Denník N

Za čo by Európan obetoval svoj život?

Naozaj nebezpečné druhy fanatizmu sú priamou výzvou na nasadenie života.

V mojom mnohoročnom dialógu s Matejom sa opakovane objavovali dve témy. Jedna otvorene ( „Za čo by bol Európan ochotný obetovať život ?!“) a jedna skryto ( „Idem ťažko fyzicky pracovať!“). Oboje väčšinou vo vzťahu k židovstvu a liberalizmu, ktorý Matej tiež považuje predovšetkým za židovský výmysel. Prvá tema naznačuje absenciu takých hodnôt, ako je posvätnosť pôdy a krvi (Židia nemajú vlasť) a druhá akési príživníctvo – priživovanie sa na ťažkej práci iných.

Odpovedal som väčšinou stereotypne: za svoje deti, vnúčatá, najbližších, som pripravený obetovať život, a to s tou prácou je blbosť. Chudoba nepozná etnicitu, národnú príslušnosť, náboženstvo…

To, že židom v našom civilizačnom okruhu kedysi vymedzili oblasti, kde si môžu a kde nesmú zarábať na živobytie, je historický fakt. Nechajme teraz bokom kontext – napríklad premeny práce samotnej. Veď keď som sám bol robotníkom vo fabrike, obskakoval som v prevádzke predovšetkým prístroje a potrubia. Veľmi som sa pri tom nezapotil.

Nedávno som čítal krátku esej izraelského mierového aktivistu a spisovateľa Amosa Oza Ako vyliečiť fanatika (Paseka, Praha 2006). Ako človek, ktorý sa narodil v epicentre nezmieriteľného konfliktu medzi Palestínčanmi (Arabmi) a Izraelčanmi (židmi) potvrdil, čo ja som cítil: „Som odhodlaný bojovať iba vtedy, ak budem veriť, že ide o vec života a smrti, alebo že mne samotnému či mojim blížnym hrozí zotročenie.“ (cit. kniha str. 14).

Odvekou príčinou ohrozenia týchto dvoch základných vecí (života a slobody) sú majetok (vrátane teritórií) a moc, čo sú spojité nádoby. O výsledkoch rozhodujú najmä racionálne faktory – vojenská, ekonomická … sila, umenie diplomacie a podobne. Iné kafe však je, keď máme do činenia s fanatizmom. Ten sa rodí z nezlomnej viery vo vlastnú pravdu. Ide mu o to, aby ste ju tiež vzali za svoju, a to bezvýhradne „Podvoľte sa, alebo choďte z cesty!“, tak znie ich stratégia.

Vynechajme rozdiely medzi mnohými typmi súčasného fanatizmu. Tie naozaj nebezpečné – predovšetkým nacionálny a náboženský – sú priamou výzvou na nasadenie života.

Späť k Matejovej otázke: „Za čo by bol Európan ochotný obetovať život?!“ Kmeňové, klanové, komunitné … národné … mytológie majú jasno: voľ nebyť, ako byť otrokom! Jasné sú, žiaľ, aj dejiny otroctva a neslobody. História je plná dôkazov, že ľudia sú v hraničných situáciách – až na výnimky – ochotní obetovať slobodu, aby ochránili svoje životy. Fanatici to považujú za prirodzené, Vodcovia s tým kalkulujú.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie