničí a, naopak, cudzinci prichádzajúci do Česka nášmu písmu lepšie porozumejú a uľahčí sa im komunikácia. Tým, že sú tvary písma bližšie k tlačenému písmu, umožňuje zjednodušiť systém čítania a písania. Deti sa nemusia učiť písmená štyri, ale len jedno alebo dve. Jednoduchšie písmo pomáha viac porozumieť textu než písmo zložitejšie, ktoré môže odvádzať pozornosť od obsahu. A Comenia Script má vypracované ťahy pre pravákov aj ľavákov, čo princíp existujúceho písma neumožňuje.

A aké má nevýhody?

S nevýhodami som sa zatiaľ nestretla. Napríklad aj české ministerstvo školstva dalo pokyn, že pri prestupe žiaka píšuceho písmom Comenia Script do inej školy bude jeho písmo rešpektované a bude v ňom môcť pokračovať. Ďalej býva zo strany učiteľov zabezpečené pri týchto žiakoch i čítanie spojeného písma, a to do konca tretieho ročníka základnej školy.

Ako prebiehala príprava písma Comenia Script?

Písanie žiakov neexistuje oddelene, ale je spojené s určitou metódou čítania, zaoberala som sa preto v prípravnej fáze systémami primárnej pedagogiky pre čítanie a písanie, štúdiom rôznych písacích metód (historických aj súčasných), vývojom šlabikára. Z mnohých metód boli pre mňa inšpiratívne najmä tie, ktoré sú založené na vizuálnom zapamätávaní si. Nasledovalo štúdium historických predlôh školského a kaligrafického písma.

Čo konkrétne ste študovali? 

České šlabikáre a prvú českú čítanku, historické zahraničné písanky a šlabikáre obsahujúce školské písacie predlohy. Sledovala som aj premeny školského českého písaného písma, poňatie výučby písania, vzťah písanej predlohy k písmu typografickému z grafického a pedagogického hľadiska, vzťah ilustrácie k textu aj výchovnú funkciu a pedagogický zámer autorov. Ďalej som si prešla kaligrafické vzorkovníky a písanky (české, rakúske, nemecké, talianske, francúzske) od renesančných po novodobé, celý rad historických učebníc a pozoruhodných didaktických materiálov. Zásadným zdrojom v prípravnej fáze Comenia Scriptu však pre mňa bolo praktické štúdium renesančnej italiky a humanistických písiem. Inšpirovali ma najmä humanistické kurzívy na princípe skriptu, ktoré sa vyznačovali jednoduchosťou a zároveň temperamentom, istou hravosťou a živosťou.

Pri príprave ste komunikovali aj so žiakmi a učiteľmi. Na čo sa pri klasickom písanom písme najviac sťažovali?

Na túto tému vznikla v roku 2010 samostatná štúdia, ktorá sa zaoberala aj praktickou stránkou súčasného spojitého písma vo výučbe. Súčasťou práce boli aj dotazníky pre rodičov a učiteľov, ktorí definovali konkrétne problémy pri písaní žiakov. U prváčikov a žiakov na prvom stupni to najčastejšie boli problémy s udržaním rovnomerného sklonu v slove alebo vo vete, zabúdanie diakritických znamienok nad písmenami. U žiakov na druhom stupni pretrvával problém so zabúdaním diakritických znamienok nad písmenami, ale oveľa väčším problémom bola celková čitateľnosť písma. Zabúdanie diakritických znamienok nad písmenami úzko súvisí so spojitosťou písma.

V čom je problém? 

Žiaci sa učia napísať celé slovo jedným ťahom a potom sa k slovu vrátiť a dopísať diakritické znamienka, na čo často zabúdajú. Čeština a slovenčina sú veľmi bohaté na diakritické znamienka a je pohodlnejšie a praktickejšie písať ich hneď, čo písanie nespojeným písmom umožňuje. Tým sa zároveň vytvára štýl prerušovaného písacieho ťahu, ktorý je čitateľnejší než písmo viazané.

České ministerstvo školstva aj Pedagogická fakulta Karlovej univerzity napísali, že písmo je vhodné pre ľavákov aj dysgrafikov. Prečo?

Počas overovania sa prejavilo a tiež potvrdilo, že jednoduchšie písané písmo dysgrafickým žiakom veľmi pomáha nielen pri písaní, ale aj pri čítaní. Všeobecne sa ho žiaci naučia rýchlejšie a majú potom väčšiu motiváciu pri výučbe. Ľaváci zase majú možnosť využívať špeciálne ťahy pre ľavákov, ktoré im umožňujú písať pohodlnejšie. Súčasné písanky „Viem písať 1, 2“, ktoré som s písmom Comenia Script pripravila, obsahujú ťahy pre pravákov aj ľavákov. Počas pokusného overovania sa ukázalo, že medzi písaním pravákov a ľavákov – čo sa týka vzhľadu a kvality písma – nebol viditeľný rozdiel. Ľaváci s Comenia Scriptom už nie sú pri písaní v nevýhode. Do pokusného overovania českého ministerstva školstva boli zahrnuté aj školy pre zrakovo a sluchovo postihnutých. Pre týchto žiakov bolo nové písacie písmo taktiež zjednodušením, neskôr som vytvorila pre zrakovo postihnutých žiakov špeciálne písanky a zošity.

Aké boli prvé reakcie učiteľov a rodičov na vaše písmo?

Ešte pred experimentálnym overovaním boli reakcie učiteľov aj rodičov veľmi rôznorodé. Často to boli reakcie a skúsenosti spojené so svojím vlastným rukopisom v minulosti – zlé alebo dobré. Po zverejnení pozitívnych výsledkov experimentálneho overovania ministerstva školstva sa situácia o dosť zlepšila. Zbytočné a vymyslené obavy zo strán laickej verejnosti k novému písmu sa nepotvrdili.

Prečo je dôležité, aby deti písali písaným písmom?

Ak budú písať deti rukou, budú vždy písať písaným písmom. Či už je spojité, nespojité alebo paličkové. Pre deti i dospelých môže byť písané písmo ďalšou možnosťou, ako sa kreatívne vyjadriť. Na druhej strane, pokiaľ ide o funkciu písma – teda komunikáciu, malo by písmo vždy slúžiť primárne na čítanie, a preto nevidím problém ani v súčasnej komunikácii elektronickou formou.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie