Denník N

Volkswagen je v platoch aj vo výrobe miestna jednotka, no aj tak mu hrozí štrajk

Foto – TASR
Foto – TASR

Pozrite si v grafoch, koľko platia automobilky a prečo to zaujíma aj premiéra Fica.

Odkedy pominula kríza, automobilky nevyvolávali veľký rozruch. Občas počuť o tom, že z roka na rok vyrábajú viac áut. No postupne pribúdali aj vyjadrenia o tom, že nájsť človeka do výroby je z roka na rok väčší problém.

Nie je preto náhoda, že odborári z Volkswagenu v týchto dňoch ohlásili na utorok začiatok ostrého štrajku. Šéf miestnych moderných odborov Zoroslav Smolinský vie, že ešte nikdy sa o platoch nevyjednávalo tak dobre ako teraz, keď firmám chýbajú skúsení ľudia. Azda preto si najprv zapýtal 16 percent k platu pre všetkých.

Smolinský môže teoreticky prvýkrát v histórii bratislavskej automobilky doviesť ľudí k tomu, že viacerí naozaj v utorok nenastúpia do práce. Doteraz sa výstrahy končili nanajvýš štrajkovou pohotovosťou, výroba sa nikdy nezastavila.

História sa tak prelomí len vtedy, ak sa aj tentoraz predsa len zamestnanci s vedením nedohodnú a ak sa nájde dosť ľudí ochotných neprísť do práce.

Smolinského motivácia tu zohráva dôležitú úlohu. Práve sa zbavil nadvlády tradičných odborov (OZ KOVO so šéfom Emilom Machynom) a potrebuje ukázať, že je v rokovaní tvrdší a schopný nahradiť pozíciu doteraz najvplyvnejšieho odborára Machynu. Aj preto mu krátka ukážka jeho moci môže prísť vhod zvlášť vo Volkswagene, ktorý si platmi nerobí hanbu.


Dáta o platoch v automobilkách sú zmesou rôznych odmien či bonusov, môžu byť poznačené rozdielnou metodikou a priemer znamená, že inú výplatnú pásku bude mať dlhoročný a kvalifikovaný zamestnanec než ten, ktorý je kariérne mladší.

Pre predstavu, v PSA platí, že minulý rok jeho výrobný operátor v priemere zarábal 1 007 eur. Tento rok dvihli v Trnave platy v priemere o 6,3 percenta.

„Pravda je aj to, že noví pracovníci, ktorí k nám nastúpia, zarábajú podľa skúseností a kvalifikácie od 1100 do 1300 eur v hrubom mesačne,“ povedal na margo platov personálny šéf Volkswagenu Eric Reuting v rozhovore pre Denník N.

Je pravdepodobné, že manažérov Volkswagenu môže Smolinského akcia dotlačiť k rapídnejšiemu nárastu miezd než s akým rátajú (4,3 percenta nahor a 350 eur v hotovosti teraz a ďalšie 4 percentá na budúci rok).

Ako to dopadne, istotne sledujú aj vládne špičky. A ak už pre nič iné, potom pre význam závodu v slovenskej ekonomike.


Alebo preto, že v bratislavskej automobilke pracuje 12 300 ľudí. Toľko práce nedáva žiadny súkromník na Slovensku. Kia v číslach zarátava aj nízke percento agentúrnych pracovníkov a Peugeot práve dáva dokopy alebo už aj zložil víkendovú zmenu, s ňou bude mať 4 300 zamestnancov.

Všetko sa to zrejme skončí relatívne rýchlo dohodou o raste platov, na dlhšie stopnutá výroba je nemysliteľná.

V manažéroch Volkswagenu môže zostať pocit, že ich firma má byť neprávom výkladnou skriňou odborárov uprostred ich boja. Veď firma je jedna z tých, ktoré sa na Slovensku správajú v zásade korektne a slušne. Dokonca avizujú, že aj keď nevedia zohnať na prácu miestnych ľudí, nechcú ani siahať po pracovnej sile z lacnejších krajín.

Za pravdu už dal Volkswagenu minister hospodárstva Peter Žiga. Takýto tlak na mzdy môže podľa neho zneistiť uvažovanie koncernu, ako je Volkswagen, či má ďalej zostať a investovať na Slovensku.

„Považujem skokovitý nárast miezd o 16 % v jednom roku za iracionálny,“ cituje ministra agentúra TASR.

Ani to nie je náhoda. Vláda má teraz na stole problém – zamestnávatelia sa jej ponosujú, že nevedia zohnať ľudí, a ak sa do toho rozmôže móda pýtať skokovitý nárast miezd, bude tlak ešte väčší. A to aj smerom k uvoľneniu pravidiel dovozu pracovnej sily, čo voliči nepočujú radi – ani keby to v danej situácii bolo dobré riešenie.

Vyrobili 5 miliónov áut

Samotný Volkswagen je pritom na Slovensku od roku 1991, keď vláda, Bratislavské automobilové závody a koncern Volkswagen podpísali základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti. Začalo sa to výrobou Volkswagenu Passat.

Postupne automobilka vystriedala množstvo modelov. Momentálne vyrába Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Seat Mii, Škodu Citigo a karosérie Porsche Cayenne. Práve vo štvrtok vyrobila automobilka 5-miliónte auto – biely Touareg.

Na Slovensku koncern vyrába aj prevodovky, komponenty na ne, podvozky a motory. Štrajkovať sa tak bude aj v závodoch v Stupave a v Martine.

Ak sa strany nedohodnú a v utorok ľudia nenastúpia do práce, štrajk má byť časovo neobmedzený.

Smolinský očakáva, že v rámci štrajku sa v utorok ráno na parkovisku pri hlavnom závode Volkswagenu zhromaždí asi 2-tisíc zamestnancov.

„Súhlas so štrajkom podpísalo vyše 8 600 zamestnancov, ale my to máme rozdelené na rôzne zmeny,“ vysvetlil Smolinský, prečo ráta s 2-tisíc štrajkujúcimi.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie