utorok

Bratislava nie je Wolfsburg, ale ani Krompachy

Zamestnanci v Nemecku nemajú vyššie mzdy preto, že by viac vyrobili, ale preto, lebo konkurencia na tamojšom trhu práce je iná ako na slovenskom.

Štrajk v bratislavskej automobilke trval týždeň a stal sa celospoločenskou záležitosťou. Foto N – Tomáš Benedikovič

Autor je analytik INESS

So štrajkom v bratislavskom Volkswagene sa vo verejnej diskusii začali stretať dva argumenty. Ten prvý zastávajú odborári a iné skupiny naklonené zamestnancom. Vraj produktivita v slovenskej fabrike je prinajhoršom rovnaká ako v nemeckej pobočke. Ale mzdy sú výrazne nižšie, a preto by sa mali rýchlo približovať tým nemeckým.

Naopak, odporcovia argumentujú, že bratislavský Volkswagen platí už dnes mzdy vysoko nad slovenským priemerom v priemysle, a preto akékoľvek požiadavky na zvyšovanie sú neopodstatnené. Oba argumenty úspešne spĺňajú test sedliackeho rozumu. Ktorý je teda pravdivý?

Moderná ekonómia vie odpovedať vcelku presne – z hľadiska tvorby ceny práce nie je pravdivý ani jeden. Oba argumenty totiž uvažujú (i keď možno neúmyselne) s tzv. pracovnou teóriou hodnoty. Tá hovorí o tom, že dve rovnako hlboké jamy vykopané za rovnaký čas majú rovnakú hodnotu v čase a priestore.

V skutočnosti však cena na slobodnom trhu vzniká výhradne dohodou

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Štrajk vo Volkswagene

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |