Denník N

Policajný viceprezident Ábel po streľbe na auto: Policajt musí konať, prenasledovať musíme

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Foto N – Tomáš Benedikovič
Policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Foto N – Tomáš Benedikovič

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel rozpráva, ako policajti trénujú streľbu, prečo nevedia trénovať strieľanie z auta, či je v poriadku vystreliť aj na auto s pasažiermi a čo sa možno po postrelení nevinného 17-ročného Tomáša v postupoch polície zmení.

Ako sa policajti pripravujú na streľbu?

Prvý kontakt majú už v škole pri vstupe do zboru. Každý policajt absolvuje do roka päťkrát streleckú prípravu. Sú to ostré streľby, raz za zníženej viditeľnosti. Na jedno cvičenie vystrelí okolo 200 nábojov so svojou zbraňou. Súčasťou je aj telesná príprava, kde rozoberajú aj taktiku.

Strieľajú aj pri stresových podmienkach?

Okrem terčov strieľajú aj parkúr, kde napríklad páchateľ ohrozuje rukojemníka a strelec musí rýchlo vyhodnotiť situáciu a zasiahnuť páchateľa bez zranenia rukojemníka. Všetko je to stres, v danom okamihu sa vám zobrazia terče a vy musíte vyhodnotiť situáciu. Oveľa väčší stres je ešte pri previerke, ktorá má dosah na ďalšiu kariéru policajta.

Strieľajú aj na pohyblivé terče, ktoré by mohli byť podobné strieľaniu na unikajúce auto?

Nemáme podmienky ani vybavenú strelnicu na takéto pohyblivé terče. Na školách a v Lešti sú ešte simulované parkúry, kde sa v pozadí premieta nejaký dej, ale spravidla sa strieľa z pevného stanovišťa.

Je potom takáto príprava dostatočná pri streľbe počas jazdy?

Nikdy nie je dostatočná, vždy je čo zlepšovať. Menia sa podmienky, sme v pásme so štyrmi ročnými obdobiami. Ak zaznamenáme zákrok, prípad sa zanalyzuje a vyjdú z toho východiská, či policajti mohli postupovať inak a či bol zákrok dostatočný. To sa potom využíva pri metodike a výcvikoch s preškolením poučením alebo zovšeobecním.

Väčšina policajtov si teda takúto streľbu vyskúša až v praxi, keď strieľa na nejaké auto?

Trenažér simuluje takmer reálnu situáciu a policajt si to vyskúša už v škole. Zažil som v Pezinku cvičnú streľbu, keď sa strieľalo na terč na vozidle. Neviem o situácii, že by sa strieľalo z pohyblivého stanoviska na terč v pohybe, ktorý by bol ako unikajúce vozidlo. Špeciálne jednotky skúšali pred rokom-dvomi vytvoriť čiastočné podmienky s pohyblivým terčom, ale nedokázali nasimulovať situáciu, že by z idúceho auta strieľali na pohyblivý terč.

Aké je to strieľať z auta?

Keď otvoríte okienko v rýchlosti 100 kilometrov za hodinu, na vašu ruku a oči pôsobí odpor vzduchu, máte tam otrasy, pohyby a je to veľmi ťažké.

Takže ani dobrý strelec nemusí mieriť dokonale?

Je to zložité a nedá sa zaručiť, že mierenie bude stopercentné. V praxi bola však väčšina zákrokov úspešná so zásahom pneumatiky.

Trúfli by ste si za jazdy vystreliť na unikajúce vozidlo?

Veľmi citlivo by som musel zvážiť všetky okolnosti. Záleží aj, či je to mimo zastavaného územia alebo je znížená viditeľnosť. Ak by išlo o vodiča, ktorý by ohrozoval životy iných, policajt musí zakročiť a hľadať všetky možnosti, aby nebezpečenstvo eliminoval. Hypoteticky, keby som bol v tej situácii, snažil by som sa vo vhodnej chvíli zasiahnuť pneumatiku.

Auto ide prirýchlo, je noc, policajt si nie je istý, že ho trafí správne do kolesa, nevidí cez tmavé fólie, či je v aute ešte niekto. Môže aj nestrieľať?

Pri zákrokoch existujú základné zásady – podľa jednej je policajt povinný zakročiť, ak sa pácha trestný čin, priestupok alebo je takéto podozrenie. Tento princíp núti policajta konať, nie nekonať. Ak by som si vyhodnotil, že v danom okamihu nie je možné vykonať zákrok, musím hľadať iné spôsoby. Možno by jazda trvala dlhšie, možno by som zakročil skôr.

Keď policajt nevidí do auta cez tmavé fólie a nevie, či sú v ňom spolujazdci, ako má postupovať? 

Keby aj zistil, že sú tam iné osoby, čo by to menilo na tom, že musí vyvinúť maximálne úsilie, aby ho zastavil? Práve vo vzťahu k tým osobám, ktoré sú ohrozované. Pokiaľ by havarovali a príde k usmrteniu celej posádky a policajt by nezakročil, ako by to napríklad verejnosť vyhodnotila?

Streľba na koleso je teda adekvátna, aj keď sú v aute iní ľudia?

Na tlačovke sme povedali jeden konkrétny špecifický príklad. Bola noc so zníženou viditeľnosťou, tmavé fólie na sklách sťažovali identifikáciu. To sú kusé informácie, ale zatiaľ sme sa snažili zverejniť, ako to je. Policajti pravdepodobne nemali šancu vidieť, či je v aute niekto iný. Neviem, aké boli skúseností s vodičom, to sa všetko vyšetruje. Ak mali skúsenosti, že jazdí sám, ja to neviem posúdiť. Ak takéto vozidlo ohrozuje iných nevinných účastníkov, policajt je povinný využiť vhodnú príležitosť, aby nebezpečenstvo eliminoval.

Aké je usmernenie pre policajtov pri prenasledovaní auta?

Pred použitím zbrane má policajt povinnosť vyzvať vodiča, aby zastavil. V tejto situácii takú možnosť nemal. Musí využiť všetky iné prostriedky, aby zastavil vozidlo, môže ho skúsiť predbehnúť a zablokovať, čo sa policajti pokúšali. Keď príde na krajné riešenie, je dôležité, aby bol policajt opatrný. Najmä, aby neohrozil životy iných.

Je zakázané strieľať na auto v obci?

Keď existuje princíp, že nemám ohroziť iných, v obci je predpoklad, že môžem ohroziť nevinných. Každý jeden policajt vie, že v obci je to obrovské riziko a strieľa radšej mimo. Explicitne to nie je zakázané, ale policajt musí rýchlo uvažovať zdravým rozumom, aby zbraň použil niekde, kde nie je predpoklad, že ohrozí iné nevinné osoby. Nevylučujem, že sa to dá použiť aj v zastavanom území, ktoré je menej frekventované, spravidla koniec obce alebo miesto, kde sú len hospodárske objekty.

Policajný prezident Tibor Gašpar chce hovoriť o prípade s krajskými riaditeľmi. Ako by sa mohlo upraviť správanie policajtov pri prenasledovaní áut?

Ťažko ešte hovoriť o opatreniach. Určite sa tento prípad rozoberie. Je nám všetkým ľúto, čo sa stalo, že vyhasol mladý život. Je to ozaj tragédia a nespomínam si, že by sa v minulosti stalo niečo podobné. Východiská budú smerovať k tomu, aby bolo podobných tragédií čo najmenej. Určite budeme hľadať nové riešenia do metodiky k taktike zákrokov a ako ešte zdokonaliť výcvik policajtov. Prisľúbili sme, že sa pokúsime o vybudovanie trenažéra, ale je veľmi ťažké nasimulovať situáciu, keď na vašu ruku a oči pôsobí odpor vzduchu a je ešte aj znížená viditeľnosť. Celé to bude smerovať k tomu, aby podobné zákroky boli v čo najmenšej miere, iba v skutočne závažných situáciách a aby policajti boli na ne pripravení.

Viete si predstaviť už niečo konkrétne okrem trenažéra?

Priznám sa, že nie, ale aby sme nevymýšľali koleso, oslovíme aj zahraničie alebo sa obrátime na vyspelé policajné zbory. Veľmi dobrú spoluprácu máme s bezpečnostnými zložkami Izraela. Skúsime takto rýchlejšie získať skúsenosti a hľadať prostriedky na simulácie podobných situácií, aby si to každý policajt mohol aspoň raz vyskúšať.

Postupuje polícia v iných krajinách Únie podobne?

Určite áno, naše zákony sú veľmi podobné minimálne zákonom v okolitých štátoch. Takéto oprávnenia majú v Česku, Maďarsku, určite aj Rakúsko a tak ďalej. To oprávnenie je tu desaťročia.

V Spojených štátoch unikajúceho vodiča iba sledujú s helikoptérou a nezasahujú vždy. Nezvažujete niečo podobné – neprenasledovať každé auto za každú cenu?

Sledujem to na YouTube alebo na Twitteri. Keď si všimnete tie zábery, väčšinou sú v mestách alebo zastavaných územiach, kde je použitie zbrane veľmi zložité. Výhodou je, že dokážu monitorovať vodiča z viacerých pozícií. U nás vrtuľníková služba chýba. Zákroky, ktoré potom nasledujú, sú buď po nehode, alebo keď páchatelia opustia vozidlo a snažia sa utiecť.

Nezvyšuje prenasledovanie a streľba riziko, že budú väčšie škody, ako keby ste vodiča riešili dodatočne?

Policajt musí zakročiť, neviem si predstaviť, ako by to urobil, keby ho stratil z dohľadu. Ak ide za vozidlom a z taktických dôvodov udržiava iba kontakt alebo sa snaží zakročiť, vychádza z toho, ako bude nasledovať zákrok. Nehovorím, že je to tento prípad, iba modelujem situáciu, ale rozhodne keď viem, že vozidlo uniká do miesta, kde je viac hliadok, nebudem sa pokúšať strieľať. Budem robiť sprostredkovateľa a informovať iné hliadky, ktoré vytvoria prekážku s vozidlom alebo položia zastavovací pás. Iná situácia je, keď idem za autom sám a nie je reálne, aby mi iné hliadky pomohli. Ak by som upustil od prenasledovania, poruším svoje povinnosti a neurobil som všetko preto, čo musím podľa prísahy a zákona, aby som takýto útek prekazil.

Vtedy policajti strieľajú?

Keď vodič nezastaví, neznamená to, že hneď strieľam. Záleží, ako sa ohrozenie mení, či sa vodič zbláznil a snaží sa za každú cenu uniknúť bez ohľadu na to, či niekoho zrazí alebo zabije. Minulý alebo predminulý rok prenasledovala hliadka vodiča. Naši ani nemali také auto, aby ho mohli prenasledovať. V takom prípade ten zákrok ani nedotiahnu, lebo sa k nemu nemôžu priblížiť. Vodič havaroval a bol na mieste mŕtvy. Ak necháte odísť vodiča, ktorý nerešpektuje príkaz zastaviť, to je anarchia. Neviem si predstaviť, čo by to urobilo na Slovensku za mesiac, za rok, to by nezastavoval nikto.

Ako podľa vás dopadol víkendový zákrok?

Je to predmetom vyšetrovania a ťažko sa k tomu vyjadriť. Nepoznám do detailov súvislosti.

Je bežné, že autá dopravnej polície nemajú kameru?

Máme 780 označených vozidiel, ktoré sú rozdelené medzi dve služby. Jasná väčšina je v službe poriadkovej polície a časť vozidiel má dopravná polícia. Tá využíva aj neoznačené vozidlá, ktoré sú vybavené majákmi a sirénou, ale nie všetky majú kameru.

Policajná streľba na auto

Slovensko

Teraz najčítanejšie