Denník N

Volkswagen pôjde ťažko napodobniť. V nemeckej fabrike sa štrajkuje inak než v kórejskej

Štrajk v bratislavskej automobilke trval týždeň a stal sa celospoločenskou záležitosťou. Foto N – Tomáš Benedikovič
Štrajk v bratislavskej automobilke trval týždeň a stal sa celospoločenskou záležitosťou. Foto N – Tomáš Benedikovič

Odborári v Kii musia sídliť mimo fabriku a rozprávajú o nátlaku na robotníkov, ktorí sa rozhodnú angažovať. Aj preto môže byť štrajk z bratislavskej automobilky len ťažko prenositeľný do iných fabrík.

Žilinský odborár Miroslav Chládek sledoval štrajk v bratislavskom Volkswagene s veľkým záujmom. Označuje ho dokonca za „vysokú školu“ pre slovenských odborárov.

Doteraz podľa neho nebolo jasné, či si taká veľká automobilka ako Volkswagen, dovolí zastaviť na niekoľko dní výrobu, ba ani to, ako sa v tejto hre nervov zachovajú štrajkujúci zamestnanci.

„Neviete dopredu, či zostanú zomknutí, či štrajk prebehne pokojne a môžete iba špekulovať, ako dlho si vedenie firmy dovolí nechať linky stáť,“ hovorí.

Chládek vedie odbory v žilinskej automobilke Kia. Aj on so svojimi kolegami v marci hrozil štrajkom, nakoniec sa však s vedením Kie dohodli na navýšení „po dobrom“. „Určite budeme skúsenosti z Volkswagenu analyzovať, do budúcna to môže byť pre nás cenná lekcia,“ hovorí.

Hneď vzápätí však dodáva, že organizovať robotníkov v nemeckej fabrike

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie