Denník N

A tak vznikla, hopsasa, naša prvá klobása. Príbeh albumu Bolo nás jedenásť

Prvá nahrávka Jara Filipa s Lasicom a so Satinským z roku 1981 bude mať koncertnú premiéru v kompletnej podobe na Pohode.

Ak sa vám titulok tohto článku zdá úplne mimo, má to len jediné vysvetlenie. Nepoznáte dosť dobre originál. Sú to totiž záverečné slová piesne Jano bol chlap… z albumu Bolo nás jedenásť a dobre vystihujú to, aké dôležité je mať Filipa. Skladateľa a hlavného strojcu jednej z najoriginálnejších nahrávok, aké kedy na Slovensku vznikli. Toto je jej príbeh.

Muzikant aj nahrávač

Začínal nenápadne a pomaly. Najskôr ako hudobník, čerstvý konzervatorista, ktorý hral na klávesy u Deža Ursinyho, potom začal vystupovať v divadle U Rolanda. Najskôr tam robil iba pesničky, no jeho sólové vsuvky, počas ktorých pri klavíri improvizoval a bavil publikum, sa začali predlžovať a čoraz viac ľudí začalo chodievať práve na neho.

V roku 1978 Jaro Filip napísal prvú hudbu na texty Milana Lasicu. Udialo sa to v bratislavskom divadle Nová scéna, v hre Márna lásky snaha. Tam sa zoznámili. Vzápätí sa objavil v televíznej relácii Ktosi je za dverami, ktorú robili Lasica a Satinský. Najskôr ako hosť a potom ako stály člen komickej dvojice. Našli nielen skladateľa a hudobníka, ale aj nahrávača – partiaka na svoje dialógy.

Onedlho vyšla ich prvá spoločná pesnička, ale úplne inde, než by ste tipovali – na albume Cestovný poriadok Marcely Laiferovej. Volala sa V jedálnom vozni a bola prvou z tých, ktoré sa neskôr objavili na ich vlastnej platni v roku 1981.

„Ani jedna z našich početných piesní (dokonca ani Bolo nás jedenásť, kde sa smiešno azda najviac mieša s tragičnom a človek by povedal Bože, to z nich muselo vytrysknúť) nebola napísaná načas a už vôbec nie z vlastnej vôle. Nepatrím k skladateľom, ktorí sa s hárkom notového papiera túlajú po lese a túžobne čakajú, či im príroda v podobe cvrlikania, šuchotu náhle ako blesk zošle inšpiráciu. Notový papier nedostať, prírody je čoraz menej a ak by ma nejaká ,múza’ kopla, ako sa poznám, okamžite by som jej to vrátil. Takých, čo píšu načas a z vlastnej vôle, počúvame denne z rádia a nevieme pomaly, kam pred nimi utiecť,“ napísal svojím neodolateľným štýlom do bulletinu Štúdia S Jaro Filip.

Na albume Bolo nás jedenásť si dal najviac záležať práve on. Bol to najmä jeho album, celý ho zorganizoval. Poskladal výbornú česko-slovenskú kapelu zo špičkových inštrumentalistov a dokázal

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Denníka N.

Festival Pohoda

Milan Lasica

Kultúra

Teraz najčítanejšie