Denník N

Stihnete za 20 minút dôjsť do kantíny, aj sa naobedovať? hnevajú sa štrajkujúci vo Volkswagene

Foto – TASR
Foto – TASR

Zamestnancov Volkswagenu sme sa na štrajku pýtali, čo okrem platov im prekáža tak veľmi, že preto štrajkujú. Často sa báli hovoriť, a ak áno, tak bez zverejnenia celého mena.

Život vo Volkswagene si vyžaduje presnosť, žiadnych päť minút hore, päť minút dole, vysvetľuje Štefan, jeden z tisícov robotníkov v Devínskej Novej Vsi. „Linka sa pohne vždy presne,“ hovorí presvedčivo. Nemôže prísť ani o pár minút skôr ani o pár minút neskôr, nech je to už ranná zmena či nočná. Musí to byť presne na čas.

A čo by sa stalo, ak by zmeškal autobus, na ktorý niektorí vstávajú už o tretej ráno? Linka by sa spustila aj tak a našiel by sa niekto, kto by ho zaskočil. Na riešenie takýchto situácií majú vo fabrike tímlídov a tí musia ovládať všetky operácie, ktoré robia ľudia na ich pracovných úsekoch. Ale je to len výnimka, že niekto nestihne prísť včas.

Bratislavský závod Volkswagenu. foto – TASR

Odísť od linky, keď nie je prestávka, sa dá len vo výnimočných situáciách. Zvyky v jednotlivých halách sú rozdielne. V niektorých prichádza prvá prestávka po dve a pol hodine po štarte výroby. Trvá desať minút, na iných prevádzkach aj 15 minút.

Umenie užiť si prestávku

Zákonom daných 30 minút voľna sa podľa odborov rozdelilo na 20 minút na obed a desať minút na prestávku, ktorá prišla približne po dvoch hodinách práce, vysvetľujú odborári z bratislavského Volkswagenu. Ak je viac ako 30 stupňov, pribúda ešte jedna desaťminútová prestávka.

Zákon a kolektívna zmluva sú teda dodržané, no nie všetci sú spokojní s tým, aké majú v závode pracovné podmienky. „Skúste sa za 20 minút najesť, keď sedem minút stojíte v rade,“ vysvetľuje Ladislav. Pri štrajku mu nejde len o vyšší plat, ale aj o dĺžku pracovných prestávok.

Sú prípady, keď obed majú už pred desiatou, a tak sa už zlúči s časom na prvú pauzu. Robotníci tak majú polhodinu na jedlo, no po nej dlho žiadny oddych.

Na plánovanie náročnej prestávkovej logistiky sú už zjavne zvyknutí. Pred závodom počúvate, že v noci, keď sa nevyrábajú malé mestské autá, je ich kantína zatvorená. To si človek rozmyslí, či si vôbec pôjde dať niečo pod zub do tej vzdialenejšej.

Čo ešte ľuďom, ktorí štrajkujú pred závodom prekáža? Tvrdia, že sa neustále zhoršujú mnoho detailov ich pracovných podmienok.

Opisujú, ako sa zlučovali pracovné pozície v časoch, keď klesal dopyt po autách, no keď opäť začala výroba stúpať, tak ľudia na pracovné pozície už nepribudli. V praxi to znamená, že ak niekto na linke niečo do auta vmontoval, po novom si diel už musel napríklad aj priniesť (napríklad kapotu).

Všetko sa zrýchľuje

V celkových číslach počet zamestnancov rástol, ale výroba rástla ešte viac, hovoria štrajkujúci. Nevykompenzovala menej ľudí na linke robotizácia?  Nie, prichádza hneď odpoveď. Práve naopak, linky sa zrýchlili, akoby sa stopkami odmeral ideálny čas na daný úkon, a nebralo sa do úvahy, že niekto niekedy v práci aj chýba, vysvetľujú štrajkujúci zamestnanci.

Šport a štrajk pred fabrikou. foto N – Daniela Krajanová

Niektorí majú pocit, že nemeckí manažéri ani nemusia poriadne vedieť, ako sa zmenili pomery v bratislavskej firme. Na jednej strane sú supervízori, pod nimi sú tímlídri a pod nimi členovia ich tímov – motivácia ľudí z vrchných pozícií firemnej hierarchie je mať čo najlepšie čísla, ktoré môžu ukázať vrcholovému manažmentu.

Hlavný nástroj, ako môžu supervízori alebo aj tímlídri podriadených ovplyvňovať, je osobné hodnotenie. „K hodnoteniu som dosť skeptický, dáva sa väčšinou podľa toho, ako dobre vychádza supervízor alebo tímlíder so zamestnancom,“ uvažuje Kamil. Exaktné hodnotiace tabuľky existujú, ale štrajkujúci o nich hovoria ako o málo záväzných a ťažko odkontrolovateľných.

Štrajkujúci muži však upozorňujú, že vzťahy medzi radovými robotníkmi a ich najbližšími šéfmi netreba vnímať automaticky ako zlé. Na štrajku padli aj slová o tom, že viacerí supervízori a tímlídri tiež podporili štrajk. „Oni sú vzorom,“ znelo vo štvrtok z tribúny s tým, že ukázali ľuďom cestu, čo robiť so zlými pracovnými podmienkami.

Volkswagen Bratislava

Teraz najčítanejšie