Denník N

Nás čas netlačí, tvrdia odbory aj Volkswagen. Čo majú v skutočnosti v hlavách?

Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič
Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prvý historický štrajk vo Volkswagene pokračuje druhý deň, rokovať sa má poobede.

Keď v utorok najvyšší šéf slovenského závodu Volkswagen, Ralf Sacht, hovoril o tom, čo si plánujú počať so štrajkujúcim personálom, pôsobil, že záložný plán, ako vykryť výpadok produkcie spôsobený štrajkom, má dobre premyslený.

Iba zopakoval, že takmer 9-percentný postupný rast platov a jednorazový bonus 350 eur v hotovosti sú z pohľadu automobilky viac než dobrá ponuka, zatiaľ čo 16-percentná požiadavka odborov iracionálna.

Vedenie firmy to potom zdôraznilo, keď odborárom odkázali, že s nimi pokojne budú o raste platov naďalej rokovať v stredu, a že stačí poobede.

Na čo môžu myslieť nemeckí manažéri

Môže to byť len vyjednávacia stratégia alebo aj koncernom vopred odsúhlasený postup pre prípady ako posledný štrajk. Podnik potrebuje zmenšiť vášne v Bratislave, alebo ich otočiť voči štrajkujúcim. Debata sa preto zvrtla aj na to, či nehrozí, že Slovensko príde o pozíciu výrobne top značiek, tým aj budúcich prioritných investícií, a teda aj vízie rýchlejšieho rastu platov v budúcnosti.

Slúžia na to príklady z minulosti a aj rešpektovaná tvár bývalého šéfa podniku Jozefa Uhríka a príklady, keď štrajky znamenali odliv výroby. „Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky, a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny. Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone,“ povedal čestný prezident slovenského zväzu autovýrobcov Jozef Uhrík.

Najmä výroba bratislavských SUV je unikátna, inde koncern tieto autá v takej koncentrácii nevyrába a určite sa nedá presunúť rýchlejšie ako o pár mesiacov.

Analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný hovorí, že takéto sťahovanie trvá mesiace, ale pre štrajk sa do budúcnosti môže automobilka rozhodnúť vytvoriť si pre časť produkcie SUV alternatívne kapacity aj v inom závode.

Čisto teoreticky, keby sa nemeckí manažéri rozhodli prispôsobiť fabriku, v ktorej sa napríklad vyrába Audi Q5, mohlo by to trvať pár mesiacov.

Čo môže urobiť nemecký manažment hneď, je to, že sa rozhodne nechať zatiaľ výrobu stopnutú, s tým, že sa neskôr výpadok podarí nejakým spôsobom dobehnúť.

Na čo myslia odborári

V hre nervov takáto debata nemusí robiť dobrú krv ani medzi štrajkujúcimi. Zábavný program letného festivalu na parkovisku pred fabrikou bol prvý deň bohatý, ale dlhodobo môže náladu štrajkovať ovplyvniť ešte aj silné slnko. Štrajkujúci ho spomínajú s dôvetkom, že je to v zásade čosi také ako dnu v halách (jeden zo štrajkujúcich nám vysvetlil, že v závode nie je klíma, iba veľké otočné ventilátory zo stropu).

Za každý deň štrajku prichádzajú aj o mzdu, čo môže byť tiež demotivujúce. Na vyburcovaný dav však môže neochota nemeckých manažérov hovoriť o 16 percentách pôsobiť aj celkom opačne. Najmä keď si spomenú na linku, o ktorej hovoria, že je mimoriadne rýchla.

Tempo výroby a s ním spojené nároky na pracovníkov môžu byť seriózny problém. Nové generácie manažérov prichádzajú s novými a novými plánmi, ako zvýšiť produktivitu. Dlhoročný pracovník automobilky Maroš hovorí, že audity a neustály tlak sa stupňovali. Najviac to bolo, prirodzene, po príchode posledného – Sachta.

Udržať dav tisícok štrajkujúcich organizovane je teraz úloha, ktorú na sebe nesie šéfodborár Zoroslav Smolinský. Je to pre neho životná úloha, keďže svoje moderné odbory plánuje rozšíriť po celom Slovensku.

Na úrade vlády už možno teraz majú pre neho pripravenú pozvánku na rokovania tripartity. On sám hovorí, že mocenské ambície nemá. Na rozdiel od ministra hospodárstva Petra Žigu sa štrajkujúcich v pondelok zastal premiér Robert Fico.

Bratislavský precedens môže byť v závislosti od úspechu akcie štrajkujúcich príkladom pre zamestnancov v iných fabrikách, ktoré sú platovo spravidla nižšie. Môže byť dôležitým signálom aj pre niektorých investorov, keď sa budú najbližšie rozhodovať, kde svoju produkciu rozvíjať dlhodobo a s potenciálom vysokej pridanej hodnoty, a teda aj vyššieho rastu miezd.

Do toho sa však miesi debata o tom, aká vysoká má byť (a podľa koho) správne mzda v takom bratislavskom závode v situácii, keď všetci hľadajú kvalifikovaných zamestnancov.

Najbližšie rokovanie je dohodnuté na stredu poobede.

Volkswagen Bratislava

Teraz najčítanejšie