Denník N

Koalícia stopla debatu o dlhovej brzde, začne zrejme znova rokovať so Sme rodina

Foto – TASR
Foto – TASR

Opozícia investičnú výnimku kritizuje, najbližšie ku kompromisu má Sme rodina.

Poslanci parlamentu v stredu viac ako štyri hodiny debatovali o tom, či treba investičnú výnimku, aby sa stavalo viac diaľníc, no rokovanie nakoniec prerušili a preložili na septembrovú schôdzu.

Návrh uznesenia o uvoľnení dlhovej brzdy je iniciatívou poslancov Smeru Juraja Blanára a Jána Podmanického.  Mal byť predprípravou na míňanie väčších peňazí na stavbu diaľnic bez toho, aby vláda bola trestaná za to, že rastie preto dlh. Na to však nestačí len uznesenie, na to treba zmeniť zákon o rozpočtovej zodpovednosti (o dlhovej brzde).

Neoficiálnym dôvodom, prečo sa rokovanie v stredu prerušilo, má byť požiadavka opozičnej strany Sme rodina, aby sa vytvoril výbor pre strategické investície, ktorému by šéfoval zástupca opozície. Milan Krajniak zo Sme rodina povedal, že ak by taký výbor vznikol, jeho strana by uznesenie podporila.

Úloha pre ministrov

Z priebehu rozpravy bolo zrejmé, že návrh uznesenia by síce prešiel, ale nebolo by to dokopy toľko hlasov, ktoré by dali prísľub, že by neskôr prešla aj samotná zmena ústavného zákona o dlhovej brzde.

Ústavný zákon o dlhovej brzde platí na Slovensku od marca 2012. Na jeho podobe sa dohodla Radičovej vláda so Smerom, no tretia Ficova vláda ho chce zmierniť. Na zmenu dlhovej brzdy treba aspoň 90 hlasov, koalícia potrebuje aj hlasy opozície.

Prerušenie rokovania sa dá čítať aj tak, že koaliční poslanci si zobrali čas na to, aby hľadali kompromis a presvedčili Borisa Kollára a jeho ľudí, aby uvoľnenie dlhovej brzdy podporili. Koalícia spolu s poslancami Kollárovej strany a tromi poslancami, ktorí z tejto strany odišli a zvyknú hlasovať s koalíciou, by mali spolu 90 hlasov.

Minister financií Peter Kažimír (Smer) s presviedčaním opozície v prvom kole neuspel. Teraz sa tejto iniciatívy chytili jeho stranícki kolegovia v parlamente a pod návrh sa podpísali aj ďalší koaliční poslanci.

Nimi navrhované uznesenie hovorí o tom, že Kažimír a minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) majú do 15. októbra pripraviť podklady, ktoré sú potrebné na uvoľnenie dlhovej brzdy. Finančný parlamentný výbor má následne pripraviť konkrétny text novely zákona o dlhovej brzde.

„Majú sa pripraviť pravidlá. Tu nikto nejde vystaviť bianko zmenku,“ obhajoval počas rozpravy investičnú výnimku Blanár. Zdôrazňoval, že dôležitá je hodnota za peniaze a treba sa snažiť aj o vyrovnaný rozpočet.

Súčasťou uznesenia je aj príloha so zoznamom diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré sa majú postaviť. Poslanec SaS Miroslav Ivan zrátal, že dokopy ide o 1037 kilometrov diaľnic, no vo fáze, že by sa mohlo začať verejné obstarávanie, je len niečo viac ako 20 kilometrov. A keby sa mali postaviť všetky diaľnice a cesty, stálo by to odhadom 47 miliárd eur.

Blanár povedal, že uvažujú o sume 18 miliárd, ktorá by sa minula na diaľnice v priebehu niekoľkých rokov. Stavba diaľnic v skutočnosti stále mešká a nestíha sa na ich stavbu minúť ani to, čo je na to každý rok vyčlenené.

Príprava na župné voľby

„Prečo nie investičná výnimka pre školstvo? To je legitímny názor. Ale ak sa zhodneme na tom, že vybudovaná infraštruktúra má multiplikačný efekt a znižuje regionálne rozdiely, je to strategická vec. Nemôžeme ich nadefinovať niekoľko, lebo potom sa nám nepodarí žiadna,“ vysvetľoval Blanár.

Časť opozície Blanárovi a jeho kolegom vyčítala, že začali prípravu na jesenné župné voľby. Pod návrh sa podpísalo aj niekoľko županov, sám Blanár je županom Žilinského kraja.

Blanár v rozprave hovoril o tom, že treba urýchliť výstavbu diaľnic, čomu by investičná výnimka podľa neho pomohla, treba mať aj vyrovnaný rozpočet, aj hodnotu za peniaze.

Poslanec SaS Eugen Jurzyca však pripomenul, že Slovensko má už teraz vysoký dlh, lebo stále neopustilo sankčné pásma podľa dlhovej brzdy, a predpokladá, že po diaľniciach by prišli ďalšie požiadavky. Jedna už aj prišla – na financovanie infraštruktúry na železniciach.„Nenavykajme všetky odvetvia žiť na dlh dlhodobo,“ povedal Jurzyca.

Počas rozpravy zaznela viackrát otázka, prečo neprišiel na rokovanie k takej dôležitej veci minister dopravy Érsek.

Minister sa k iniciatíve poslancov vyjadril v utorok takto: „Potrebujeme to zastrešiť projektmi, o ktoré by malo ísť a sú prioritou štátu a zastrešiť kontrolu projektov. Ale viete, každý poslanec sa hľadá v tom návrhu, samozrejme, každému neviete vyjsť v ústrety,“ poznamenal Érsek.

Ministerstvo financií sa k iniciatíve koaličných poslancov nevyjadrilo.

Dlhová brzda

Teraz najčítanejšie