Denník N

Pápež na bicykli láka Čechov do Bratislavy

Foto – Ľubomír Smatana
Foto – Ľubomír Smatana

Robiť v Prahe reklamu Bratislave tým, že ju kedysi navštívil pápež, sú vyhodené peniaze.

Keď psík s mačičkou varili narodeninovú tortu, zmiešali všetko dohromady. Dali tam maslo, zaváraninu, kože zo slaniny a uhorky, pridali kosti, čokoládu, skrátka kadečo a navrch ešte syrečky. Na klasickú detskú poviedku od Josefa Čapka som si spomenul vo vagóne pražského metra, keď som uvidel reklamný plagát, ktorý má Čechov nalákať na návštevu Bratislavy.

Ústredným symbolom je pápež na bicykli, pripomínajúci Jána Pavla II., ktorý do hlavného mesta prišiel v roku 2003. Z dnešného pohľadu prehistorická udalosť stála autorom za to, aby na biely pápežský ornát prišpendlili placku s nápisom I Love BA, opreli usmievavého muža o bicykel v parku a po česky pripísali slogan „Prekvapivo zázračná, príď a uvidíš!“ Ako pápež vtedy … Aby toho nebolo málo, tak za pápežom sa dvíha UFO na moste cez Dunaj. Hlavné posolstvo teda znie „Česi, nasledujte pápeža a choďte do zázračnej Bratislavy.“

Reklamni stratégovia sa zrejme museli podrobiť poriadnemu brainstormingu, aby dospeli k tomu, že marketingová značka Bratislavy je zázrak. Navyše ho prepojiť s pápežom a lákať naň neznabohov z Česka? „Je to haluz,“ povedal mi k tomu Bratislavčan Igor Kruták, ktorý roky žije v Prahe, venuje sa marketingu a Čechov dobre pozná. Na druhú stranu ma ale bizarná reklama priviedla k otázke, na čo Čechov do Bratislavy vlastne prilákať.

Určite to nie sú jednotlivé pamiatky, malé historické centrum, ktoré je možné prejsť za dve hodiny, alebo snáď múzeá, galérie a kluby. A to hovorím s vedomím, že som v Bratislave žil štyri roky a nedám na mesto dopustiť. Toto všetko však majú všade a buďme úprimní, v podstatne väčšom rozsahu.

Ak je Bratislava niečím výnimočná, tak je to jednoznačne Dunaj a všetko, čo s ním súvisí. Napríklad aj s Ufom a hrádzou ku Gabčíkovu. Je to kúsok do Viedne, kúsok do Budapešti. Atmosféra vzdušného mesta na širokej rieke je v dobrom zmysle trochu balkánska, už len pre množstvo kaviarní a reštaurácií so záhradkami, ktoré sú vďaka počasiu otvorené podstatne dlhšie, ako v ktoromkoľvek slovenskom meste.

Čech zvyčajne netuší, že na Kamzíku je otáčacia kaviareň, že v Petržalke stojí stanica metra, že Bratislavský hrad zachránil pred spadnutím český architekt a že svahy Karpát sú porastené vínnou révou. Stopercentne som si však istý, že posledné, čo ich zaujíma, je návšteva pápeža pred štrnástimi rokmi.

Je to škoda peňazí, pretože Bratislava za víkendový výlet stojí. Rozhodne ju však nemali propagovať ako zázrak. V takom prípade by bol zázrak skôr to, keby sa niekto chytil a prišiel.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie