Otvorili diaľnicu do Poľska, ktorú pred 20 rokmi začal stavať Váhostav, ale nekončila nikde

Dostavali krátku diaľnicu, ktorú objednal Alexander Rezeš ako minister dopravy. Toľko trvalo, kým dostavali 12-kilometrovú diaľnicu, na ktorú sa mohla pripojiť.

Vľavo predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, minister dopravy Árpád Érsek a zástupca Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek počas otvorenia úseku diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité. Foto - Tasr

Trojkilometrovú autostrádu s jedným pruhom pre každý smer od Skalitého po hranice s Poľskom začal stavať v roku 1997 Váhostav. Uplynulo 20 rokov od štartu jej výstavby a 15 rokov od smrti Alexandra Rezeša, ktorý ju ešte ako minister dopravy objednal, keď ju v sobotu minister dopravy Árpád Érsek odovzdal šoférom.

Doteraz  nemohol, pretože diaľnica sa na slovenskom území končila vo voľnej prírode (preto ju prezývali poľovníckou). Teraz k nej však dostavali dôležitú 12-kilometrovú diaľnicu po Svrčinovec.

„Dnes sa stretávame pri otvorení jedného z kľúčových úsekov diaľnice D3. Cesty, ktorá spojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska. Diaľnice, ktorá zatraktívni tento región pre investorov a tým podporí tvorbu nových pracovných miest,“ rečnil počas slávnostného otvorenia dokopy vyše 15-kilometrovej diaľnice Érsek.

Od soboty sa tak podľa odhadov ministerstva jazdí na severe Slovenska o 9 minút rýchlejšie.

Aj nadväzujúca diaľnica má takmer v celej dĺžke jeden pruh pre každý smer, viac by zrejme neprešlo cez Európsku komisiu, pretože veľká investícia by sa v pomere k hustote premávky nevyplatila.

Úseky diaľnice D3 majú odľahčiť tranzit v dôležitom dopravnom uzle s Poľskom a Českom. Od hraníc doteraz nemohli niekoľko kilometrov len tak jazdiť veľké nákladiaky, na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa totiž nezmestili. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Výraznejšie zmeny prinesie dostavba ďalších častí D3 – najmä obchvatu Čadce, ktorý tento rok začali stavať. Minister ho chce mať hotový v roku 2020.

Taká chyba, akú dopustili za Rezešovej éry, sa už na D3 opakovať nebude. Problém s nedokončenou diaľnicou po ňom riešilo niekoľko vlád.

Minicesta zdražela o viac než 100 percent

Investičný šéf diaľničiarov z éry prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák rozhodol, že sa ned

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Drahé a meškajúce diaľnice

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |