streda

Päť vecí, za ktoré treba ministra Érseka pochváliť

Síce to spravidla prišlo neskoro, ale predsa stihol minister z Mosta-Híd priniesť päť drobných dobrých správ do výstavby diaľnic.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Foto - Tasr

Minister dopravy Arpád Érsek je vo funkcii necelý rok, no patrí k najkritizovanejším členom vlády. Spočiatku bol pod tlakom najmä za nerozhodnosť, keď však začal konať, ušla sa mu aj kritika za automatickú podporu rozhodnutí svojich predchodcov.

Až za Érseka sa naozaj rozbehla stavba obchvatu Bratislavy za dve miliardy eur, ktorý však môže dopravu v hlavnom meste skomplikovať ešte viac než je dnes. S Érsekovym menom je spojený aj podpis zmluvy pod juhozápadný obchvat Prešova, ktorý sa zasa do histórie zapíše ako historicky najdrahšia časť D1, aj keď boli poruke iné (lacnejšie a podobne efektívne) riešenia. Podobný problém s cenou má obchvat Čadce. Veľký zmysel nedávajú ani štátne google mapy za 14 miliónov eur, ktoré robia to isté, čo tie súkromné zadarmo.

Érseka jeho kolegovia obhajujú tým, že hoci bol od začiatku tretej Ficovej vlády štátnym tajomníkom ministerstva dopravy, oproti druhému tajomníkovi Viktorovi Stromčekovi zo Smeru mal nulové kompetencie a vplyv. A hlavne tvrdia, že Érsek ako minister prijal viacero správnych rozhodnutí, ktoré nalomili predbežné dohody lobistov, sledujú verejný záujem, len ich menej vidno.

Preto 5 správnych rozhodnutí ministra dopravy pripomíname.

1. Súťaž o privádzač pri Žiline bude

Érsek pochopil, že treba vyhlásiť normálnu súťaž o stavbu diaľničného privádzača k rozostavanej diaľnici na úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka pri Žiline.

"Zhotoviteľ privádzača vzíde z transparentnej verejnej súťaže," oznámila Národná diaľničná v apríli.

Nebola to samozrejmosť. Kompetentní dlho privádzač ani len nespomínali. Potom inštitút INEKO upozornil, že diaľnica bude hotová skôr ako prípojka na ňu. Skončí teda v poli a nie je to náhoda alebo babráctvo, ale zámer vyhnúť sa verejnej súťaži stavbárov, upozornil inštitút.

Národná diaľničná neskôr povedala, že sa tendrovať naozaj nechystá a privádzač v odhadovanej cene 23 miliónov eur si objedná napriamo od konzorcia Doprastavu, Strabagu, Váhostavu a Metrostavu (stavali aj úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka). V tom čase už NDS-ku viedol nominant strany Most-Híd Juraj Valent.

Rozhodnutie predsa len súťažiť prišlo o štyri mesiace neskôr, kedy už NDS-ke šéfoval Ján Ďurišin (tiež Most-Híd). Nie je vylúčené, že v opačnom prípade hrozila strata eurofondov.

2. Zrušili čudný Počiatkov IT tender

Pred dvoma týždňami ministerstvo dopravy poslalo novinárom správu, že ruší tender o dodávku „Atlasu pasívnej infraštruktúry“.

„Súťaž na Atlas pasívnej infraštruktúry bola pripravená tak, že by nemohol byť prefinancovaný z európskych fondov a rovnako sme v ňom našli niektoré technické nedostatky, a preto sme sa rozhodli zmluvu nepodpísať,” povedal minister dopravy a výstavby Érsek po tom, čo ukončil čakanie, či podpíše zmluvu s víťazom tendra.

Nikto poriadne nevedel, čo presne má IT systém za odhadovaných 48 miliónov eur robiť. Jasné bolo to, že má zhromažďovať údaje o tom, kde (v ktorých stavbách, diaľniciach, železniciach) sa dá relatívne lacno a rýchlo potiahnuť internet.

Niečo v tomto zmysle od nás žiadala aj Európska komisia, ibaže Česi rátajú, že ich to vyjde na 4 milióny eur plus prevádzka.

3. Pred finále stopol biznis s pôdou

Špekulanti a priekupníci s pôdou už nebudú môcť len tak vydierať štát. Postaral sa o to zjavne Érsek po tom, ako sa z výkupu pôdy pod bratislavský obchvat stala už taká veľká hanba, že aj Smer musel ustúpiť. Odvtedy sa diaľnice môžu stavať na cudzom.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Prémiový článok e-mailom
raz týždenne zadarmo!

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 91020 z vás dostáva správy e-mailom