Denník N

Martin Valihora: Chcem pripraviť takú jazzovú Pohodu

Pat Metheny s riaditeľom One Day Jazz Festivalu Martinom Valihorom. Foto N – Tomáš Benedikovič
Pat Metheny s riaditeľom One Day Jazz Festivalu Martinom Valihorom. Foto N – Tomáš Benedikovič

One Day Jazz Festival už dávno netrvá len jeden deň, nekoná sa len v Bratislave a neponúka len džez. „Snažíme sa idey humanizmu a tolerancie prenášať do hudby a z hudby do našich životov,“ tvrdí jeho riaditeľ.

Pôvodne to mal byť rozhovor, ale škoda prepisovať otázky a zoškrtávať odpovede, keď je v nich takmer úplne všetko. Najmä nadšenie aj svojský jazyk muzikanta, ktorý je zároveň promotérom a tým najlepším sprievodcom svojou akciou.

Oficiálne sa One Day Jazz Festival koná v polovici júna, no otvárací koncert bol už pred mesiacom. Večer s Patom Methenym sa konal ešte v máji.

„Je úplne jedno, v akej zostave hrá Metheny – snažil som sa oňho rok-dva-tri. Preto ten termín bokom hlavnej časti festivalu,“ vysvetľuje Martin Valihora. „Taká ponuka sa neodmieta. Urobili sme to ako otváraciu vec so vstupným na úrovni všetkých krajín, ktoré sú okolo, s tým, že našou výhodou bol koncert len pre tisíc ľudí. Inde to bolo s dvoj- až trojnásobne väčšou kapacitou, kde sa intimita trochu stráca a je to, akoby ste koncert pozerali v televízii. U nás v Istropolise sa dalo dobre vidieť z takmer každého miesta. Keby sa mu niekedy v budúcnosti zachcelo dať dokopy Pat Metheny Group s veľkým soundom, budem ako prvý stáť v rade záujemcov, aj keby to malo stáť neviemkoľko.“

O otvárací koncert sa v stredu 14. júna postará Slovenská filharmónia s tromi výraznými spevákmi. Americkou hviezdou Kurtom Ellingom, Petrom Lipom a Ivou Bittovou. Prečo práve táto zostava a prečo na terase Bratislavského hradu?

„Chcem, aby to bolo vonku, túžim a prosím, aby bolo opäť pekné počasie. Chcem, aby zaznel opäť symfonický sound s jazzovým umelcom. Tam sa budeme orientovať každý rok. Chcel som spojiť slovenskú scénu so svetovou. Ellinga som chcel so symfoňákom, lebo má takú napísanú vec. Že to bude dirigovať Oskar Rózsa, bolo jasné. Peter Lipa je obrovský fanúšik Kurta Ellinga a už dlhšie som sa mu chcel poďakovať za to, čo všetko urobil za vyše štyridsať rokov na Slovensku, ako nám ešte v bývalom režime vytvoril slamku, cez ktorú sme mohli dýchať túto hudbu. Džezáky boli pre mňa vždy moment, z ktorého som ja žil celý rok už od svojich dvanástich. Už vlani som chcel aj Ivu Bittovú, lebo aj ona má skladby s orchestrom, a tak som sa teraz rozhodol dať ich všetkých dokopy. Chcel som hlavnú festivalovú myšlienku, trochu humanizmu a tolerancie, preniesť aj do hudby a z hudby aj do našich životov. Každý bude mať svoj blok: najskôr éterický Ivin svet, potom bluesovo-jazzový Petrov, po prestávke Kurt Elling so svojím pompéznym jazzovým umením. A ak všetko dobre pôjde, na konci si so symfoňákom a Ellingovou kapelou zaspievajú krásnu spoločnú pieseň o slobode – Redemption Song od Boba Marleyho. Bude to vlastne už taká džezová Pohoda. Verím, že taký demo príklad, ako sa vedia a ako sa môžu rôzne kultúry, národy aj ľudia dohodnúť a komunikovať spolu. Vytvoriť energetický mrak, silné emócie.“

Štyri koncerty za večer budú hneď ďalší deň, vo štvrtok 15. júna. Zase situácia muzikant-promotér, všetci chceli hrať, tak budú hrať. Začíname už o šiestej. CZ-SK bigband Matúša Jakabčiča, vzácny projekt, lebo je autorský. Potom príde arménsky klavirista Vardan Ovsepian žijúci v Los Angeles, taliansky basový virtuóz Daniele Camarda a ja. Je to zostava, ktorá hrá hudbu veľmi dobrodružnú v tom zmysle, že z komponovaných skladieb na koncertoch veľmi radi robíme aktuálne piesne. To znamená, že je to predovšetkým založené na tom, aby sme sa dobre počúvali, aby sme vytvárali momentálnu hudbu. Nahrali sme spolu cédečko, snáď sa nám ho podarí doniesť – dve sessions vo Viedni a v Lisabone. Na One Day Jazz Festivale precestujeme všetky mestá – hráme v Bratislave, v Žiline, v Banskej Štiavnici a v Košiciach, vždy som dal priestor aj výrazným slovenským muzikantom.

Večer pokračuje s Kurt Rosenwinkel Caipi – je to alternatívno-hipisácky projekt s až brazílskou esenciou a prvkami. Spievaná hudba, pesničky, do ktorých príde jeho strašné sólo, kde absolútne objíme celý svet, pretože on hrá tak na gitaru, že to je… Metheny je jeden svet a potom je Rosenwinkel. On je taký, povedal by som, hipsterský. Mliečna dráha. Obaja sú majstri aj romantici, ale je to iná romantika. Na One Day Jazz sa snažím volať ľudí, ktorí splynuli so svojimi nástrojmi, robia svetelné dráhy na oblohe. Tým, že Rosenwinkel prinesie práve tento projekt, bude to krásny happening.

Štvrtkový štvorkoncert uzavrie Eric Harland. Newoyrský bubeník, veľká svetová hviezda, jeden z prvej trojky-štvorky. Začínal v slávnej škole v Houstone a okrem toho, že musí raz prísť v all-stars zostave s Charlesom Lloydom a Zakirom Hussainom, teraz príde so svojím projektom, s dravcami z New Yorku. Stále uvažoval, či to bude akusticky alebo elektricky, posledná verzia bola tá druhá. Veľmi sa naňho teším, pretože on hrá na bicie tak, že človeku normálne vylepší krvný obraz. Krásne, prirodzene a zároveň s veľkou energiou aj srdcom.

Dvesto vstupeniek sme sa rozhodli venovať mladým ľuďom. Veľmi podstatná vec, ktorú si tiež môžeme dovoliť vďaka spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom. Je to pre stredoškolákov vo veku od 15 do 18, ktorí si vyberajú svoje ďalšie smerovanie v živote. Chceme im posunúť, že aj niečo takéto sa deje, okrem toho, čo vidia na bilbordoch, čo počujú v komerčných rádiách. Chceme ich trochu inšpirovať, možno motivovať.

Dva workshopy – okrem Erica Harlanda aj s Kurtom Rosenwinkelom na konzervatóriu. Vlani to dopadlo fantasticky. Je to pre všetkých, koho zaujíma, čo, ako a prečo robia. Pre starých aj pre mladých muzikantov, aj pre študentov. Všetci sú vítaní.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie