Denník N

V bratislavskom Volkswagene sa začal prvý ostrý štrajk, zastavil výrobu luxusných áut

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Zamestnanci zostali na parkovisku, niektoré linky v závode stoja, niektorí do práce prišli.

Aktualizované o 17:46 V závode Volkswagen sa v utorok začal ostrý štrajk. Časť zamestnancov, ktorá mala nastúpiť o šiestej ráno na zmenu, sa zhromaždila na parkovisku.

Nemecká firma pôsobí v Bratislave od roku 1991. Situácia v jej fabrike sa ešte nikdy tak vážne nevyostrila.

„My zamestnanci Volkswagen Slovakia týmto deklarujeme nespokojnosť. Dlhých 25 rokov sme ochotne prijímali požiadavky koncernu. Chceme sa podieľať v plnej miere aj na jeho úspechu,“ čítal šéf moderných odborov Zoroslav Smolinský z deklarácie, ktorú poslali vedeniu fabriky.

Video: Zamestnanci slovenského Volkswagenu prvýkrát v histórii štrajkujú
Autorka: Martina Koník

S ním sa nezhodli v otázke platov a ďalších požiadaviek.

Pred fabrikou to pre štrajk vyzeralo skôr ako na festivale. Rozdávala sa cigánska pečienka aj dáždniky pre ostré slnko, a hrala živá hudba.

Chcú dlhšie prestávky a vyššie mzdy

Maroš, ktorý pracuje vo firme viac než desať rokov, hovorí, že podporil štrajk pretože mu prekáža arogancia vedenia. Údaje o platoch na úrovni 1800 eur v hrubom vrátane všetkých bonusov bez započítania manažérov, ktoré uvádza fabrika ako priemerné, podľa jeho slov nesedia.

„Ak by aj bola pravda, že je to 1800 eur, tak táto firma nedá ani cent zadarmo, tie sú naozaj na vysokej úrovni odrobené,“ povedal Maroš.

Na výplaty sa sťažovali aj ďalší, spomínali, že reálny plat robotníka na linke sa v hrubom môže pohybovať okolo tisíc eur, ale skôr menej.

„Skúste sa za 20 minút najesť, keď 7 minút stojíte v rade,“ vysvetľoval zasa Ladislav ďalší dôvod, prečo sa zapojil do štrajku.

Volkswagen naposledy ponúkol rast platov o necelých 9 percent postupne tento a budúci rok a jednorazový bonus 350 eur k tomu. Smolinský aj túto ponuku označil za neakceptovateľnú, odvolal sa na mandát od zamestnancov.

Odbory spomínajú požiadavku na rast miezd o 16 percent. To by podľa ich prepočtov malo predstavovať približne 160 eur.

Je to prvýkrát, čo sa u najväčšieho zamestnávateľa na Slovensku štrajkuje. Doterajšie nezhody počas kolektívnych rokovaní sa končili nanajvýš štrajkovou pohotovosťou.

Štrajk, ktorý sa začal dnes, má byť časovo neobmedzený, až kým nedôjde k dohode.

Prestali vyrábať luxusné SUV

Volkswagen okolo obeda informoval o tom, že vyrába bez obmedzení v menších prevádzkach v Martine a v Stupave, kým v Bratislave „po organizačných opatreniach“ vyrába vozidlá na montáži New Small Family. To sú menšie modely Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii či ŠKODA Citigo.

Podľa odborov bola aj táto výroba obmedzená.

Z doobedňajšej správy Volkswagenu vyplýva, že nevyrába luxusné športovo-užitkové modely ako Touareg či Audi.

K tomuto stanovisku poobede ešte pridal, že odborárom neplánujú ustúpiť. Svoju poslednú ponuku z pondelka považujú nemeckí manažéri za dobrú a na ťahu v rokovaniach sú podľa nich teraz odborári.

„Na Slovensku platíme najvyššie platy v automobilovom priemysle. Sme v čele odmeňovania v rámci V4, a na rovnakej úrovni ako v Portugalsku a v Španielsku,“ povedal Ralf Sacht z predstavenstva VW s tým, že na rade sú teraz odbory.

Volkswagen sa poďakoval všetkým zamestnancom, ktorí do práce prišli. „Mrzí nás, že napriek ústretovej vyššej ponuke, ktorú včera predložilo vedenie VW SK, neprišlo k dohode. Vyzývame odborovú organizáciu na ústretový krok smerom k obojstranne akceptovateľnej dohode. Nezodpovedné požiadavky odborov ohrozujú budúcnosť podniku a pracovné miesta našich zamestnancov,“ povedala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová.

K podpore štrajku sa podľa odborov prihlásilo viac než 8-tisíc ľudí. Doobeda bolo na mieste podľa Smolinského viac okolo 3-tisíc ľudí, hlavne zo zmeny, ktorá mala ráno nastúpiť do práce.

Volkswagen u nás zamestnáva 12 300 zamestnancov. Na Slovensku vyrobil od roku 1991 približne 5 miliónov vozidiel.

Vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, ŠKODA Citigo a karosérie Porsche Cayenne. Okrem vozidiel produkuje prevodovky, komponenty na prevodovky, podvozky a motory, ako aj zariadenia používané pri výrobe vozidiel.

Môžeme prísť o výrobu?

Proti štrajku sa vyjadril Zväz automobilového priemyslu. Požiadavku na rast platov o 16 percent (podľa prepočtov odborov približne 160 eur) označili v zväze ako ohrozenie konkurencieschopnosti celého automobilového priemyslu v regióne V4. Zväz vyzval odbory a vedenie automobilky na ďalšie rokovania a nájdenie kompromisu.

Čestný prezident zväzu Jozef Uhrík upozornil, že prehnané požiadavky odborov môžu spôsobiť odliv výroby do inej krajiny.

„Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone. Odtiaľ sa kvôli štrajku presunula výroba Volkswagen Polo k nám na Slovensko. Celý presun sa udial veľmi rýchlo. Druhý veľmi podobný prípad sa stal v Barcelone. Aj vtedy sa k nám na Slovensko presunula časť výroby modelu SEAT Ibiza až na dva roky,“ píše Uhrík v stanovisku.

„Dúfam, že k takémuto niečomu nedôjde, a keď to pán Uhrík spomenul, tak áno, existovali rôzne scenáre v minulosti v súvislosti so štrajkom v Pamplone. Avšak vtedy bol bratislavský závod na opačnej strane. Vtedy išlo o preloženie výroby modelu VW Polo do Bratislavy z pamplonského závodu z dôvodu dlhšieho prerušenia výroby,“ reagoval Sacht z Volkswagenu.

Požiadavku na skokovitý nárast miezd okritizoval minister hospodárstva Peter Žiga. Môže podľa neho zhoršiť pozíciu závodu v koncerne či zhoršiť imidž pre investorov. Naopak štrajkujúcich sa zastal premiér Robert Fico či šéf SNS Andrej Danko.

„Zamestnanci v Nemecku nemajú vyššie mzdy preto, že by viac vyrobili, ale preto, lebo konkurencia na tamojšom trhu práce je iná ako na Slovenskom. To, že sa zamestnanci bratislavského Volkswagenu namiesto strastiplného vyjednávania jednoducho nezodvihnú a neprejdú tých 800 kilometrov do Wolfsburgu, nasvedčuje, že predsa len práca v Bratislave je niečo iné ako práca vo Wolsfburgu,“ píše v komentári analytik INESS Martin Vlachynský.

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie