Denník N

Smolinský: Konkurenčné odbory na nás útočia, všetko, čo sme dohodli, je perfektné

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Ozvali sa nám z U. S. Steelu, do odborov sa prihlásili noví ľudia, hodnotí šéf moderných odborov vo Volkswagene Zoroslav Smolinský výsledky štrajku. O úspechu je presvedčený napriek tomu, že finálna dohoda sa na prvý pohľad blíži k tomu, čo firma núkala aj bez štrajku.

Štrajk bol zorganizovaný tak, že nikto by ho takto nezorganizoval. Nikomu sa nič nestalo, štrajkovalo sa 6 dní v kuse, ľudia boli perfektne organizovaní, ozaj disciplinovaní, rozpráva šéf moderných odborov Zoroslav Smolinský o štrajku, ktorý zorganizoval v bratislavskom závode Volkswagen. 

Po štrajku vidíme na Facebooku vašich moderných odborov, že intenzita debaty klesla, ubudlo „lajkov“ a občas sa vyskytnú komentáre, ktoré nie sú lichotivé k tomu, čo sa štrajkom získalo.

Je to antikampaň od druhej odborovej organizácie KOVO Emila Machynu (najväčší konkurent moderných odborov, donedávna mali pod sebou aj bratislavský závod VW, potom ich moderné odbory počtom členov prekonali, pozn. red.). Pozrite si tie identity na Facebooku, zistíte, že väčšinou sú tam skryté identity. Sú tam ľudia, ktorí s našou fabrikou ani nemajú nič spoločné. My, čo sa tu rozprávame so zamestnancami, a moji ľudia sú na linkách permanentne, máme úplne inú odozvu.

Keď ste dokončili rokovania s vedením VW, nebolo vidno, že by ste dohodu s manažmentom pred podpisom dali schváliť štrajkujúcim.

Kolegovia, ktorí tu boli, obvolali maximálny počet zamestnancov, pýtali sa ich na názory. Robili sme to telefonicky, s tým, že sme dostali súhlas, aby sme mohli schváliť body, ktoré boli vyrokované. Návrh zároveň schválilo 24 členov výboru MOV, čo zastupujú jednotlivé výrobné úseky závodu, za ktoré sú volení do výboru.

Koľkým zamestnancom ste približne telefonovali? Pýtam sa preto, že keď ste na sociálnej sieti avizovali, že o chvíľu príde dohoda, vyzeralo to, že viacerí boli na výsledky zvedaví.

Telefonovali sme desiatkam – stovkám ľudí. Môžeme to preveriť, ak je to veľmi relevantná informácia. Ja si myslím, že podstatné je to, že ľudia na linkách sú spokojní. Ešte musíme zastaviť protikampaň odborov pána Machynu a ich ľudí, ktorí sú tu vo fabrike. Už aj vedenie si ich pozvalo na koberec, aby prestali s takýmito aktivitami.

Máte nejaké odhlášky z odborov?

Nie, žiadne. Práve naopak, máme prihlášky.

Koľko asi?

Zatiaľ približne 20 až 25.

Prečo ste vy osobne neboli pri tom, keď boli rokovania v nedeľu vo finále?

Z taktických dôvodov. Nebol som tam preto, lebo som vidiel, že by konflikty s vedením možno eskalovali. Samozrejme, že mi záležalo na tom, aby sme čo najskôr dohodli body v prospech zamestnancov. Aby sme naozaj boli konštruktívnejší, poslal som tam ten tím, aby bolo všetko vybavené v prospech zamestnancov.

Prečo sa nová kolektívna zmluva uzatvára na historicky dlhý čas (od 1. júna 2017 do konca augusta 2019)?

Na aký dlhý čas? Dva roky? Vždy je to podľa dohody, niekedy je to rok, niekedy rok a pol.

Posledné 4,1 percenta navýšenia prídu podľa dohody v novembri budúceho roka, takže takmer rok a pol od štrajku. Odkiaľ viete, že tie percentá v tom čase budú adekvátne?

Samozrejme, že 4,1 percenta v tom čase budú adekvátne percentá. Každé jedno percento navyše je adekvátne.

Situácia na trhu práce skôr hustne. Nevyzerá to tak, že by sa školstvo rýchlo mobilizovalo, aby v dohľadnom čase posielalo do praxe veľké počty kvalifikovaných ľudí. Môžete vysvetliť, prečo by sa tých 4,1 percenta nedalo očakávať v takej situácii aj bez štrajku?

Teraz mi napríklad písali z U. S. Steelu, či neplánujeme založiť moderné odbory aj tam, pretože ich odbory urobili kolektívnu zmluvu, v ktorej je nárast celkových miezd o tri percentá. Ja im na to odpovedám, že keď nás osloví dostatočný počet ľudí z U. S. Steelu, určite pomôžeme aj tam vybojovať tie peniaze. Takže celé Slovensko vie, že sme vybojovali dosť, pretože je to kontinuálny nárast taríf o 14,12 percenta v priebehu dvoch rokov, a to sa bavíme o tarifách. Nebavíme sa teda o osobnom ohodnotení, o dovolenkovom alebo vianočnom plate, pretože tie percentá tam budú stúpať. Bojovali sme o to, aby nešlo o nárast mzdy, ako to robia v ostatných fabrikách, ale aby sme nárast dostali do základných taríf, pretože sa tak znásobujú všetky ostatné zložky v mzde (napríklad osobné hodnotenie zamestnanca sa počíta ako percento zo základnej tarify a pod., pozn. red.).

Skúste detailnejšie vysvetliť, prečo je podľa vás adekvátny kontinuálny rast na trikrát medzi štyrmi až piatimi percentami v situácii, keď je na trhu akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, v automobilke na západnom Slovensku. 

Táto otázka je vytrhnutá z kontextu. Samozrejme, že kontinuálny nárast každého jedného zamestnanca v základných tarifách je to, čo Slovensko potrebuje. Keď rastú tarify, automaticky narastajú aj ostatné zložky mzdy. Nie je to tak skokovito, za čo nás kritizovala pomaly celá Európska únia, ale je to urobené kontinuálne s tým, že zamestnanci v priebehu 16 mesiacov dostanú do taríf o približne 145 eur viac. Za posledných 6,5 roka sa nám podarilo dostať do taríf 174 eur a teraz za 16 mesiacov sa nám podarilo dostať do nich 145 eur: podľa vás to je málo? Skúste mi odpovedať.

Volám vám ako novinárka, pýtam sa vás na vysvetlenia a rozprávame sa o výsledkoch štrajku.

Štrajk bol perfektný, štrajk bol zorganizovaný tak, že nikto by ho takto nezorganizoval. Nikomu sa nič nestalo, štrajkovalo sa 6 dní v kuse, ľudia boli perfektne organizovaní, ozaj disciplinovaní. Vybojovali sme, čo sme mali, takže ten štrajk bol maximálne úspešný.

Keď porovnávame ponuku tesne pred štrajkom a po ňom, prvý laický pohľad môže vyzerať aj takto: Prvé dohodnuté zvýšenie miezd od leta je o 0,2 percenta vyššie ako to, čo núkal Volkswagen, druhé zvýšenie je vyššie o 0,5 percenta. Posledné navýšenie od novembra 2018 do augusta 2019 nemá v predštrajkovej ponuke alternatívu, pretože VW núkal zmluvu uzatvoriť s platnosťou do konca budúceho roka. Jeden z možných uhlov pohľadu je, že posledné navýšenie nemuselo byť, pretože nevieme, čo bude za ten dlhý čas.

Ten pohľad je úplne relevantný. Ešte raz vám hovorím, že všetko, čo sme dohodli, bolo úplne perfektné. Považujem za veľmi dôležité, že okrem zvýšenia taríf sa nám podarilo úplne zrušiť dve najnižšie tarify T1 a T2. To znamená, že pre najnižšie zarábajúcich bude navýšenie výrazne vyššie ako 14,12 percenta. Zároveň to bude znamenať tlak na presun aj ďalších pracovníkov do vyšších tarifných tried.

Rozhovory

Teraz najčítanejšie