Denník N

Bikesharing v Bratislave bude už na jar 2018, o 750 bicyklov sa postará Slovnaft

Foto N – Tomáš Benedikovič

Magistrát bude na príprave bikesharingu spolupracovať so Slovnaftom, ktorý prispeje bicyklami a do projektu vloží aj svoje peniaze.

Bratislavčania a turisti si od jari 2018 budú môcť na strategických miestach lacno požičať bicykle. Primátor Ivo Nesrovnal dnes podpísal spoluprácu na príprave systému požičiavania bicyklov so spoločnosťou Slovnaft.

Magistrát spustí bikesharing v prvej fáze najskôr v Starom Meste, Petržalke, Novom Meste a Ružinove. Postupne pribudnú bicykle aj vo zvyšku mesta.

75 stanovíšť

V systéme má byť 75 stanovíšť a 750 bicyklov. V ponuke bicyklov budú klasické aj elektrobicykle. Elektrické bicykle vysúťaží magistrát.

Bikesharing je postavený na sieti stojanov, ktoré sú prepojené cez internet. Záujemca si po registrácii a zaplatení poplatku môže bicykel na jednom mieste požičať a vrátiť ho na druhom. Požičiavanie bicyklov takto už roky funguje v Kodani, Barcelone či Paríži.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Mesto do projektu vloží 460-tisíc eur, Slovnaft doloží zvyšok sumy. Celý projekt má mať rozpočet do dvoch miliónov eur, systém bude Slovnaft aj prevádzkovať.

„Po rokoch sľubov sa tento projekt stáva realitou a čoskoro bude slúžiť všetkým Bratislavčanom a návštevníkom. Cyklodopravu berieme vážne a tento projekt prinesie veľký kvalitatívny posun,“ hovorí Nesrovnal.

Magistrát tvrdí, že Slovnaft predložil najkomplexnejšiu a najvýhodnejšiu ponuku a má aj skúsenosti s budovaním bikesharingu v Budapešti cez materskú spoločnosť MOL. Firma chce mestu darovať časť majetku zo systému v Budapešti, ktorý funguje už štvrtý rok a za dva roky ho využilo vyše 55-tisíc ľudí.

Riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi tvrdí, že projekt pripravia po vzore európskych metropol. „Sme radi, že si nás mesto vybralo za partnera.“

BigMedia nepresvedčila

Bikesharing ponúkala hlavnému mestu aj reklamná spoločnosť BigMedia. Mestu by dali asi 750 bicyklov a 150 staníc zadarmo. Toľko je ich podľa firmy v Bratislave potrebných, aby bikesharing fungoval aj v okrajových častiach mesta. Vedenie mesta sa so zástupcami BigMedie stretlo až po aprílovej medializácii ponuky, so Slovnaftom rokovali už od minulého roka.

Riaditeľ magistrátu Martin Maruška hovorí, že z porovnávania ponuky Slovnaftu a BigMedie im vyšiel výhodnejší Slovnaft. BigMedia podľa Marušku predstavila obchodný model, kde by časť prevádzky vykryl prenájom reklamnej plochy a časť by zaplatilo mesto. 

Mestský poslanec Jozef Uhler a šéf dopravnej komisie tvrdí, že sa o spolupráci dozvedel až z pozvánky na tlačovku. „Poslanci by niečo mohli vedieť o parametroch. Primátor príde a bude od poslancov žiadať, aby prenajali plochy s cieľom bikesharingu. Neviem, ktorý poslanec zdvihne ruku za systém, o ktorom poslanci nič nevedia a z ktorého boli vynechaní.“

BigMedia podľa Uhlera predstavila konkrétnu ponuku a menovali aj technologického partnera. „Ponuka Slovnaftu je veľmi vágna, nevieme, ako bude systém používateľsky príjemný, čo je veľmi dôležité na to, aby ho ľudia používali,“ hovorí Uhler.

Bikesharing chcel magistrát spustiť ešte v roku 2012 so sponzoringom Sberbanky, projekt sa nakoniec nerozbehol.

V Bratislave síce funguje istá forma bikesharingu cez Cyklokoalíciu už od roku 2013, no je určený užšej komunite a nie širokej verejnosti.

Bicyklovanie v Bratislave

Teraz najčítanejšie