Denník N

Diaľnicu pri Ružomberku mali dokončiť v júni, skôr ako o dva až tri roky určite nebude

Takto začali v septembri 2014 raziť tunel Čebrať. Foto – TASR
Takto začali v septembri 2014 raziť tunel Čebrať. Foto – TASR

Primátor Ružomberka kritizoval Národnú diaľničnú spoločnosť verejne a pred premiérom za to, že nevie pohnúť so stavbou obchvatu mesta.

Rozostavaná diaľnica medzi Hubovou a Ivachnovou mala byť v júni 2017 hotová. Najneskôr v tento mesiac na ňu mali pustiť autá, Národná diaľničná označila po podpise zmluvy jún ako plánovaný termín na dokončenie novej asfaltky.

Jún sa končí a jazdiť sa po nej ešte nedá. Namiesto toho sa šoféri môžu iba pozerať na stavbu, na ktorej sa zosunul svah.

Robotníci na kľúčových častiach tohto úseku nepracujú. Pri Ružomberku vznikajú lieviky a spomaľujú autá – či už na ceste z mesta na diaľnicu, alebo na trase medzi metropolami západu a východu.

Diaľnicu štát objednal ešte v roku 2013. Slávnostne ju začali stavať začiatkom roka 2014, na jeseň začali raziť aj kľúčový tunel Čebrať. Potom sa zosunul svah a problém nie je doposiaľ vyriešený.

Kedy bude hotová?

Odborníci naznačujú, že úsek tak skoro hotový nebude. „Keď poviem optimistický termín, tak dva roky, keď poviem reálny, tak tri roky a pesimistický štyri roky,“ odhaduje bývalý investičný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Juraj Čermák, kedy by sa mohli Ružomberčania dočkať obchvatu.

Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej, to vidí reálne tiež tak na tri roky. Platí to v prípade, ak sa hneď teraz NDS rozhodne, čo bude s poškodenou stavbou robiť.

Diaľničiari avizujú, že už je v podstate rozhodnuté, iba treba počkať, kým všetky inštitúcie schvália nové trasovanie.

„Predpokladáme, že stavebné práce na úseku by sa mali rozbehnúť v druhej polovici tohto roka, po odovzdaní správy EIA (posudok o vplyve novej trasy na životné prostredie, pozn. red.), keď bude definitívne rozhodnuté o trase diaľničného úseku,“ povedala hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

V NDS termín nevedia

NDS hovorí, že už urobili geologický prieskum pre alternatívne trasovanie. Okrem posudku EIA potrebujú aj záverečné stanovisko od ministerstva životného prostredia.

Všetko vraj momentálne vyzerá tak, že ideálne by bolo predĺžiť plánovaný tunel Čebrať (pôvodne 2-kilometrový) o 1,6 kilometra. „Celý úsek sa skráti o 300 metrov,“ povedala Michalová.

Kedy bude diaľnica hotová, zatiaľ nevie NDS povedať, práve dohaduje dodatok so stavbármi, potom budú termíny jasnejšie.

Nikto poriadne nepovedal, kde urobili diaľničiari chybu. Tender pripravovali ešte za éry ministra dopravy Jána Počiatka (Smer), vtedy začali aj stavať.

Neskôr stavbu prevzala Sieť, jej nominant v kresle šéfa NDS Róbert Auxt vravel, že niekto zanedbal prieskum geologických pomerov a že ani 150 miliónov eur (vysúťažená cena je 227 miliónov eur bez DPH) navyše nemusí problém vyriešiť. Argumentovalo sa aj plynutím času, počas ktorého sa zmenila klíma.

D1 Hubová – Ivachnová

  • Dĺžka: 15,272 kilometra.
  • Zmluvný začiatok výstavby: 12/2013.
  • Zmluvné ukončenie výstavby: 06/2017.
  • Zhotoviteľ: Konzorcium OHL ŽS a Váhostav (počas stavby si vymenili vedúcu úlohu v konzorciu).

Zdroj: NDS

Meškanie stavby pritom znervózňuje obyvateľov, primátorov a starostov z regiónu. Organizujú sa protestné blokády za výstavbu diaľnic, nielen v Ružomberku, pribúdajú po celom Slovensku.

Do Ružomberka sa v pondelok prišiel pozrieť premiér Robert Fico (Smer). Vypočul si tam, že za meškaním nemusia byť objektívne technické príčiny.

„Protesty budú pokračovať, možno budú aj väčšie a budú nielen v Ružomberku, budú aj na iných miestach Slovenska, pokiaľ sa určité negatívne javy, za ktoré premiér vôbec nemôže a proti nim bojuje, budú akceptovať a nebudú sa odstraňovať,“ povedal na spoločnej tlačovke s Ficom primátor Ružomberka Igor Čombor.

Primátor: Problém je v NDS

Čombor novinárom povedal, že problém vidí skôr v manažéroch Národnej diaľničnej spoločnosti ako v peniazoch na diaľnicu.

„Ak sú peniaze na D1, mohol by sa raziť tunel Čebrať, tak tam nejde len o technické problémy, ale ide aj o problém v samotnej NDS, že nevedia pružne zaujať stanovisko k vzniknutej situácii, že nevedia pohnúť s tou stavbou,“ rečnil Čombor.

Narážal na to, že kým stavba pri Ružomberku stojí, v NDS sa vystriedali už tri vlny manažérov. Tí povymieňali osadenstvo často aj na odborných sekciách firmy.

Premiér povedal, že do Ružomberka posiela ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby domácim vysvetlil, prečo stavba stojí.

„Pokiaľ ide o D1, tú vnímam ako technickú otázku. Nenechám sa zatlačiť do polohy, že teraz budem vysvetľovať, či mal štátny orgán právo niečo odkladať. Môžeme povedať, že je zle, že to mešká, aj preto som došiel dnes a chcem pritlačiť všetkých, aby konečne vysvetlili Ružomberčanom, v čom je problém,“ odpovedal premiér na otázky novinárov.

Na D1 z Bratislavy do Košíc sa stále ešte nezačal ani len tendrovať vedľajší úsek Turany – Hubová. Všetky povolenia potrebné na rozbeh stavby nemá ani juhozápadný obchvat Prešova, ktorý už diaľničiari objednali aj na ňom poklopali základný kameň.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie