Denník N

Štvrtý pokus o nasadenie schránok pre všetky firmy sa neskončil katastrofou, no problémov je dosť

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Od júla má štát komunikovať s firmami už len elektronicky. Kampaň sa zlepšila, e-schránky majú nový dizajn, problémy môžu byť s elektronickým podpisom a formulármi.

Až na štvrtý pokus sa podarilo štátu naozaj presadiť povinné elektronické schránky pre firmy. Prvého júla každej firme z obchodného registra automaticky aktivoval e-schránku na webe slovensko.sk, ak to dovtedy nespravili jej štatutári sami.

Elektronická schránka je vlastne štátny e-mail, do ktorého majú inštitúcie štátu zasielať súdne rozhodnutia, exekučné príkazy či iné úradné listiny.

Polrok, o ktorý sa termín pre povinné e-schránky odsunul, zvládla vláda oveľa lepšie ako predchádzajúce pokusy o nasadenie schránok pre všetky firmy. Rozbehla komunikačnú kampaň, e-schránky začala viac vysvetľovať, takže podnikatelia o novej povinnosti počuli viac ako kedykoľvek predtým.

Lepšia kampaň

Elektronický občiansky preukaz (eID), ktorý na používanie e-schránky potrebujú, si podľa ministerstva vnútra k 30. júnu vyzdvihlo približne 60 percent z 216-tisíc štatutárov. Vlani v novembri, keď vicepremiér Peter Pellegrini (Smer) oznamoval, že povinné e-schránky znova odsunú, malo eID len 25 percent štatutárov.

Približne 86-tisíc štatutárov nemá eID, čo sa môže zdať ako stále vysoký počet. Od tohto čísla však treba odrátať približne 12-tisíc štatutárov, ktorí splnomocnili na prístup do e-schránky niekoho iného. Ďalších pártisíc štatutárov požiadalo o eID niekedy v júni a v týchto dňoch ho ešte len dostanú.

Niektorí štatutári chcú využívať službu GovBox alebo Zelenú poštu, ktoré ponúkajú prístup k štátnym schránkam. A ak má firma viac štatutárov, stačí, ak má prístup do e-schránky len jeden z nich.

Údaj, koľko štatutárov na e-schránku jednoducho zabudlo alebo ju ignoruje, nepoznáme. No nápor na klientske centrá už nebude taký veľký ako doteraz.

„V pondelok k 15:00 sme evidovali zhruba dvojnásobok unikátnych prihlásení do schránok ako v prvý júnový deň za 24 hodín. Podobne sa zvyšuje aj počet volaní na ústredné kontaktné centrum,“ uviedla vládna agentúra NASES, ktorá e-schránky spravuje.

Ak si aj niekto eID vybavuje ešte v týchto dňoch, nič dramatické sa udiať zatiaľ nemusí. Ak mu aj príde medzitým do schránky elektronická doručenka (obdoba papierovej doručenky v klasickej schránke), treba ju potvrdiť stlačením tlačidla „prevziať“ do 15 dní. Podnikateľ tak ešte nič zmeškať nemusí. Samotný dokument by po potvrdení doručenky mal prísť do schránky do niekoľkých minút.

Nový dizajn

Po prihlásení do e-schránky si treba nastaviť notifikáciu, teda upozornenie formou sms alebo na e-mail, keď vám úrad pošle do schránky poštu. Aj notifikácie na e-mail sa zmenili: nezistíte z nich predmet správy a odosielateľa. Podľa agentúry preto, aby sa predchádzalo vyhýbaniu sa prebratia úradných rozhodnutí, pri ktorých je vylúčené náhradné doručovanie.

Po kritike verejnosti majú e-schránky aj nový výzor. Viac sa teraz podobajú na klasický e-mail, nová pošta je v nich prehľadnejšia, dá sa lepšie čítať, no vyhľadávanie je stále problematické. Podnikatelia však majú na výber: ak chcú, môžu aj naďalej používať starú verziu schránok, ak si na ňu zvykli. Stačí, ak si túto možnosť odkliknú.

Nový dizajn stál zhruba 40-tisíc eur, NASES to zaplatil z bežných zdrojov agentúry (pozn. – doplnené 7. júla 2017). Nehradilo sa to zo zákazky na rozvoj slovensko.sk za 16,3 milióna eur (bez DPH), ktorú na základe priameho rokovacieho konania získali GlobalTel a Swan.

