Denník N

Riaditeľ protikorupčného odboru Kovařík: Pri veľkých kauzách vidím veľké resty

Foto N - Tom‡áš Benedikovič
Foto N – Tom‡áš Benedikovič

Premiér Robert Fico ho predstavil ako dôveryhodného policajného funkcionára, ktorého povýšili aj za vlády Ivety Radičovej. Nový riaditeľ odboru prevencie korupcie Úradu vlády Peter Kovařík hovorí, že on nie je ten, kto má Ficovi odkazovať, aby sa presťahoval.

Peter Kovařík (1967) vyštudoval Žilinskú univerzitu a Právnicku fakultu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. V polícii pracuje od roku 1991. V roku 2004 sa stal vedúcim oddelenia vyšetrovania na odbore boja proti korupcii v Banskej Bystrici, v rokoch 2010 až 2012 bol riaditeľom Úradu boja proti korupcii. Do roku 2017 bol potom policajným pridelencom vo Washingtone, odkiaľ sa teraz vrátil a stal sa riaditeľom odboru prevencie korupcie na Úrade vlády, ktorý spadá rovno pod premiéra Roberta Fica.

Kto vás oslovil, aby ste išli pracovať na Úrad vlády?

O tejto možnosti som sa dozvedel v januári, keď sa ma minister vnútra telefonicky opýtal, či by som v týchto veciach nechcel pomôcť. Bol to krátky rozhovor, počas ktorého som pripustil, že by som sa týmto veciam ešte možno rád venoval.

Prečo ste ponuku prijali?

Cítil som, že je záujem na strane vlády a videl som veľký tlak spoločnosti. Keď sa skĺbia záujem a tlak, mnoho vecí sa dá posúvať dopredu. Bola to pre mňa výzva.

Na tlačovej besede vás predstavil premiér. Tlak verejnosti je tu aj preto, ako sa správajú premiér a minister vnútra napríklad v kauze Ladislava Bašternáka. Nejdete im robiť len krytie ako osoba, ktorá šéfovala Úradu boja proti korupcii ešte za vlády Ivety Radičovej a tie hlavné veci, ktoré frustráciu spôsobujú, sa v skutočnosti nezmenia?

Vnímam ako svoju výhodu, že som pôsobil za predchádzajúcich vlád. Som v boji proti korupcii od roku 2004 a dáva mi to istú mieru nezávislosti. Bol to asi aj dôležitý moment pri hľadaní kandidáta. Vnímal som to tak, že mi to otvára dvere a práca bude pre mňa jednoduchšia. Ak by som pôsobil na vrcholovej funkcii len za jednej vlády, všetci by hovorili, že budem servilný. Mal som dobrú ponuku ísť do polície, ale tu som cítil, že môžem byť užitočný a niečo nastaviť. Prevencia korupcie nie je o tom, že niekto niečo vymyslí a bude to fungovať tri mesiace. Systém by mal pokračovať, aj keď odídem.

Fico predstavuje Kovaříka: Korupcia je súčasťou nášho života

Ako vnímate to, že premiér býva v Bonaparte v byte Ladislava Bašternáka?

Sú to politické otázky, ktoré neviem, či by som spájal s prevenciou korupcie. Som štátny úradník, nechcem robiť niekomu krytie, ale ani kritika niečoho. Kauza Bašternák je vážna kauza, ale necítim sa oprávnený hodnotiť, či premiér má, alebo nemá bývať v Bonaparte a či je cena, ktorú platí za nájom, dostatočná. Voliči majú právo kritizovať a vyjadriť sa vo voľbách.

Premiér dáva na tento nájom už piaty rok väčšinu zo svojho platu. Videli sme daňové priznanie jeho manželky za jeden rok, ktoré hovorí, že zarába o niečo viac ako premiér, ale nevieme kde. Samotný Bašternák je vyšetrovaný aj z toho, či Bonaparte nepostavil z neoprávneného nadmerného odpočtu DPH. Nie je vám to ako bývalému vyšetrovateľovi korupcie podozrivé?

Ak sa na to pozerám ako vyšetrovateľ, tak to neviem vyhodnotiť, pretože nemám dostatok informácií. Cenu nájmu určujú rôzne okolnosti, aj dohoda dvoch ľudí. Médiá a verejnosť majú právo na otázky. Ak by som taký prípad dostal a bolo by to podané ako korupcia, tak z hľadiska dôkazov by som sa veľmi rýchlo dostal do slepej uličky, pretože pri korupcii musíte ukázať, za čo to je. K podozreniu z daňových podvodov – súhlasím, že keď sa to vyšetrovalo, tak polícia mohla urobiť viac. O kauze viem len z médií a mám základné informácie z prostredia, no spis som nevidel. Vidím tam prvý základný problém, že nemali byť vyplatené vratky DPH a potom to, ako boli urobené daňové kontroly. Potom aj problém, že nebola podaná sťažnosť voči odmietnutiu stíhania. Ďalší problém je rozhodnutie vyšetrovateľky, ktoré mohlo byť dôslednejšie. Pracovala s informáciami z Finančnej správy, že daň bola vykázaná, odvedená, ale mala vnímať aj cenu bytov, pretože takáto schéma je na vyberanie vratiek veľmi viditeľná. To, že premiér býva v nejakom dome a býva tam roky, tak neviem, netrúfam si povedať, že si účtoval vratky DPH.

Ale vedie sa aj vyšetrovanie, že samotný dom bol postavený podvodom a z vratiek. To, že štát zlyhal v toľkých bodoch – u daniarov, na polícii, na prokuratúre, legitímne vyvoláva otázku, prečo sa to stalo.

Systém sa veľmi zmenil. Buďme objektívni v tom, že keď prišla táto vláda, tak sa zaviedli mesačné výkazy vratiek DPH. Bola to malá revolúcia, ktorá úplne zmenila pomery v štruktúre osôb, ktoré robili podvody s DPH. To, čo predtým trvalo mesiace a tie mesiace sa využívali na vratky, tak teraz sa dalo hneď za jeden mesiac v sérii obchodných vzťahov definovať, ako sa vratky posúvajú, kto ich zaplatil, nezaplatil. Prepájať kauzu Bašternák s premiérom sa mi zdá príliš. Prišiel som sem pre prevenciu a zúženie priestoru na korupciu.  

Dôveryhodnosť je dôležitý faktor. Ako má spoločnosť veriť úradníkovi, vám, keď váš šéf býva v Bonaparte?

Môžem to ovplyvňovať tým, že budem aktívny a budeme robiť protikorupčné opatrenia. Do politickej zodpovednosti premiéra vstúpiť nemôžem, ale chcel by som nastaviť lepšie podmienky aj v daňovej správe. Chcem spolu s nimi hľadať to, kde je priestor vágny a kde sa dá obchádzať. Napríklad – ak dnes na daňovej správe existuje nejaký analytický systém, ktorý vyhodnocuje rizikové reťazce DPH, videl by som svoj cieľ napríklad v tom, že by si zodpovedné osoby nemohli povedať, čo sa ide a čo sa nejde vyšetrovať. Chcel by som nastaviť objektívne podmienky – systém ukáže problém a ak sa niektorý z funkcionárov rozhodne obísť upozornenie systému, mal by odôvodniť, prečo kontrolu nenariadil. Inak by mala byť nariadená automaticky.

Foto N – Tom‡áš Benedikovič

Po kauze Bašternák prišla kauza Kočner. V oboch prípadoch prebehli daňové kontroly a v jednom skôr, v druhom  neskôr to dorazilo aj na políciu. Problém nebol v systéme, ktorý by neposlal upozornenie, ale v jednotlivcoch, ktorí potom zastavili vyšetrovanie a podľa hesla protikorupčných pochodov – skutok sa nestal.

Nepoznám to uznesenie ani spis. Okrem štandardných kontrolných mechanizmov, ako je prokuratúra, by sme zrejme pri protikorupčných opatreniach mali vnímať, či je dobrý systém prerozdeľovania spisov. Na polícii je viac rôznych vyšetrovateľov. Máte ľudí, ktorí sú schopní robiť ťažké kauzy, ale aj takých, ktorí robia dobrú manuálnu prácu, ale nemajú schopnosť vyšetriť veľkú vratku DPH. 

Prípady, ktoré sa týkajú Kočnera, končia vždy u tých istých dvoch policajtov, ktorí rozhodujú v jeho prospech.

Všeobecne si myslím, že systém by nemal umožniť, aby tí istí dvaja vyšetrovatelia riešili všetky prípady, ktoré sa viažu na jednu osobu. Na jednej strane chápem, že možno sú znalí veci a majú to jednoduchšie, ale pri dlhodobom pôsobení vo vzťahu k jednej osobe môžu vzniknúť vzťahy, alebo aj subjektívny názor, ktorý nemusí byť správny. Náhodný systém prideľovania, ktorý je na súdoch, sa v polícii nedá úplne aplikovať, ale nie je šťastné, ak to robia tie isté osoby.

Títo dvaja policajti nevyšetrujú len prípady, kde je Kočner podozrivý, ale aj kde je poškodený. Vyšetrujú aj prípad poslanca Borisa Kollára, o ktorom mal Kočner tlačovku, kde ho obvinil z viacerých vecí.

Sú to otázky, na ktoré neviem odpovedať. Úplne zbytočne sa znižuje dôveryhodnosť tým, že jednu skupinu osôb vyšetrujú stále tie isté osoby. Chcem, aby sa na každom rezorte zaktivizoval človek zodpovedný za prevenciu korupcie, aby keď vypláva problém, sa dali rozhýbať procesy. Tento typ kauzy môže do budúcnosti znamenať, že funkcionári budú upozornení, že nemôžu prideľovať kauzu týkajúcu sa jednej osoby stále tým istým ľuďom. Povedzme si však aj opačnú stránku – na kauzu Černák bol tím a dostával všetko, čo sa ho týkalo.

Ale práca tímu sa skončila tak, že Černák je odsúdený na doživotie.

Áno.

Budete teda o tom hovoriť s policajným prezidentom?

Je to jedna z vecí, ktorú by som chcel komunikovať. Práve teraz sa snažíme takéto impulzy dostávať. Keď som bol riaditeľom Úradu boja proti korupcii, nikdy som nerozhodoval o tom, komu bude aký spis pridelený. Rozhodoval o tom riaditeľ odboru. Keď bola napríklad silná a ťažká kauza, sadli sme si a rozmýšľali sme, komu to dáme, aby sme dosiahli výsledok. Už pri prečítaní si trestného oznámenia často vidíte, či to má potenciál byť úspešné, alebo nie. Napríklad, ak nadriadený tuší, že to môže byť niečo, čo sa nebude dať asi dokázať, nemal by to dať tomu istému vyšetrovateľovi. Ani pre toho vyšetrovateľa totiž nie je ľahká situácia, v ktorej sa hovorí o tom, že niečo zametá sústavne pod koberec. On to totiž ani nemusí zametať účelovo. Policajt vychádza z dôkazov a nie z toho, čo si myslí spoločnosť.

Pri kauze Bašternák a Kočner si je ťažké predstaviť, čo viac by ešte vyšetrovateľ v trestnom oznámení mohol chcieť, aby sa mohol pustiť do práce s úspešným koncom. Nie sú v tejto krajine vyvolení ľudia, ktorí sa zo všetkých podozrení dostanú?

Sú tu kontrolné mechanizmy, ktoré by dnes pri týchto kauzách mali zafungovať. V rámci prevencie chceme posilniť aj zákon na ochranu oznamovateľov korupcie. Vnímam kauzy, o ktorých hovoríte, ale neviem vyhodnotiť, či vyšetrovatelia rozhodli dobre, alebo nie. Na to je presne prokurátor.

Ako vnímate to, že Robert Kaliňák je vo funkcii ministra vnútra?

Ako podriadenému ministra mi vôbec neprislúcha ho hodnotiť. Vnímam tlak, vnímam to, čo sa ministrovi vyčíta, aj jeho pozitívnu rolu, ktorú na vnútre urobil. Myslím si, že minister si je situácie vedomý. Tlak médií a verejnosti pre tieto kauzy produkuje aj to, že je zvýšený záujem robiť protikorupčné opatrenia.

Záber z protikorupčného pochodu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako jeho podriadený nechcete povedať, či by mal odstúpiť, ale čo potom tí policajti, ktorí ho majú sami vyšetrovať? Nie je to konflikt záujmov?

Slovensko má mechanizmy na to, aby viedlo nezávislé vyšetrovanie. Podľa mňa by ministra nemali vyšetrovať orgány polície, ktoré pod neho spadajú, mal by to urobiť generálny prokurátor. Trestný poriadok dáva možnosť, aby celé vyšetrovanie urobila prokuratúra. Dnes si polícia aj prokuratúra prehadzujú horúci zemiak a zbytočne sa dostávame do diskusie, ktorá valcuje všetkých, čo sa na nej zúčastnia. Generálny prokurátor by mal takýmto prípadom poveriť skúseného prokurátora napríklad z krajskej prokuratúry, aby viedol dokazovanie. Generálny prokurátor má veľmi silné postavenie a myslím si, že je aj dosť nezávislý. Váhou svojej osobnosti by mal garantovať, že tomu prokurátorovi nebude nikto telefonovať. Takisto by to malo fungovať aj v polícii. Mne si nikto nikdy nedovolil zatelefonovať. Je to o osobnosti. Prevenčné mechanizmy by mali nastavovať vnútornú odolnosť systému.

Spôsob obchodovania ministra s Ladislavom Bašternákom nakoniec aj skončil na Generálnej prokuratúre.

Dobre, ale vy si trúfate povedať, že to bolo nelegálne?

To nie, ale existuje vážne podozrenie, že minister získal od Bašternáka majetok za neadekvátne nízku sumu. Z hľadiska politickej kultúry je to problém.

Tlak, ktorý dnes existuje, je podľa mňa veľmi silný nástroj na to, aby sa podozrivé veci nestávali, aby si politici dávali pozor.

Čo s tým, ak sa to už stalo? Ľudia nebudú vnímať boj proti korupcii cez vás, ale cez Kaliňáka alebo Fica.

Ja to vnímam tak, že teraz je príležitosť tlačiť veci dopredu. Vo voľbách rozhodnú občania. Politici si svojím vystupovaním nastavujú rebríček dôveryhodnosti, to ich bude reprezentovať vo voľbách. Nič lepšie ako parlamentnú demokraciu ešte nikto nevymyslel. Premiér mi povedal: Pustite sa do roboty a urobte to tak, aby sme robili konkrétne veci, aby sme nerobili administratívu, aby sme robili systém, lebo to je to, čo ľudia na ulici vnímajú. Je to iné, ako keď som dostal prípad a rozhodoval som o ňom.

Čo ešte chcete robiť?

Okrem daňovej správy ma napríklad zaujímajú aj majetkové priznania, ich kontrola.

Je podľa vás legitímne žiadať od premiéra, aby ukázal, ako platí Bašternákovi nájom a kde napríklad zarába jeho manželka, keďže jej príjem je premiérov hlavný argument, prečo si môže nájom v Bonaparte dovoliť?

Je otázka, či postavíme verejných funkcionárov do trenírok a cez médiá preperieme ich majetok. Neviem, či potom nejaký politik bude chcieť ísť do takého systému, keď sa budú rozoberať jeho príbuzní, deti. Ja by som v budúcnosti rád videl systém, aby majetkové pomery mohli nadriadení poriadne skontrolovať. U niektorých vybraných alebo vyžrebovaných verejných činiteľov by sme mohli robiť previerku majetku dôslednejšiu – či napríklad dom, ktorý má, stál toľko, koľko deklaruje. Nemusí to byť rovno znalecký posudok, ale odborný náhľad.

Nie je premiér osoba, ktorá by mala byť vyžrebovaná vždy?

Na to, kto by mal preveriť premiéra, neviem odpovedať. Je to špecifické postavenie.

Na ktoré prípady zo svojej minulosti ste hrdý?

Černák bol určite vysoká škola. Ale robil som jeden prípad, ešte keď som bol na odbore obzvlášť závažnej trestnej činnosti v Bystrici, na ktorý si spomínam. Prišiel zúfalý človek z Prešova, majiteľ rôznych barov, poslali ho za mnou operatívci z východu. Bol v ťažkej situácii, vydierali ho vplyvné osoby, aj bývalý policajt. Prišiel a povedal, že už nemá kam ísť. Bol v koncoch, začal rozprávať. Robili sme to asi šesť mesiacov, na konci sme urobili akciu a bol z toho aj rozsudok. Občas si ešte zavoláme. Stále je vďačný, že mu niekto v tom čase pomohol.

Čo ste robili z korupcie?

Urobili sme vedúceho verejného obstarávania na ministerstve vnútra, to zarezonovalo výrazne na sekcii ekonomiky ministerstva vnútra. Boli sme za kauzou, ktorá sa týkala rektora Akadémie policajného zboru. Máme odsúdeného sudcu z Čadce, ktorý bol aj vo výkone trestu, urobili sme dvoch prokurátorov. Snažili sme sa dostať v jednej kauze k advokátom a na Najvyšší súd, bola to ťažká kauza a síce sa nepodarilo preukázať korupciu na úrovni súdu, ale myslím, že to tiež zarezonovalo. Robili sme aj prípad Varehu.

Ako vnímate nespokojnosť verejnosti s tým, že veľké ryby nie sú za korupciu vyšetrované?

Keď som bol riaditeľom úradu vyšetrovania, tak som stanovil viaceré ciele. Každý odbor dostal za úlohu urobiť aspoň dve zreteľahodné korupčné veci za rok a dve veľké ekonomické veci. Odbory vedeli, že na konci roka príde zúčtovanie. Keď niekto urobil napríklad prípad lekára, ktorý bral päť eur za vypísanie PN a mal tam 60 podplácajúcich, tak som povedal – o. k., to je jedna kauza a nie možno tá, ktorú som chcel, že zreteľahodná. Chrániť štátny rozpočet z hľadiska sociálneho zabezpečenia je tiež dôležité, polícia musí robiť tieto kauzy, ale dal som iné úlohy a to som chcel. Tí ľudia to cítili. Povedal som im, že ich budem chrániť a že ma nezaujíma, koho idú odpočúvať a aby mi to nepísali do správ.

Čo ste považovali za zreteľahodnú kauzu?

Vplyvní ľudia, aj politicky, ktorí rozhodujú o verejných obstarávaniach, o fondoch, eurofondy sú vážna vec, ktorú tu treba riešiť. Napríklad na Železniciach Slovenskej republiky sme sa dostali až na riaditeľstvo obstarávania.

Keby ste boli dnes policajným prezidentom, boli by ste spokojný z hľadiska zreteľahodných káuz?

Keby som bol riaditeľom za to zodpovedným, udeľoval by som úlohy v tomto smere, lebo vnímam, že sú tam veľké resty.

Čo ste sa naučili v Amerike?

Veľa. Mám pocit, že som tam vnútorne narástol. Videl som ich systém fungovania, prácu orgánov. Rozprával som sa tam napríklad s významným členom ozbrojených zborov na ministerstve zahraničných vecí, ktorý si zobral Slovenku a potreboval povolenie na pobyt. Nešlo to, prešiel už rok, ona sa stále vracala na Slovensko. Pýtal som sa ho, ako je možné, že to nejde, veď on bol preverený, ona tiež a trvá to rok. Povedal mi, že systém jednoducho nepustí. Ja som povedal, že keby si sa niekoho spýtal, tak to pôjde, veď vedia, kto si. A on mi hovorí, že ale ty sa nemôžeš len tak niekoho spýtať – nemôžem ísť za šéfom, spýtať sa a ani on sa nikde inde nemôže spýtať, systém tak nefunguje, sú pravidlá a tie sa musia dodržiavať. Bol to pre mňa veľký príklad. Videl som, že takto má byť systém nastavený. Nikto nepríde a nepovie: Môžeš to vybaviť? Je to vývoj demokracie, neurobíme to za jeden deň. Bude to trvať.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Robert Kaliňák

Rozhovory

Slovensko

Teraz najčítanejšie