Denník N

Zem a vek šíri blud, že očkovanie spôsobuje ADHD, vychádza zo štúdie, ktorú stiahli z predátorského časopisu

Foto – Fotolia
Foto – Fotolia

Dezinformačný magazín prispieva k šíreniu nebezpečných bludov a mätie verejnosť spochybnenými informáciami.

Dezinformačný web Zem a vek píše o štúdii, podľa ktorej „majú očkované deti o 420 percent vyššie riziko ADHD ako neočkované“.

ADHD je porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou.

Časopis informoval o štúdii v čase, keď ju stiahli už z druhého časopisu označeného za predátorský.

Povedané laicky to znamená, že Zem a vek vychádza z údajov takej štúdie, ktorej sa vedecká komunita zbavila a de facto neexistuje.

V jednom z časopisov Frontiers, ktoré sú na známom Beallovom zozname „potenciálnych, možných a pravdepodobných predátorských časopisov“ (dnes na pôvodnej stránke nefunkčný) – rozumej pochybných časopisov, kde neprebieha poctivé recenzné konanie a za poplatok vydajú prakticky čokoľvek –, publikovali koncom minulého roka iba abstrakt (zhrnutie) článku.

Pre úplnosť dodajme, že v Nature aj inde vedci riešili, či si Frontiers také označenie zaslúži.

Štúdiu stiahli aj predátorské časopisy

Magazín sa po zdrvujúcej kritike vedcov bránil tým, že „článok len dočasne akceptoval, ale nevydal“. Ten istý týždeň abstrakt úplne stiahli.

Ako sa neskôr ukázalo, článok mal dvoch recenzentov, jeden z nich bol chiropraktik (pseudoveda).

Editorom pochybného článku bol pediater Amit Agrawal, ktorého našli až v Indii. (Predátorské časopisy to často robia tak, že veľkému počtu ľudí, ktorí s odborom nemusia nijako súvisieť, pošlú pozvánku, aby boli ich editormi. Niektorí ľudia sa chytia, ak sú napríklad vo finančnej tiesni alebo potrebujú vykázať akademickú činnosť.)

Článok s iným názvom, ale skoro identickým abstraktom a obsahom vydal tento rok iný (podľa Beallovho zoznamu) predátorský časopis, Journal of Translational Science. Aj ten ho po kritike minulý mesiac stiahol.

Pre Zem a vek to znamená, že informuje o štúdii (dnes stiahnutej), za ktorú sa hanbia aj časopisy označené za predátorské.

Bez zdravotníckych záznamov

Vedcom na štúdii prekážalo, že pri hodnotení zdravotného stavu detí nevychádzali autori zo zdravotníckych záznamov, ale z osobných výpovedí matiek, ktoré svoje deti vzdelávajú doma.

Autori rozdelili deti do troch skupín podľa toho, či ich rodičia dali očkovať úplne, čiastočne alebo vôbec. Problém s takým dizajnom, keď sa vychádza z osobných výpovedí, je, že nezachytí skutočný zdravotný stav detí.

Rodičia, ktorí svoje deti dávajú očkovať, zároveň chodia častejšie k lekárom, ak majú ich ratolesti nejaký zdravotný problém. To zvyšuje pravdepodobnosť, že sa choroba aj diagnostikuje a bude sa liečiť.

Naopak tí rodičia, ktorí odmietajú štandardnú liečbu a očkovanie, častejšie navštevujú alternatívnych liečiteľov, ktorí nemajú adekvátne zdravotnícke vzdelanie a prípadné problémy dieťaťa nemusia vôbec odhaliť.

Rozdiely v neurovývojových poruchách detí tak mohli byť výsledkom lepších diagnostických metód, ktoré používajú štandardní lekári.

Navyše značná časť žien, ktoré deti vzdelávali doma a boli do prieskumu zapojené, svoje deti neočkovala a bola vysoko motivovaná rozšíriť do sveta správu, že „očkovanie je zlo“.

Konflikt záujmov

Prieskum financovali z peňazí antivakcinačných skupín Children’s Medical Safety Research Institute a Generation Rescue, takže je tu jasný konflikt záujmov.

Generation Rescue je spojená s osobou playmate časopisu Playboy Jenny McCarthyovou a v minulosti životnou partnerkou herca Jima Careyho.

McCarthyová má syna autistu a je presvedčená, že chorobu spôsobilo očkovanie. Aj v predmetných štúdiách stiahnutých z predátorských časopisov sa píše, že u očkovaných detí je zvýšený výskyt autizmu, až v stovkách percent.

Lekárka Daniela Ostatníková z UK v Bratislave, ktorá založila Akademické centrum výskumu autizmu, nám v minulosti povedala: „Očkovanie samotné nie je príčinou autizmu. Autizmus nemôže byť vyvolaný podaním očkovacej látky.“

Wakefieldova štúdia

Mýtus, že očkovanie spôsobuje autizmus, je spojený hlavne so štúdiou lekára Andrewa Wakefielda a jeho tímu, ktorá vyšla v roku 1998 v časopise Lancet.

Článok je už niekoľko rokov stiahnutý: závery sa falšovali a výskum sa robil na minimálnej vzorke 12 detí, ktoré trpeli kognitívnymi problémami už pred očkovaním, no Wakefield ich pripísal práve jemu.

Navyše Wakefield robil na deťoch invazívne testy, na ktoré nemal povolenie, takže mu pre etické prehrešky zakázali vykonávať lekárske povolanie v jeho domovine, Veľkej Británii.

Hoci vedecká komunita Wakefieldov článok dávno ignoruje, antivaxeri našli svoj vytúžený bič, ktorým pravidelne otravujú život vedeckej obci a mýlia ľudí na internetových fórach.

Najrizikovejšia je tá vakcína, ktorá sa nepodala

Je neetické, ak Zem a vek píše o štúdii, ktorá v tejto chvíli ani neexistuje, lebo ju už dvakrát stiahli, dokonca aj časopisy označované za predátorské.

Dezinformačný magazín tak prispieva k šíreniu nebezpečných bludov a mätie verejnosť spochybnenými informáciami. Ako nedávno písal Science, „najrizikovejšia je tá vakcína, ktorá nebola podaná“.

Aktualizácia: 2.6. doplnené o vetu: Pre úplnosť dodajme, že v Nature aj inde vedci riešili, či si Frontiers také označenie zaslúži. 

Hoaxy a propaganda

Teraz najčítanejšie