Denník N

Prokurátori žiadajú zrušiť licenciu na autobusovú linku RegioJetu do Bystrice

Žlté autobusy RegioJetu jazdia medzi Banskou Bystricou a Bratislavou od začiatku februára. Foto - Student Agency
Žlté autobusy RegioJetu jazdia medzi Banskou Bystricou a Bratislavou od začiatku februára. Foto – Student Agency

Český dopravca chce medzi Banskou Bystricou a Bratislavou jazdiť aj v prípade, že mu vezmú licenciu. Zvažuje právne kľučky.

Okolo RegioJetu je znovu živo. Krajskí prokurátori posúdili licenciu, ktorú český dopravca dostal na autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Bratislava, a rozhodli, že ju majú zrušiť.

Licencia, o ktorej rozhodol banskobystrický župan Marian Kotleba, podľa nich nebola vydaná podľa zákona.

„Nie sme proti tomu, aby RegioJet jazdil. Problém je, že rozhodnutie o licencii je nepreskúmateľné, preto sme proti nemu podali protest,“ potvrdil Denníku N hovorca prokuratúry v Banskej Bystrici Ivan Vozár.

Kotlebov úrad má teraz 30 dní na to, aby licenciu zrušil a rozhodol o nej znovu. „Ak protestu prokurátora nevyhovie, má možnosť obrátiť sa na ministerstvo dopravy, aby rozhodnutie posúdilo,“ dodal Vozár.

RegioJet, ktorý na linke jazdí od začiatku februára, sa tým zaťažovať nehodlá. Majiteľ firmy Radim Jančura už má premyslené právne kľučky, ako jazdiť aj bez prípadnej licencie. „Tú linku budeme prevádzkovať i naďalej,“ tvrdí.

Brzdia konkurenti

Podnet na prokuratúru dali niektorí konkurenti RegioJetu. „Argumentovali sme tým, že banskobystrická župa vydala licenciu bez toho, aby prihliadala na názor ďalších krajov, cez ktoré RegioJet jazdí,“ povedal Branislav Kováčik, šéf firmy Autobusová doprava Kováčik.

Konkurenti Jančurovi vyčítajú jeho predátorskú politiku. Z Banskej Bystrice do Bratislavy jazdí za ceny od päť eur, za lístky z Nitry dokonca pýta len dve eurá – ceny ostatných dopravcov sú takmer dvojnásobné. „RegioJet nasadzuje dampingové ceny. A dúfa, že mu uvoľníme priestor,“ poznamenal Viliam Turan, majiteľ spoločnosti Turancar.

Vstupu RegioJetu sa ešte koncom minulého roku snažili zabrániť i niektorí miestni politici.

Jeho prvú žiadosť o licenciu zamietla bratislavská župa. Odvolala sa na postoj Nitrianskeho kraja a mesta Nitry, ktoré nesúhlasili s tým, aby cez ich územie žlté autobusy prechádzali. Primátor Nitry Jozef Dvonč sa bál, že by RegioJet zbytočne zahustil dopravu v meste.

Jančura reagoval po svojom – zaplatil si bilbordy, v ktorých oba kraje označil za „korupčné a klientelistické“. A dopravnú licenciu si vypýtal od župana v Banskej Bystrici. „Nás títo korupčníci nezastavia, nikto nás nezastaví,“ dušoval sa Jančura.

Lenže Kotlebovi úradníci podľa prokuratúry pochybili a budú musieť rozhodovať znovu.

Jančurova kľučka

Jančura tvrdí, že prokurátúra len vyhovovala jeho konkurencii. Podľa RegioJetu je však podstatné, že na jeho stranu sa nedávno postavilo i ministerstvo dopravy. „Ministerstvo vydalo stanovisko, podľa ktorého kraj môže udeliť licenciu bez toho, aby do toho procesu museli vstupovať iné kraje. A pokiaľ s linkou iné kraje nesúhlasia, musia dodať riadnu analýzu,“ hovorí Jančura.

Ako bude postupovať Kotlebova župa, zatiaľ nie je jasné. Hovorca Vladimír Gürtler uviedol len toľko, že úrad s rozhodnutím prokuratúry nesúhlasí a že ďalej bude postupovať „podľa zákona“.

Sám Jančura má však už teraz premyslené, ako jazdiť i za situácie, že by o licenciu prišiel. Zvažuje využiť právnu kľučku a linku prevádzkovať pod hlavičkou „osobitná autobusová doprava“.

Tá je síce podľa predpisov určená len pre „vopred dohodnuté skupiny cestujúcich“, toto obmedzenie však Jančura zamýšľa obísť menším trikom. „Uzavretou skupinou by sa jednoducho stali tí občania, ktorí nesúhlasia s korupciou a klientelizmom na Slovensku,“ vysvetlil už v januári majiteľ RegioJetu.

Prakticky by sa podľa neho zmenilo len to, že každý cestujúci by pri rezervácii lístka musel zakliknúť kolónku, že nesúhlasí s korupciou a klientelizmom. „Je to úplne legálne. Jedinou nevýhodou by bolo, že by sa naše spoje neobjavovali v oficiálnych cestovných poriadkoch,“ dodal Jančura.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie