Denník N

Na dohodu o platoch vo Volkswagene je čas už len do utorka rána

Foto – TASR
Foto – TASR

Zamestnanci najväčšieho privátneho zamestnávateľa na Slovensku majú ráno zostať na parkovisku.

Pravdepodobnosť, že sa v utorok zastaví výroba v bratislavskom Volkswagene (s 12 300 zamestnancami), je čoraz väčšia. Medzi miestnymi modernými odbormi Zoroslava Smolinského a nemeckým manažmentom stále nepadla dohoda o platoch. Platí to napriek tomu, že v stredu zamestnanci ohlásili od utorka ostrý štrajk.

„Poslednou možnosťou je ostrý štrajk. Začne sa oficiálne od šiestej hodiny (ráno), keď sa začnú zhromažďovať zamestnanci. Bude trvať počas poobedňajšej zmeny, počas nočnej zmeny, sme pripravení štrajkovať určite dlhšie ako dva – tri dni,“ oznámil Smolinský.

Znamená to podľa jeho slov, že väčšina zamestnancov na zmene by sa mala zhromaždiť na parkovisku pred závodom, do práce však nenastúpia, avizuje Smolinský. Stane sa to prvýkrát v histórii závodu. Jedine, že by nemecký manažment zmenil názor na požadované 16-percentné navýšenie miezd.

Vedenie automobilky dlhší čas avizovalo, že v rokovaniach dospeli k poslednej možnej ponuke: nárast o 4,3 percenta spätne od júna, o ďalšie 4 percentá od budúceho roka a jednorazový príplatok 350 eur.

Napokon ju ešte raz zdvihli v pondelok poobede. „Zvýšenie v tomto roku o 4,5 %, a potom v roku 2018 o ďalších 4,2 %,“ opísal Ralf Sacht, predseda predstavenstva bratislavského závodu poslednú neúspešnú ponuku. Smolinskú ju označil za neakceptovateľnú a odvolal sa na mandát, ktorý dostal od zamestnancov.

Stále je možné, že rokovania budú pokračovať.

Aké čísla uvádzajú

Automobilka deklaruje priemerné hrubé platy bez manažmentu vrátane špeciálnych bonusov a odmien na 1800 eur. Zamestnanci, ktorí pracujú vo firme krátko, zarábajú výrazne menej.

Odborári hovoria, že platy vo firme vzrástli od roku 2010 v priemere iba málo.

„Tarifná mzda stúpla z 848 na 1027 eur. Teda nárast o 179 eur,“ opisujú odborári v požiadavkách konkrétny prepočet jednej z tarifných tried. Aké sú priemerné platy bez bonusov a odmien, nie je jasné.

Nárast o 16 percent, o ktorom hovoria odbory, by podľa nich znamenal rast platov približne o 170 eur. Volkswagen zasa vysvetľuje, že ich posledný návrh ráta okrem jednorazového bonusu s nárastom platov o približne 120 eur za niekoľko mesiacov.

Obe strany o tej druhej hovoria, že druhá je neochotná jednať sa o platoch.

Pozývajú aj politikov

To, čo sa udeje vo Volkswagene, je dôležité aj pre iné závody a investorov na Slovensku, a to najmä v situácii, keď sa zamestnávatelia sťažujú na nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily.

Minister hospodárstva Peter Žiga sa vyjadril, že nie je podporovateľom skokovitého nárastu miezd, aký žiadajú odbory vo Volkswagene. Premiér Robert Fico zasa považuje otázku zamestnancov Volkswagenu, prečo majú nižší plat ako zamestnanci v západnej Európe, za oprávnenú.

SNS Andreja Danka štrajk plne podporila.

Smolinský pozval všetkých záujemcov aj z oblasti politiky, aby sa v utorok prišli pozrieť pred závod.

Šéfka Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií Lucia Šrámková uviedla, že denné tržby automobilky dosahujú 6,3 milióna eur. Ak by teda štrajk vo Volkswagene trval 12 dní, už by to malo vplyv na ekonomiku vo výške 0,1 % HDP.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie