štvrtok

Volkswagen je v platoch aj vo výrobe miestna jednotka, no aj tak mu hrozí štrajk

Pozrite si v grafoch, koľko platia automobilky a prečo to zaujíma aj premiéra Fica.

Foto – TASR

Odkedy pominula kríza, automobilky nevyvolávali veľký rozruch. Občas počuť o tom, že z roka na rok vyrábajú viac áut. No postupne pribúdali aj vyjadrenia o tom, že nájsť človeka do výroby je z roka na rok väčší problém.

Nie je preto náhoda, že odborári z Volkswagenu v týchto dňoch ohlásili na utorok začiatok ostrého štrajku. Šéf miestnych moderných odborov Zoroslav Smolinský vie, že ešte nikdy sa o platoch nevyjednávalo tak dobre ako teraz, keď firmám chýbajú skúsení ľudia. Azda preto si najprv zapýtal 16 percent k platu pre všetkých.

Smolinský môže teoreticky prvýkrát v histórii bratislavskej automobilky doviesť ľudí k tomu, že viacerí naozaj v utorok nenastúpia do práce. Doteraz sa výstrahy končili nanajvýš štrajkovou pohotovosťou, výroba sa nikdy nezastavila.

História sa tak prelomí len vtedy, ak sa aj tentoraz predsa len zamestnanci s vedením nedohodnú a ak sa nájde dosť ľudí ochotných neprísť do práce.

Smolinského motivácia tu zohráva dôležitú úlohu. Práve sa zbavil nadvlády tradičných odborov (OZ KOVO so šéfom Emilom Machynom) a potrebuje ukázať, že je v rokovaní tvrdší a schopný nahradiť pozíciu doteraz najvplyvnejšieho odborára Machynu. Aj preto mu krátka ukážka jeho moci môže prísť vhod zvlášť vo Volkswagene, ktorý si platmi nerobí hanbu.


Dáta o platoch v automobilkách sú zmesou rôznych odmien či bonusov, môžu byť poznačené rozdielnou metodikou a priemer znamená, že inú výplatnú pásku bude mať dlhoročný a kvalifikovaný zamestnanec než ten, ktorý je kariérne mladší.

Pre predstavu, v PSA platí, že minulý rok jeho výrobný operátor v priemere zarábal 1 007 eur. Tento rok dvihli v Trnave platy v priemere o 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Štrajk vo Volkswagene

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |