Denník N

Nás čas netlačí, tvrdia odbory aj Volkswagen. Čo majú v skutočnosti v hlavách?

Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič
Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič

Prvý historický štrajk vo Volkswagene pokračuje druhý deň, rokovať sa má poobede.

Keď v utorok najvyšší šéf slovenského závodu Volkswagen, Ralf Sacht, hovoril o tom, čo si plánujú počať so štrajkujúcim personálom, pôsobil, že záložný plán, ako vykryť výpadok produkcie spôsobený štrajkom, má dobre premyslený.

Iba zopakoval, že takmer 9-percentný postupný rast platov a jednorazový bonus 350 eur v hotovosti sú z pohľadu automobilky viac než dobrá ponuka, zatiaľ čo 16-percentná požiadavka odborov iracionálna.

Vedenie firmy to potom zdôraznilo, keď odborárom odkázali, že s nimi pokojne budú o raste platov naďalej rokovať v stredu, a že stačí poobede.

Na čo môžu myslieť nemeckí manažéri

Môže to byť len vyjednávacia stratégia alebo aj koncernom vopred odsúhlasený postup pre prípady ako posledný štrajk. Podnik potrebuje zmenšiť vášne v Bratislave, alebo ich otočiť voči štrajkujúcim. Debata sa preto zvrtla aj na to, či nehrozí, že Slovensko príde o pozíciu výrobne top značiek, tým aj budúcich prioritných investícií, a teda aj vízie rýchlejšieho rastu platov v budúcnosti.

Slúžia na to príklady z minulosti a aj rešpektovaná tvár bývalého šéfa podniku Jozefa Uhríka a príklady, keď štrajky znamenali odliv výroby. „Za môjho pôsobenia v spoločnosti Volkswagen Slovakia prišlo k dvom prípadom, keď mali odborári prehnané požiadavky, a tak na základe rozhodnutia vedenia koncernu došlo k presunu výroby do inej krajiny. Prvý prípad sa udial v španielskej Pamplone,“ povedal čestný prezident slovenského zväzu autovýrobcov Jozef Uhrík.

Najmä výroba bratislavských SUV je unikátna, inde koncern tieto autá v takej koncentrácii nevyrába a určite sa nedá presunúť rýchlejšie ako o pár mesiacov.

Analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný hovorí, že takéto sťahovanie trvá mesiace, ale pre štrajk sa do budúcnosti môže automobilka rozhodnúť vytvoriť si pre časť produkcie SUV alternatívne kapacity aj v inom závode.

Čisto teoreticky, keby sa nemeckí manažéri rozhodli prispôsobiť fabriku, v ktorej sa napríklad vyrába Audi Q5, mohlo by to trvať pár mesiacov.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Volkswagen Bratislava

Teraz najčítanejšie