Denník N

Víťazom štrajku je Smolinský, neprehral ani šéf VW (Čo kto získal a stratil)

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Platy v závode neporastú závratne, ale na etapy a isto. Vplyvný odborár z automobilky je na najlepšej ceste za kariérou.

Debata o tom, či mal byť slovenský závod koncernu Volkswagen tým miestom, ktoré ako prvé potrebuje masový štrajk pre nízke platy, sa ukončením protestu a nástupom štrajkujúcich do práce nekončí.

Po tom, čo sa odborári s manažérmi automobilky pod vedením Ralfa Sachta dohodli, že platy porastú postupne počas 27 mesiacov (na taký dlhý čas nikdy predtým zmluvu vo firme nemali) o 14,12 percenta (plus 500 eur jednorazovo), začnú sa rátať prínosy a straty.

„To je úplne perfektný nárast. Musíte sa pozerať aj na to, že sa zvyšuje priemerná mzda (základné tarify), z čoho sa odvodzujú ďalšie veci, ako je dovolenkový plat alebo vianočný plat,“ zhodnotil v pondelok šéf moderných odborov a organizátor štrajku Zoroslav Smolinský.

Reagoval na otázky, či dohodnutý nárast platov nie je rozrátaný na pridlhé obdobie.

Menšie zvýšenia na dlhšie

Manažéri závodu totiž naznačili, že odborári pristúpili na podobnú ponuku, akú im už raz núkali. Štrajk sa im preto v pomere k prínosom zdá neopodstatnený.

„Dovoľte mi poukázať na to, že týmto riešením sme sa vlastne vrátili k nášmu vlastnému návrhu z apríla 2017, teda z obdobia pred štrajkom,“ vyhlásil personálny šéf a člen predstavenstva VW Slovakia Eric Reuting.

Vysvetlil, že zmluva je postavená na troch menších zvýšeniach tabuľkových platov, ktoré sa dali urobiť  „iba vďaka extrémne dlhej platnosti zmluvy“.

Nárast platu v tarife T3 (797 eur)

Podľa dohody:

  • od 1. 6. 2017 (4,7 %): z 797 na 834 eur (+500 eur jednorazový bonus)
  • od 1. 1. 2018 (4,7 %): 873 eur
  • od 1. 11. 2018 (4,1 %): 909 eur

Zmluva sa končí v auguste 2019

Podľa ponuky tesne pred štrajkom

  • od 1. 6. 2017 (4,5 %): na 832 eur (+bonus 350 eur)
  • od 1. 1. 2018 (4,2 %): 867 eur

Koniec platnosti zmluvy na konci budúceho roka.

Podľa ponuky z apríla: 

  • od 1. 7. 2017 (4 %): 828 eur
  • od 1. 4. 2018 (4 %): 862 eur
  • od 1. 4. 2019 (4 %): 896 eur

Zmluva by sa končila na konci júna 2020, potom by sa otvárali nové kolektívne vyjednávania o mzdách.

Aprílová ponuka by podľa rýchleho prepočtu znamenala pre jednu z nižších bežných výrobných taríf nárast zo 797 eur postupne na

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Volkswagen Bratislava

Teraz najčítanejšie