Denník N

Víťazom štrajku je Smolinský, neprehral ani šéf VW (Čo kto získal a stratil)

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Platy v závode neporastú závratne, ale na etapy a isto. Vplyvný odborár z automobilky je na najlepšej ceste za kariérou.

Debata o tom, či mal byť slovenský závod koncernu Volkswagen tým miestom, ktoré ako prvé potrebuje masový štrajk pre nízke platy, sa ukončením protestu a nástupom štrajkujúcich do práce nekončí.

Po tom, čo sa odborári s manažérmi automobilky pod vedením Ralfa Sachta dohodli, že platy porastú postupne počas 27 mesiacov (na taký dlhý čas nikdy predtým zmluvu vo firme nemali) o 14,12 percenta (plus 500 eur jednorazovo), začnú sa rátať prínosy a straty.

„To je úplne perfektný nárast. Musíte sa pozerať aj na to, že sa zvyšuje priemerná mzda (základné tarify), z čoho sa odvodzujú ďalšie veci, ako je dovolenkový plat alebo vianočný plat,“ zhodnotil v pondelok šéf moderných odborov a organizátor štrajku Zoroslav Smolinský.

Reagoval na otázky, či dohodnutý nárast platov nie je rozrátaný na pridlhé obdobie.

Menšie zvýšenia na dlhšie

Manažéri závodu totiž naznačili, že odborári pristúpili na podobnú ponuku, akú im už raz núkali. Štrajk sa im preto v pomere k prínosom zdá neopodstatnený.

„Dovoľte mi poukázať na to, že týmto riešením sme sa vlastne vrátili k nášmu vlastnému návrhu z apríla 2017, teda z obdobia pred štrajkom,“ vyhlásil personálny šéf a člen predstavenstva VW Slovakia Eric Reuting.

Vysvetlil, že zmluva je postavená na troch menších zvýšeniach tabuľkových platov, ktoré sa dali urobiť  „iba vďaka extrémne dlhej platnosti zmluvy“.

Nárast platu v tarife T3 (797 eur)

Podľa dohody:

  • od 1. 6. 2017 (4,7 %): z 797 na 834 eur (+500 eur jednorazový bonus)
  • od 1. 1. 2018 (4,7 %): 873 eur
  • od 1. 11. 2018 (4,1 %): 909 eur

Zmluva sa končí v auguste 2019

Podľa ponuky tesne pred štrajkom

  • od 1. 6. 2017 (4,5 %): na 832 eur (+bonus 350 eur)
  • od 1. 1. 2018 (4,2 %): 867 eur

Koniec platnosti zmluvy na konci budúceho roka.

Podľa ponuky z apríla: 

  • od 1. 7. 2017 (4 %): 828 eur
  • od 1. 4. 2018 (4 %): 862 eur
  • od 1. 4. 2019 (4 %): 896 eur

Zmluva by sa končila na konci júna 2020, potom by sa otvárali nové kolektívne vyjednávania o mzdách.

Aprílová ponuka by podľa rýchleho prepočtu znamenala pre jednu z nižších bežných výrobných taríf nárast zo 797 eur postupne na  896 eur v apríli 2019. Dohodnutý nárast platov prináša pre túto tarifu postupný nárast na 909 eur, na ktorý sa dostane od novembra 2018. Dôležité je, že z tarifnej mzdy sa odvíjajú aj ďalšie odmeny či špeciálne bonusy, finálne mzdy preto môžu byť zaujímavé.

Hneď v úvode dostanú zamestnanci aj jednorazový bonus 500 eur.

Konkrétne prínosy dohodnutého variantu zrejme budú vedieť najlepšie vyhodnotiť zamestnanci až vtedy, keď sa im zmenia výplatné pásky.

Išlo aj o nemerateľné veličiny

Tá najbližšia bude o 300 až 350 eur v hrubom nižšia, odhadujú to odbory. Dni, počas ktorých sa štrajkuje, totiž zamestnávateľ neprepláca. Vykompenzovať to pomôže dohodnutý bonus, ale aj trinásty plat, ktorý sa vo fabrike platí vo výplate za jún, teda v júli.

Smolinský skonštatoval, že väčšina reakcií na dohodu je pozitívna. A tiež, že štrajk priniesol aj iné, nemerateľné pozitívum.

„Druhé víťazstvo je, že sa ľudia prestali báť. V podstate je to výzva pre celé Slovensko, že sa netreba báť,“ dodal.

Počas štrajku išlo aj o emócie hromadené počas posledných rokov. A tie sa netýkali iba výplat.

Ide o veličiny, ktoré sa nedajú zmerať a ani ľahko dokázať, ako napríklad obmedzený kariérny a platový postup, nízke bonusy, za ktorými podľa anonymných vyjadrení štrajkujúcich stoja osobné antipatie či sympatie priamych nadriadených na linke.

Odborári si so zamestnávateľom dohodli aj iné menej viditeľné zmeny. No nevyrokovali si napríklad dlhšie prestávky v závode. Prestávky (obedná trvá spravidla 20 minút) chceli natiahnuť o 5 minút.

Chýbajú tisíce áut

Relatívne jednoducho sa dajú naznačiť straty automobilky za obdobie štrajku. Porastú jej mzdové náklady, ale bude to rozložené v rokoch, počas ktorých sú proti štrajku poistení.

Štrajk spôsobil výpadok produkcie. Ročne vyrobí závod takmer 400-tisíc áut, týždeň štrajku znamená niekoľko tisíc chýbajúcich áut.

Najväčšie škody súvisia s luxusnými značkami, na ktorých koncern zo slovenskej výroby najlepšie zarába, teda Audi Q7 a VW Touareg. Ak sa výpadok rýchlo nevykryje, iba v koncerne tušia, aké komplikácie vo vzťahu k zákazníkom a dodacím lehotám možno čakať.

To, či Ralf Sacht a ďalší manažéri o vedení VW postupovali pri vyjednávaní správne, sa ukáže aj podľa toho, či získa v koncerne dôveru na ďalšie obdobie.

Kto organizoval štrajk

Všetkým manažérom bratislavského závodu bolo počas rokovaní jasné, že v iných fabrikách na Slovensku sú podmienky skôr horšie, ale tiež to, že situácia na trhu práce sa zmenila, a teda cena kvalifikovaných pracovníkov stúpla.

Do štrajku ich dokázal zorganizovať Smolinský, a to vo firme, ktorá sa pýši na slovenské pomery vysokými mzdami (priemerne 1800 eur so všetkými odmenami a bez najvyššieho manažmentu) a množstvom zamestnaneckých benefitov (dotovaná doprava aj obedy v kantíne – menu stojí zamestnanca 1,15 eura).

Smolinský si v závode budoval pozíciu mienkotvorcu celé roky. Roky dozadu odbory v automobilke patrili pod OZ KOVO Emila Machynu, nedávno divíziu vo VW prevzal Smolinský plne na seba.

Teraz potreboval ľuďom ukázať, že to bola dobrá voľba. Jeho moderné odbory sa postupne rozrastajú do ďalších kľúčových podnikov slovenskej ekonomiky.

Od tejto chvíle sa bude môcť hrdiť štrajkom vo Volkswagene. Smolinský hovorí, že nemá mocenské ambície.

„Naším cieľom je v tomto závode odbory tak postaviť na nohy, aby zamestnanci vedeli, že nejaké odbory tu existujú. Nevylučujeme, že keď nás nejaký závod osloví a sú tam odborári, ktorí budú potrebovať pomoc, tak samozrejme budeme otvorení a budeme im pomáhať,“ odpovedal Smolinský na otázky o ďalších plánoch.

Investori prísun kapitálu premyslia

Šesťdňový štrajk u najväčšieho privátneho zamestnávateľa na Slovensku nesie pre budúcnosť aj riziká.

Keď sa najbližšie budú manažéri vo Wolfsburgu rozhodovať, kam umiestniť novú modernejšiu výrobu, štrajk môže v ich hlavách rezonovať. Nie je vylúčené, že sa v centrále zrodí aj plán, ako šikovne uspôsobiť kapacitu na luxusné SUV z Bratislavy aj inde (dnes sa Audi Q7 či VW Touareg vyrábajú iba na Slovensku).

Tam, kam sa bude presúvať výskum a vývoj, modernejšie technológie, tam sa dá aj rýchlejšie pýtať vyšší plat.

Doteraz bol bratislavský závod hodnotený skôr ako výkladná skriňa koncernu. Vysoká kvalita ľudskej práce a stabilné prostredie nahrávali Bratislave v momentoch, keď sa manažéri z Wolfsburgu rozhodovali o najdôležitejších investíciách. Za posledných približne 5 rokov tu preinvestoval koncern 1,5 miliardy eur.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie