Denník N

Bratislava nie je Wolfsburg, ale ani Krompachy

Štrajk v bratislavskej automobilke trval týždeň a stal sa celospoločenskou záležitosťou. Foto N – Tomáš Benedikovič
Štrajk v bratislavskej automobilke trval týždeň a stal sa celospoločenskou záležitosťou. Foto N – Tomáš Benedikovič

Zamestnanci v Nemecku nemajú vyššie mzdy preto, že by viac vyrobili, ale preto, lebo konkurencia na tamojšom trhu práce je iná ako na slovenskom.

Autor je analytik INESS

So štrajkom v bratislavskom Volkswagene sa vo verejnej diskusii začali stretať dva argumenty. Ten prvý zastávajú odborári a iné skupiny naklonené zamestnancom. Vraj produktivita v slovenskej fabrike je prinajhoršom rovnaká ako v nemeckej pobočke. Ale mzdy sú výrazne nižšie, a preto by sa mali rýchlo približovať tým nemeckým.

Naopak, odporcovia argumentujú, že bratislavský Volkswagen platí už dnes mzdy vysoko nad slovenským priemerom v priemysle, a preto akékoľvek požiadavky na zvyšovanie sú neopodstatnené. Oba argumenty úspešne spĺňajú test sedliackeho rozumu. Ktorý je teda pravdivý?

Moderná ekonómia vie odpovedať vcelku presne – z hľadiska tvorby ceny práce nie je pravdivý ani jeden. Oba argumenty totiž uvažujú (i keď možno neúmyselne) s tzv. pracovnou teóriou hodnoty. Tá hovorí o tom, že dve rovnako hlboké jamy vykopané za rovnaký čas majú rovnakú hodnotu v čase a priestore.

V skutočnosti však cena na slobodnom trhu vzniká výhradne dohodou

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Štrajk vo Volkswagene

Teraz najčítanejšie