Denník N

Šéf odborov vo VW si myslí, že na dohodu o platoch môže stačiť už len jedno rokovanie

Foto - TASR/AP
Foto – TASR/AP

V pondelok by ľudia možno mohli nastúpiť do práce.

Aktualizované o 16:20

Štrajk, ktorý trvá v bratislavskom závode Volkswagen od utorka, bude pokračovať. Odbory ani v sobotu nedospeli k definitívnej dohode s vedením závodu na tom, o koľko majú rásť platy vo fabrike a ako sa majú zmeniť ďalšie pracovné podmienky, napríklad dĺžka prestávok.

Avizujú však, že rokovania sú už na konci a že v pondelok by ľudia možno mohli nastúpiť do práce.

„Ja si myslím, že od tej dohody ozaj už nie sme ďaleko, je to otázka možno jedného sedenia,“ povedal šéf moderných odborov Zoroslav Smolinský.

Požiadavky neupresnili

Odbory vyhlásili štrajk pôvodne s požiadavkou zvýšiť základné platy v priemere o 16 percent (170 eur), neskôr ju skresali a žiadali rast platov v dvoch krokoch (najprv od júna 2017 a neskôr v roku 2018) celkovo o 13,9 percenta.

Priemerný hrubý plat v automobilke dosiahol v roku 2016 dokopy 1 804 eur. V tom je zarátaný trinásty, štrnásty plat a špeciálny bonus za hospodárske výsledky. Údaj neobsahuje mzdy najvyššieho manažmentu.

Ako vyzerajú požiadavky odborov a ponuka Volkswagenu teraz, Smolinský neupresnil.

„Predostreli sme návrh, kde sa stále bavíme o tých istých financiách, ale plus ešte sme dokázali podniku ušetriť nejaké peniaze,“ rečnil Smolinský s tým, že nejaký percentuálny nárast platov  ponúkol na rokovaniach aj zamestnávateľ.

Vo štvrtok núkal manažment fabriky nárast platov o 4,5 percenta a jednorazovú platbu 350 eur tento rok s tým, že v budúcom roku by platy rástli o ďalších 4,5 percenta a zamestnanci by dostali ďalší jednorazový bonus 200 eur.

Odborom sa jednorazové odmeny nepozdávajú, tvrdia, že výraznejšie navýšenie základných taríf je trvalé a z nich sa potom rátajú aj ďalšie príplatky a odmeny ku mzdám, napríklad trinásty a štrnásty plat.

Celkom vylúčené ešte nie je ani to, že by rokovania mohli pokračovať ešte v sobotu. Odborári hovoria, že obe strany si teraz potrebujú naštudovať ponuky, o ktorých je debata.

Šéf závodu: odborom nejde o zamestnancov

Šéf bratislavského závodu Ralf Sacht odborárom pred sobotňajším rokovaním odkázal, že zavádzajú štrajkujúcich. Povedal, že rozdiel medzi návrhmi manažmentu Volkswagenu a odborov je len 120 eur na 19 mesiacov platnosti dohody, čiže 6 eur mesačne. Logika čísiel tak podľa manažérov nemôže byť to, prečo odbory vyzývajú na štrajk.

„Preto si musím položiť otázku, o čo tu ide. O našich pracovníkov teda odborom nejde,“ povedal Sacht.

Zrejme narážal na možnosť, že Smolinský sleduje aj svoje kariérne ambície ako odborár. Jeho moderné odbory sa začínajú rozrastať a oslabujú pozíciu doteraz najvplyvnejšieho šéfa odborov OZ KOVO Emila Machynu. Donedávna šéfoval odborom aj vo VW.

Smolinský hovorí, že on chce byť ten, kto u nás odštartuje revolúciu v platoch.

Automobilka má veľké straty aj keď sa štrajkuje počas víkendov. Luxusné modely ako Audi Q7 či VW Touareg sa totiž montujú nepretržite. Okrem nich sa v závode bežne robia takzvané malé rodinné autá (new small family) ako Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, Škoda Citigo a tiež karosérie Porsche Cayenne.

„Mrzí nás, že neprišlo k dohode,“ okomentovala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová posledné kolo rokovaní.

„Naša ponuka je kombináciou percentuálneho navýšenia tarifných miezd a jednorazových platieb. Tým je vyváženejšia, keďže jednorazové platby sú v rovnakej výške pre všetkých zamestnancov nezávisle od tarifnej triedy. Očakávame, že čo najskôr dospejeme k racionálnemu riešeniu. Ďalšie kolo kolektívneho vyjednávania sa uskutoční po vzájomnej dohode,“ dodala hovorkyňa.

Volkswagen Bratislava

Teraz najčítanejšie