Denník N

Štát tlačí štvrtého operátora tak tvrdo, že mobily Poštatel môžu stihnúť Vianoce

Foto - Techbox.sk
Foto – Techbox.sk

Firma Swan nemá poriadnu sieť, je vo vojne s konkurenciou, ale štát jej ide v ústrety cez regulátora aj spoluprácu so Slovenskou poštou.

Štvrtý mobilný operátor, slovenská spoločnosť Swan, získal licenciu na mobilnú dátovú 4G sieť pred viac ako rokom. Kto od jeho príchodu čakal, že príde rýchlo s ponukou lacného volania alebo posielania esemesiak za nízke ceny, musí byť zatiaľ sklamaný.

Swan doteraz nemá dostatočne veľkú vlastnú sieť a tak môže byť normálny mobilný operátor, len ak mu siete prenajme niekto z jeho troch konkurentov, ktorými sú Orange, Slovak Telekom alebo O2.

Nik z nich nie je spolupráci s konkurentom naklonený, no pod tlakom štátu sa to môže zmeniť. Telekomunikačný úrad totiž pred pár dňami vydal rozhodnutie, ktorým prístup Swanu k cudzím sieťam významne uľahčil.

Telekomunikačný úrad vedie nominant Smeru. Predchádzajúceho šéfa tejto inštitúcie odvolala ešte prvá Ficova vláda po tom, čo sa dostal do sporu s J&T.

Veľké víťazstvo

Štát fakticky prikázal, že traja mobilní operátori sú v prípade, keď ich o to Swan požiada, povinní mu prenajať svoju sieť. A to aj vtedy, keď sa nedohodnú na cene. V takom prípade ju neskôr určí  úrad a bude platiť aj spätne.

Ide o cenu za minúty, SMS či dáta posielané zákazníkmi Swanu do siete konkurencie. Regulačný úrad ide vzorec ešte len vytvoriť, má to stihnúť do štyroch mesiacov.

„Tieto rozhodnutia sú vykonateľné a veríme, že všetci traja operátori ich budú rešpektovať a so všetkými troma operátormi máme záujem o ďalších krokoch rokovať,“ povedala Zuzana Hánová zo Swanu.

O cenovú reguláciu požiadal úrad Swan, regulátor mu vyhovel, dokonca vydal okamžitý príkaz na pripojenie k sieťam.

Takáto cenová regulácia nie je v Európskej únii vôbec bežná. Sám regulátor tvrdí, že ju v minulosti mal iba Cyprus a Slovinsko a v súčasnosti už len Cyprus.

No pre slovenskú firmu Swan je to veľké víťazstvo, takmer isto už získa tak dôležitý prístup do národného roamingu. Majiteľom Swanu je DanubiaTel, ktorý patrí do portfólia skupiny Danubia Invest bratov Ondrišovcov.

„Doteraz sme sa so žiadnym z operátorov na cene nedohodli. Vydané predbežné opatrenia stále dávajú priestor na dohodu o cene. V opačnom prípade do 25. júla o cene rozhodne úrad,“ povedala Hánová zo Swanu.

Tým však pomoc štátu novému operátorovi nekončí. Kontrakt so Swanom je pripravená urobiť aj štátna Slovenská pošta. Tá sa na vzniku mobilného operátora pod značkou Poštatel dohodla so Swanom už minulý rok v jeseni, čaká sa len na prístup Swanu do cudzích sietí.

Prínos pošty v novom podniku má byť jej značka, ktorá je najmä u starších obyvateľov v menších sídlach stále rešpektovaná a tak predaj cez jej pobočky môže byť úspešný. Pošta uvažuje aj o 20-percentnom vstupe do firmy Swan, ale to má byť až o dva roky.

Konkurenti chcú Swan zablokovať cez súd

Pomoc, ktorú dostal Swan od štátu, vzťahom medzi operátormi nepomohlo. Naopak, budú sa súdiť.

Orange už má v rukách predbežné rozhodnutie Okresného súdu v Bratislave, podľa ktorého zatiaľ nemusí pustiť Swan do svojej siete.

O predbežné opatrenie, ktoré by stoplo povinnosť pustiť Swan do sietí, požiadal aj Slovak Telekom.

„Konanie regulačného úradu považujeme za absolútne nezákonné a za neprimerané zasahovanie do súťaže na trhu. Predstavte si, že vás niekto núti poskytovať službu konkurencii zadarmo s tým, že vám možno v budúcnosti za ňu zaplatí a vy ani neviete, koľko,“ hovorí šéf komunikácie O2 René Parák. A dodal vetu o pripravovaných právnych krokoch.

Mimo záznam konkurenti hovoria, že Swan sa vlastne ani veľmi neunúval dohodnúť sa na podmienkach prenájmu. Pochybovali aj o tom, či má vôbec vlastné 20-percentné pokrytie populácie, čo je jedna z podmienok pre národný roaming. Napríklad aj preto, že Swan nechce povedať, koľko má vysielačov, ktoré mu deklarované pokrytie zabezpečujú. Aj to bol dôvod, prečo sa Orange obrátil na súd.

Otázku 20-percentného pokrytia napokon tiež vyriešil regulačný úrad, keď nedávno povedal, že Swan toto pokrytie dosiahol ešte v decembri. Reakcia na Orange nenechala na seba dlho čakať. Swan začiatkom marca podal trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre podozrenie zo spáchania trestného činu podvodu pri účasti na aukcii. Na tlačovej konferencii spresnil, že sa to týka Orangeu.

Keď prišlo O2

Keď pred ôsmimi rokmi získal O2 licenciu, nebol okolo národného roamingu taký rozruch. O2 sa na ňom dohodol so Slovak Telekomom.

Horšie to bolo s prenositeľnosťou čísla. Operátori sa naťahovali zhruba rok a pol, v médiách to jedna strana dávala za vinu tej druhej a naopak. Nakoniec zasiahol aj na podnet O2 regulátor, ktorý zaviedol najviac 5-dňovú lehotu za prenos čísla a zrušil poplatok za prenos.

Čo sa zmenilo príchodom O2? „Prišlo k reálnej zmene situácie v oblasti konkurencie na trhu mobilných služieb,“ hovorí šéf spoločnosti Antik Technology Peter Blaas. Vysvetľuje, že nový konkurent vtedy získal okrem frekvencií v dostatočnom rozsahu rýchlo aj národný roaming, ale zároveň priniesol dostatok investícií a know-how potrebných k výstavbe siete a k prevádzke a predaju služieb.

„Súčasnému štvrtému operátorovi chýbajú takmer všetky tieto predpoklady úspechu Telefónica O2 pred ôsmimi rokmi,“ povedal Blaas.

Orange má aktuálne 2,84 milióna mobilných zákazníkov, Slovak Telekom 2,12 milióna a O2 1,7 milióna zákazníkov.

Predvianočná ponuka

Každopádne, Swan v polovici marca oficiálne predstavil ponuku rýchleho 4G internetu za päť eur mesačne, čo je najlacnejšia ponuka na trhu. Ide o mobilnú dátovú službu prostredníctvom technológie LTE. Zmluva sa uzatvára na dobu určitú do konca tohto roka, nie je teda jasné, aké budú podmienky v januári 2016. Aktivovať si ju môžu ľudia v Trnave, Púchove, Pezinku a Dunajskej Strede, alebo cez online nákup. Koľko zákazníkov si už rýchly internet kúpilo, Swan nekonkretizoval. (dostupnosť LTE od Swanu testoval Techbox.sk)

Dá sa predpokladať, že Swan príde spolu s poštou s ponukou klasických mobilných služieb ešte v tomto roku.

Pošta tvrdí, že má záujem spustiť poskytovanie mobilných služieb pod vlastnou značkou tak, aby stihla silnú predvianočnú sezónu. „Plánujeme začať s predplatenými produktmi. Uvedomujeme si nasýtenosť trhu, preto chceme nájsť vhodné produkty práve pre klientov, ktorí navštevujú naše pobočky. Mobilné telekomunikačné služby chceme spájať s ďalšími našimi produktmi a službami čím vytvoríme atraktívne a od konkurencie odlišné balíky služieb,“ uviedla pošta.

Teraz najčítanejšie