Chýba zoznam dokumentov

Štátna agentúra NASES v polovici júna informovala, že do jej kontaktného centra volá alebo píše takmer tristo ľudí denne, čo je o tretinu viac ako na začiatku roka a štyrikrát viac ako v rovnakom období minulého roka. Teraz cez víkend volali najmä tí, ktorí sa prvýkrát prihlásili do schránky a chceli sa informovať o jej funkciách.

Dá sa predpokladať, že začnú pribúdať napríklad otázky, ako odoslať poštu, vyplniť formulár a prečo ho majiteľ schránky nevie nájsť.

Priamo z e-schránky sa nedá pošta odosielať – to je rozdiel oproti klasickému e-mailu. Ak chcete poslať úradu správu, musíte najskôr nájsť konkrétnu elektronickú službu na portáli slovensko.sk a vyplniť formulár. Elektronické formuláre úradov však nie sú jednotné. A niektoré elektronické formuláre chýbajú.

To, čo chýba, je zoznam typov dokumentov, ktoré budú a ktoré nebudú úrady zasielať do e-schránky. Elektronická komunikácia je síce povinná, ale niektoré inštitúcie sa odvolávajú na výnimky.

„Načo mi bude elektronická schránka, keď dve inštitúcie, s ktorými ako zamestnávateľ a platca DPH najviac elektronicky komunikujem, absolútne neuznávajú slovensko.sk?“ položil jeden z podnikateľov otázku na platforme Slovensko.Digital.

Sociálna poisťovňa, daniari, súdy

Finančná správa s podnikateľmi komunikuje elektronicky cez vlastné schránky – uplatňuje si výnimku. Uviedla tiež, že akceptuje podania podnikateľov cez e-schránky.

Sociálna poisťovňa potvrdila, že zamestnávatelia naďalej komunikujú (do 31. januára 2018) pri zasielaní tlačív, registračných listov a mesačných výkazov a výkazov poistného formou Systému elektronických služieb poisťovne (teda nie cez e-schránku).

Uviedla tiež, že ak podnikateľ alebo občan zašle cez e-schránku svoje podanie, poisťovňa ho akceptuje a požiadavku cez e-schránku aj vybaví. Nemá však všetky elektronické formuláre. „Štrukturované elektronické formuláre podľa jednotlivých životných situácií Sociálna poisťovňa pripravuje, na portáli e-Slovensko by mali byť do konca prechodného obdobia, teda do 31. januára 2018,“ uviedla Sociálna poisťovňa.

V súčasnosti je možné elektronické podanie Sociálnej poisťovni zaslať vo forme všeobecného podania a prílohy, ktorá je buď vo formáte PDF, alebo vo formáte XML (elektronický formulár).

Ministerstvo spravodlivosti potvrdilo, že súdy aj exekútori sú od 1. júla povinní komunikovať s podnikateľmi elektronicky. „A to aj v prípade, že sa konanie začalo pred týmto dátumom – teda aj v ‚otvorených‘ veciach sa prechádza na elektronickú komunikáciu,“ povedal hovorca ministerstva spravodlivosti Peter Bubla.

IT-čkár Ľubor Illek upozorňuje aj na to, že štát používa rôzny softvér na elektronický podpis. Niektoré úrady tak nemusia akceptovať niektoré dokumenty podpísané elektronickým podpisom. „Príkladom je NASES, ktorého podateľňa neakceptuje niektoré formáty elektronického podpisu. Je to však chyba úradu, lebo to nie je v súlade s platnou legislatívou,“ hovorí Illek.

Kapacita e-schránky je 1 GB. Firmám, ktoré komunikujú so štátom často, to, samozrejme, nestačí. Kapacita schránky sa dá zvýšiť, no za poplatok. Každý gigabajt navyše stojí 10 eur.

Živnostníkov sa to netýka

E-schránky sú od 1. júla povinné iba pre firmy a nie pre fyzické osoby, teda nie sú povinné ani pre živnostníkov. Zatiaľ sa ani nehovorí o termíne, odkedy by to malo byť inak. Aktivovať si ich však môžu, ak chcú a majú eID s bezpečnostným kódom a čítačkou.

Ak by si to neskôr rozmysleli, môžu si ich deaktivovať. Platí potom, že e-schránka sa dá obnoviť po šiestich mesiacoch už za poplatok 5 eur.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Verejné IT zákazky

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie