Denník N

Koľko zarobí mesačne zamestnanec Volkswagenu u nás? Pozrite si príklady

Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič
Za platy sa štrajkovalo prvé štyri dni pred závodom. Potom zostali zamestnanci doma. Foto N – Tomáš Benedikovič

Obedy sú dotované, stravné a ďalšie položky sa odrátajú, až potom príde plat na účet. Vybrali sme tri modelové príklady, koľko sa zarába priamo vo výrobe.

Informácie o výplatách vo Volkswagene na Slovensku a aj pohľady na ne sa medzi štrajkujúcimi zamestnancami a vedením automobilky rôznia. Štrajkujúci zamestnanci naznačujú, že sumy, o ktorých hovorí vedenie, na výplatách nevidia.

Požiadali sme automobilku, aby nám ukázala modelové príklady výplat zamestnancov v rôznych tarifných triedach a aj aby vysvetlila, čo vstupuje do výplat a koľko približne môžu dostávať na účet ich zamestnanci vo výrobe.

1. Zamestnanec na linke, tarifná trieda číslo 3

V tarifnej triede číslo 3 je bežný zamestnanec výrobnej linky. Volkswagen má 12 taríf; ten, kto pracuje na linke, spravidla nemá vyššiu než šiestu platovú triedu.

Keď nastupuje do fabriky, dostáva druhú, niekedy tretiu tarifnú triedu.

Základný plat v triede číslo 3 je 797 eur.

K tomu sa priráta práca nadčas. V tomto príklade ide zhruba o 100 eur za nadčasy, ale prípad od prípadu sa líši.

Zamestnanci dostávajú aj takzvané príplatky za osobné a skupinové hodnotenie. Vypočítajú sa ako percento zo základného platu.

O príplatkoch rozhodujú šéfovia – tímlídri (vedú skupinu ľudí a ovládajú ich funkcie na linke, v prípade potreby ich zastupujú) a najmä supervízori (stoja nad tímlídrami).

Ak je osobné hodnotenie napríklad 5 %, k platu to znamená 39 eur navyše. Ak je skupinové hodnotenie napríklad 9 percent, priráta sa približne 70 eur.

Tento typ hodnotenia štrajkujúci zamestnanci v debatách často kritizujú. Je to hlavný nástroj, ako môžu supervízori alebo aj tímlídri podriadených ovplyvňovať.

„K hodnoteniu som dosť skeptický, dáva sa väčšinou podľa toho, ako dobre vychádza supervízor či tímlíder so zamestnancom,“ naznačil zamestnanec Kamil.

Za prácu na zmeny mimo rannej sa pripláca. Za prácu v poobednej zmene rátame v tomto prípade 13 eur, za tretiu, teda nočnú zmenu je navyše 37 eur mesačne (podľa toho, koľko kto v danom mesiaci v ktorej zmene pracuje).

Tí zamestnanci, ktorí vyrábajú luxusné SUV typu Audi Q7 alebo VW Touareg, pracujú v nepretržitej prevádzke. To znamená, že dva dni pracujú ráno, dva dni poobede a dva dni v noci, potom nasleduje voľno. Takáto práca má špeciálny príplatok, v tomto prípade 106 eur.

Nepretržitá prevádzka znamená, že sa ľudia v zmenách striedajú bez ohľadu na to, či je sobota, nedeľa alebo sviatok. Ak padne zmena na sviatok, môže to znamenať prírastok ku mzde v modelovom príklade 80 eur.

Hrubá mzda zamestnanca sa tak dostáva na úroveň približne 1240 eur.

Z hrubej mzdy odvádza zamestnanec odvody – približne 165 eur – a preddavok na daň – 144 eur.

Čistá mzda bude v tomto prípade zhruba 930 eur.

Toto však nie je suma, ktorá príde zamestnancovi na účet.

Odráta sa z nej totiž napríklad stravné. V závode majú zamestnanci predplatené karty, to znamená, že na obede iba priložia čip. Najviac sa dá z karty denne minúť 7 eur.

Obedy v podobe denného menu Volkswagen dotuje, jeden preto stojí zamestnanca asi 1,15 eura. Za celý mesiac ho vyjdú obedy obvykle na 30 eur. Toľko sa mu strhne z karty a o toľko menej peňazí príde zamestnancovi na účet.

Iná je situácia, ak okrem denného menu kupuje zamestnanec aj iné, nedotované produkty z ponuky v kantíne. V extrémnych prípadoch sa to môže dostať aj na sumu takmer 70 eur. Treba odrátať aj príspevok na odbory, teda niečo vyše 9 eur.

Ak budeme počítať s vyššou sumou v kantíne, dostane zamestnanec na účet 854 eur.

Korešponduje to s tvrdeniami niektorých štrajkujúcich zamestnancov, že po piatich rokoch dostávajú na účet 800 eur v čistom.

Zamestnanec v tejto tarife je pod firemným priemerom, ktorý spomína Volkswagen. Ten totiž uvádza priemernú hrubú mzdu vo výške 1 800 eur. V nej je už zarátaný aj trinásty a štrnásty plat i bonus za hospodárske výsledky.

Spomínaný zamestnanec z tretej tarify dostáva pri zarátaní bonusov priemerný hrubý plat 1360 eur.

Koľko približne predstavujú špeciálne bonusy, sa dočítate v nasledujúcom príklade.

Foto N – Tomáš Benedikovič

2. Pracovník vo výrobe, tarifná trieda číslo 4

Pozícia so základným platom približne 860 eur (príklad rátame na rok 2016).

Prirátame vyššie spomínané príplatky za zmeny či nadčasy, ako aj osobné ohodnotenia.

Dostaneme sa k hrubej mzde okolo 1 180 eur.

V tomto prípade sme vychádzali z toho, že zamestnanec pracuje na tri zmeny, ale cez víkend má voľno, pretože nevyrába SUV. Dostal však mimoriadnu odmenu 36 eur a do hry vstupujú nadčasy.

Zaplatí všetky odvody, teda 157 eur, a preddavok na daň vo výške 134 eur.

Jeho čistá mzda sa dostane na úroveň 888 eur.

Odrátajme 48 eur za stravné, necelých 9 eur na odbory (rátajú sa percentom zo mzdy) a náklady na dopravu autobusmi, ktoré objednáva Volkswagen.

Za dopravu zamestnancovi strhnú 55 eur, to je 30 % z celkových nákladov na dopravu, ktoré Volkswagen nedotuje. Príspevky na dopravu nie sú, ak dochádza do práce vlastným autom. V ponuke je zdarma miestna bratislavská linka.

Dotovanú autobusovú dopravu využíva 7940 z celkového počtu 12 300 zamestnancov VW.

V tomto prípade príde zamestnancovi na účet 776 eur.

Vo výplate za jún dostáva v júli takzvaný dovolenkový bonus. Je naviazaný na počet odpracovaných rokov; ten, kto pracuje vo firme menej ako 10 rokov, dostáva 60-percentný dovolenkový bonus.

Ráta sa ako priemer miezd z prvého polroka daného roka. V tomto prípade to vychádza na 762 eur.

Do výpočtu dovolenkového bonusu vstupuje odmena za hospodársky výsledok. Jej preddavok dostávajú zamestnanci koncom roka, minimálne 250 eur. Zvyšok prichádza s výplatou za marec, ráta sa ako koeficient bonusu z predchádzajúceho roka.

V tomto modelovom príklade z tarify číslo 4 to vyjde na niečo vyše 1000 eur.

V závode sa vypláca ešte vianočný bonus, opäť ide o percentá z platov podľa odpracovaných rokov. Kto pracuje vo firme menej ako štyri roky, dostáva 50 percent, kto viac ako 20 rokov, dostáva 100 percent.

V modelovom príklade z tarify 4 ide o 835 eur.

Keď sa hrubé mzdy (rôzne vysoké v jednotlivých mesiacoch) zrátajú, vychádza to na približne 1350 eur v priemere mesačne, v čistom na niečo vyše 1000 eur.

3. Tímlíder, pracuje vo firme 5 rokov, tarifná trieda 6

Táto pozícia má na rozdiel od nižších už aj funkčný príplatok – približne 60 eur mesačne.

Za jej základ rátame plat vo výške 918 eur.

Tímlídri však majú aj o stupeň vyššiu tarifu a aj výška tarifných miezd sa v posledných rokoch menila.

V mesiaci, do ktorého vstupuje väčšia časť odmeny za pracovné výsledky, môže hrubá mzda tímlídra prekonať 2700 eur.

V tomto prípade využíva autobusy od zamestnávateľa a má aj tretí pilier, na ktorý prispieva zamestnávateľ.

V mesiaci s mimoriadnou odmenou za hospodárske výsledky je jeho čistý príjem blízko priemerného hrubého platu, ktorý uvádza VW, teda 1800 eur.

So zarátaním všetkých bonusov a ostatných hrubých platov sa človek v tejto pozícii môže dostať na podnikový priemer v hrubej mzde, konkrétne okolo 1850 eur.

Šesťdesiat percent zamestnancov automobilky pracuje v tarifnej triede 6 a vyššie.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie