Denník N

Výsledok štrajku takmer všetci vítajú, len Machyna hovorí, že šlo iba o imidž (anketa)

Foto – TASR
Foto – TASR

Politici sa tešia z výsledku odborárov vo Volkswagene a očakávajú, kde bude ďalší štrajk.

Martin Glváč, podpredseda parlamentu a predseda klubu Smeru

Klobúk dole, niečo si vyrokovali. Osobne si myslím, že sú aj horšie platené zamestnania. Volkswagen je vlajková loď a keď sa firme darí, je možné, aby aj ľudia mali viac finančných prostriedkov. Treba však nájsť mieru, keď je to ešte pre firmu zaujímavé. Pokiaľ na to nejaký podnikateľ mať nebude, tak sa odsťahuje, alebo firmu zavrie.

Jaroslav Paška, podpredseda SNS

Potvrdilo sa, že pre solídnu firmu, ktorá si uvedomuje, že na Slovensku dáva nižšie mzdy a že na tom bohatnú akcionári, je férové mzdy prispôsobovať úrovni, ktorá je v iných krajinách. Očakávam, že to bude mať na Slovensku ohlas aj v iných automobilkách a u iných zamestnávateľov. V takom prípade by však mala začať robiť vláda korektnú politiku akéhosi audítora či dohľadu, aby sa to nerozbilo a vecne komunikovať s odbormi aj zamestnávateľmi, aby sa postupne vyrovnala mzdová disparita. Aby naši zamestnanci nemali pocit, že robia za menej, ako keby robili v iných krajinách.

Klára Debnár, hovorkyňa Mosta-Hídu

Oceňujeme, že sa podarilo vyjednať dohodu medzi odborovou organizáciou a vedením firmy. Požiadavky zamestnancov sme považovali za oprávnené, keďže tento závod z koncernu vykazuje výborné čísla produktivity práce. Zároveň tento krok odborov môže byť dobrým signálom aj pre ich kolegov v iných firmách, čo by mohlo viesť k rýchlejšiemu rastu platov na celom Slovensku.

Richard Sulík, predseda SaS

Zvýšenie platov vo Volkswagene o vyše 14 percent je pre rast životnej úrovne na Slovensku dobrá správa. V prvom rade je to víťazstvo zamestnancov, zároveň sa opäť raz ukázalo, že  trhové sily sú silnejšie ako nadnárodné koncerny.

Veronika Remišová, poslankyňa za OĽaNO

Samozrejme, sme radi, že ľudia budú za ťažkú prácu lepšie zaplatení a veríme, že podobne úspešní budú aj zamestnanci iných vysoko ziskových podnikov. Na druhej strane aj táto situácia ukazuje na nerozumné rozhodnutie vlády umiestniť ďalšiu novú automobilku do Nitry, keďže na západe Slovenska je výrazný nedostatok pracovníkov pre takýto druh výroby. Oveľa väčším prínosom by bola nová automobilka na východe krajiny. Rýchle zvyšovanie platov v priemysle zhorší už tak zlú situáciu vo verejnej sfére. Pre štát aj občanov bude veľký problém, keď budú šikovní učitelia, úradníci či zdravotné sestry vo väčších počtoch odchádzať za výrazne lepšími platmi v priemysle. Nemyslím, že je toho súčasná vládna koalícia schopná, ale už naozaj musíme zabrať pri obmedzovaní obrovských únikov na DPH, rozkrádania verejných financií cez pochybné verejné obstarávania a pri efektívnejšom spravovaní krajiny. Bez toho štát nebude mať peniaze, aby si udržal ľudí v zdravotníctve, školstve a iných verejných službách.

Boris Kollár, predseda Sme rodina

Je to veľký úspech, veľmi sa tomu teším.  Vidieť, že nové odbory majú ,drajv‘ a nie sú to len papierové odbory. Konečne sa ukázalo, že keď to zoberie do ruky niekto, kto má naozaj záujem bojovať o ľudí, tak to ide. Je to veľký úspech pre všetkých zamestnancov VW, ale aj veľká šanca pre ostatných. Ukázali im cestu, že tu je možnosť zvyšovania platov, ktoré veľké koncerny samy odseba nezvýšia. Keď si zoberiete, akú pridanú hodnotu oproti výdavkom na platy robí napríklad Kia, tak tam je ohromný priestor na rokovanie. Ľudia v Kii majú podstatne nižšie platy, ako sú teraz vo VW. Je to len otázka času. Veľa rokov sa to držalo na uzde a teraz je doba na rast platov, tí ľudia si zaslúžia viac.

Miroslav Beblavý, nezaradený poslanec

Som veľmi rád, že došlo k dohode medzi manažmentom a zamestnancami bez toho, aby bola ekonomika Slovenska výrazne poškodená. Dohodu hodnotím ako umiernenú, s ústupkami oboch strán. Najväčší vplyv bude podľa mňa psychologický – môžeme očakávať, že zamestnanci sa budú aktívnejšie hlásiť v celej krajine o svoj podiel z koláča hospodárskeho rastu. Budeme presadzovať, aby z rastu miezd nebral štát toľko ako dnes, keď to najmä pre najchudobnejších býva aj väčšina. Zároveň je čas, aby aj ľudia vo verejnej správe – opatrovatelia či kuchárky – dostali dôstojnejšie mzdy.

Iveta Lazorová, šéfka Slovenskej komory sestier

Bol to prvý masívny štrajk v dejinách Slovenska, dáva signál, že si firmy musia vážiť kvalitnú pracovnú silu. Možno sa už skončili časy, keď si zamestnávatelia určovali podmienky, nielen koho zamestnajú, ale aj za akú mzdu. Zamestnanci si budú môcť aj vyberať. Je to dobrý signál pre zamestnancov, asi horší pre zamestnávateľov. Z pohľadu komory by z toho malo vyplývať, že prvé opatrenie, ktoré sa prijme, je že stúpnu mzdy, aby bolo o prácu záujem. Slováci by si mali zvyknúť na to, že pýtať si vyššiu mzdu nie je hanbou, ale právom každého zamestnanca.

Vladimír Crmoman, Iniciatíva slovenských učiteľov, šéf Slovenskej komory učiteľov

Iniciatíva slovenských učiteľov odštartovala vlnu štrajkov. Je to dobrá správa, lebo zamestnanci na Slovensku si stále viac uvedomujú svoju hodnotu a vymaňujú sa spod postkomunistických odborov, ktoré sú lojálne vláde. Postupne sa štrajky rozšíria, lebo ekonomické ukazovatele potvrdzujú, že vzhľadom na výkon ekonomiky zamestnanci môžu zarábať viac. Máme na to. Platy vláda a zamestnávatelia držia umelo dole. Je to príklad aj pre nás učiteľov, že sa treba rozhýbať a treba mať poriadne odbory, ktoré reálne zastupujú učiteľov.

Emil Machyna, šéf OZ KOVO (konkurent Moderných odborov vo VW)

Každé zvýšenie miezd pre zamestnancov je dobrá správa, ale osobne si myslím, že požiadavky Moderných odborov splnené neboli. Ich prvý návrh znel na 16 percent na jeden rok, čo sa zďaleka nepodarilo dosiahnuť.

Napriek tomu, že štrajk trval dlho, manažment prakticky neustúpil od toho, čo ponúkal už pred štrajkom, zvýšenie sa iba rozložilo do viacerých rokov. V praxi dosiahli priemerné zvýšenie o 5,58 percenta na rok, čo je menej, než dosiahli pred časom odborári v Kia alebo v PSA. Mediálne to však zvládli dobre. Šlo asi skôr o to, aby si niekto na tom urobil imidž.

Myslím si, že odborári vo VW zvolili zlú taktiku, keď žiadali percentuálne zvýšenie. To je výhodnejšie skôr pre ľudí vo vyšších mzdových kategóriách. Naša organizácia vo VW preto navrhovala zvýšiť mzdy o nominálnu sumu – 120 plus 40 eur, vďaka čomu by ľudia v nižších tarifných triedach získali viac.

Teraz sa len ukáže, ako to prijmú zamestnanci, keď uvidia prvú výplatu podľa nového výpočtu. Ak sa ukáže, že budú nahnevaní, že sa nedohodlo to, čo bolo sľubované, tak je to problém.

Stanislav Ľupták, predseda odborov v PPS Detva (OZ KOVO)

Detailné výsledky hodnotiť nechcem. Vo všeobecnosti platí, že nikdy sa nepodarí dosiahnuť presne tie ciele, s ktorými sa ide do štrajku. Jednu vec však kolegom z Moderných odborov vyčítam – pán Smolinský nedal odhlasovať koniec štrajku medzi zamestnancami, ktorí sa na ňom zúčastnili. My sme organizovali veľký štrajk pred niekoľkými mesiacmi, keď sme stáli vonku v 25-stupňových mrazoch. Odhlasovať koniec štrajku bolo samozrejmosťou.

Ján Gabonay, šéf odborárov v SEZ Krompachy (OZ KOVO)

Myslím, že odborári vo Volkswagene dosiahli dobrý výsledok. Ich zamestnanci majú oveľa vyšší základ než zamestnanci v iných fabrikách, takže päťpercentné zvýšenie u nich je niečo iné, ako päťpercentné zvýšenie vo fabrike, kde majú o polovicu nižšie platy.

Volkswagen bol vždy meradlo, podľa ktorého sa posudzujú aj ostatní na Slovensku. Jeho príklad, podobne ako nedávne úspešné štrajky v Detve alebo v Spišskej Novej Vsi, môžu slúžiť ako inšpirácia aj pre iných.

Kia Motors Slovakia

Berieme výsledok kolektívneho vyjednávania v spoločnosti Volkswagen Slovakia na vedomie.

PSA

Neradi by sme ako automobilka komentovali túto tému.

Peter Goliaš, inštitút INEKO

Hodnotím pozitívne, že obe strany našli kompromis a ukončili štrajk. Jeho predlžovanie a prípadné prudké zvýšenie mzdových nákladov by mohlo zhoršiť ochotu firmy investovať v budúcnosti na Slovensku a tiež zvýšiť motiváciu presúvať výrobu inde. Dosiahnutý kompromis rozkladá zvyšovanie platov na tri roky, čo znižuje pravdepodobnosť negatívnych následkov.

Vladimír Baláž, ekonóm SAV

Pozitívne. Oceňujem, že obe strany sa dohodli v krátkom čase a zvyšovanie miezd naplánovali na viac rokov dopredu. VW aj zamestnancom to vytvára predvídateľné prostredie na podnikanie a zamestnanie.

Peter Kremský, výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska

Tešíme sa, že došlo k dohode medzi vedením VW a odborármi, ktorá je prijateľná pre obe strany. To, že si vedenie a zamestnanci vyšli v ústrety a ustúpili zo svojich postojov a požiadaviek, je potvrdením toho, že Slovensko je dobrá lokalita pre investície a priemysel aj v čase silnej ekonomiky, rastúcich miezd a nedostatku voľných pracovných síl. Veríme, že to bude príkladom aj pre iné spoločnosti na Slovensku, ktoré sa chcú rozvíjať a byť pre svojich zamestnancov dlhodobo perspektívnym pracovným miestom.

Pre Slovensko je to signál, že ľudia svoje schopnosti, znalosti a kvalifikáciu porovnávajú so zahraničím a žiadajú vyššie príjmy. Tento tlak bude pokračovať aj naďalej a je to signál pre vládu, že ak nechce ohroziť konkurencieschopnosť Slovenska ako priemyselnej lokality, musí sa pustiť do vážnych reforiem, zlepšovania podnikateľského prostredia a najmä znižovania daní a odvodov. To pomôže zvýšiť čisté príjmy zamestnancov bez toho, aby sa príliš zvýšila celková cena práce na Slovensku.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie