Denník N

Štrajk v slovenskom Volkswagene poukazuje na európske rozdelenie

Foto N – Tomáš Benedikovič

Východoeurópania cítia, že k ich krajinám sa pristupuje ako ku kolóniám, a to je nebezpečenstvo pre európsky projekt.

Slovensko je v mnohých ohľadoch východoeurópskym vzorom integrácie do Európskej únie. Ale štrajk, ktorý sa teraz odohráva v bratislavskom závode Volkswagenu, hovorí veľa o tom, aká rozdelená vyzerá Európa z pohľadu východných členov Európskej únie.

Východoeurópania majú často pocit, že ich krajiny sa zmenili na západoeurópske kolónie, a tento pocit môže byť pre jednotu EÚ ešte vážnejšou hrozbou ako brexit.

Nie je to obyčajný štrajk

Na rozdiel od väčšiny svojich susedov Slovensko prijalo euro a napriek tomu, že to mnohí predpokladali, neutrpelo tým. Od roku 2010 do roku 2016 rástol jeho hospodársky výkon priemerne o 2,9 percenta ročne. Tento pôsobivý rast bol možný vďaka tomu, že sa Slovensko stále viac špecializovalo ako výrobňa automobilov pre Európsku úniu. V roku 2005 sa v krajine vyrobilo asi dvestotisíc áut ročne. V posledných dvoch rokoch výroba presiahla hranicu jeden milión.

Podľa Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj, ktorá v stredu vydala správu o slovenskej ekonomike, tento sektor prispieva k priemyselnému výkonu Slovenska štyridsiatimi percentami a tvorí tretinu exportu krajiny (zväčša do krajín EÚ), ale čo sa týka pridanej hodnoty, ide len o 4 percentá: Slovensko sa veľmi dobre integrovalo do európskeho automobilového priemyslu a jeho ultrarýchlych produkčných reťazcov.

Na západe krajiny, kde funguje väčšina automobilových firiem, je nezamestnanosť menej ako 5 percent a tamojší pracovníci sa cítia silnejší. Porovnávajú sa s ľuďmi, ktorí vykonávajú tú istú prácu v západnej Európe a dokonca aj v bohatších častiach bývalého komunistického bloku, a preto majú pocit, že sa k nim ich vedenie nespráva férovo.

Zoroslav Smolinský, šéf odborov bratislavského Volkswagenu, nedávno v blogu napísal, že hoci na slovenské pomery zarábajú tamojší robotníci dobre, nie je fér, že ich platy sa ani nedajú porovnať s vlajkovou loďou Volkswagenu v nemeckom Wolfsburgu. A skutočne, priemerný hrubý plat vo Wolfsburgu je asi dvaapolkrát vyšší ako v bratislavskej továrni. (Samozrejme, náklady na život vo Wolfsburgu sú tiež vyššie ako v Bratislave, ale to sa zvyčajne nespomína.)

Slovenskí pracovníci Volkswagenu vyrábajú relatívne lacný model VW Up!, ale tiež ultraluxusné modely ako Porsche Cayenne a Audi Q7. Sú to práve luxusné autá, ktoré tvoria najväčší zisk spoločnosti a ktoré práve bratislavskí robotníci prestali vyrábať, keď začali v utorok štrajkovať po tom, čo odmietli ponuku manažmentu na zvýšenie miezd o 4,3 percenta, kým oni sa dožadovali šestnástich.

Nie je to obyčajný štrajk v priemyselnom podniku.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie