sobota

Otvorili diaľnicu do Poľska, ktorú pred 20 rokmi začal stavať Váhostav, ale nekončila nikde

Dostavali krátku diaľnicu, ktorú objednal Alexander Rezeš ako minister dopravy. Toľko trvalo, kým dostavali 12-kilometrovú diaľnicu, na ktorú sa mohla pripojiť.

Vľavo predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, minister dopravy Árpád Érsek a zástupca Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek počas otvorenia úseku diaľnice D3 Svrčinovec- Skalité. Foto - Tasr

Trojkilometrovú autostrádu s jedným pruhom pre každý smer od Skalitého po hranice s Poľskom začal stavať v roku 1997 Váhostav. Uplynulo 20 rokov od štartu jej výstavby a 15 rokov od smrti Alexandra Rezeša, ktorý ju ešte ako minister dopravy objednal, keď ju v sobotu minister dopravy Árpád Érsek odovzdal šoférom.

Doteraz  nemohol, pretože diaľnica sa na slovenskom území končila vo voľnej prírode (preto ju prezývali poľovníckou). Teraz k nej však dostavali dôležitú 12-kilometrovú diaľnicu po Svrčinovec.

„Dnes sa stretávame pri otvorení jedného z kľúčových úsekov diaľnice D3. Cesty, ktorá spojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska. Diaľnice, ktorá zatraktívni tento región pre investorov a tým podporí tvorbu nových pracovných miest,“ rečnil počas slávnostného otvorenia dokopy vyše 15-kilometrovej diaľnice Érsek.

Od soboty sa tak podľa odhadov ministerstva jazdí na severe Slovenska o 9 minút rýchlejšie.

Aj nadväzujúca diaľnica má takmer v celej dĺžke jeden pruh pre každý smer, viac by zrejme neprešlo cez Európsku komisiu, pretože veľká investícia by sa v pomere k hustote premávky nevyplatila.

Úseky diaľnice D3 majú odľahčiť tranzit v dôležitom dopravnom uzle s Poľskom a Českom. Od hraníc doteraz nemohli niekoľko kilometrov len tak jazdiť veľké nákladiaky, na cestu nižšej triedy, aká tadiaľ vedie, sa totiž nezmestili. Kamionisti preto prechádzajú cez Česko a poľský Těšín alebo si vyberajú obchádzku cez Trstenú.

Výraznejšie zmeny prinesie dostavba ďalších častí D3 – najmä obchvatu Čadce, ktorý tento rok začali stavať. Minister ho chce mať hotový v roku 2020.

Taká chyba, akú dopustili za Rezešovej éry, sa už na D3 opakovať nebude. Problém s nedokončenou diaľnicou po ňom riešilo niekoľko vlád.

Minicesta zdražela o viac než 100 percent

Investičný šéf diaľničiarov z éry prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák rozhodol, že sa ned

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 95965 z vás dostáva správy e-mailom