Smäd po živote, hlad po láske

Jean-Michel Guenassia osobne predstaví na festivale BRaK svoju knihu Valčík stromov a oblohy. Vystupuje v nej Vincent van Gogh, no napriek tomu nejde o biografický román slávneho maliara.

Jean-Michel Guenassia je stelesnením románopisca. Či už hovoríme o vlaňajšom slovenskom vydaní knihy Klub nenapraviteľných optimistov (Premedia), alebo o českom preklade Vysněného života Ernesta G. (Argo), v oboch prípadoch je zrejmé, že tento Francúz alžírskeho pôvodu dokáže napísať pútavú a múdru knihu, pevne ukotvenú v dejinných reáliách, komplikovanú, zauzlenú a navyše čitateľsky príťažlivú, s ambíciou stať sa bestselerom. Pritom nepodlieza latku väčšinového vkusu – ide si svojou cestou a kto sa s ním neodmietne nechať zviezť, neoľutuje.

Obe vyššie spomínané knihy sa týkali východnej Európy z čias, keď starý kontinent pretínal ostnatý drôt železnej opony. Aj jeho najnovšia kniha Valčík stromov a oblohy (vydalo vydavateľstvo Premedia v preklade Ane Ostrihoňovej) sa obzerá cez rameno do minulých čias, tentoraz však Guenassia načrel ešte o pár desiatok rokov hlbšie.

Dievčenský denníček

Je to škandál! Uprostred nádherného Paríža má čoskoro vyrásť nezmyselná stavba. Priamo pod nosom bohatej histórie francúzskeho hlavného mesta sa onedlho vztýči škaredá a nevkusná konštrukcia, oceľový falický prostredník. Je teda celkom pochopiteľné, že kultúrna a intelektuálna obec sa búri a na sociálnych sieťach sa predháňa, kto túto opachu zakope hlbšie pod čiernu zem. Píše sa rok 1889 a Eiffelova veža narúša všetky zabehané spoločenské stereotypy.

Neďaleko Paríža, v dedinke Auvers, žije devätnásťročná Marguerite Gachetová spolu so svojím otcom Paulom, lekárom, mladším bratom a slúžkou Louise. Marguerite prežíva také obyčajné dospievanie; snaží sa maľovať, hrá na klavíri a otec jej tieto kratochvíle veľkodušne toleruje, pretože dcérinu budúcnosť má už dávno nalinkovanú. Mladá sa vydá

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |