Denník N

Do múzea patria aj nové veci, ak sú naozaj dobré

Cenu za produktový dizajn pred dvoma rokmi získala aj Lenka Sršňová so svojou kolekciou Colorcode. Foto - Jakub Gulyás
Cenu za produktový dizajn pred dvoma rokmi získala aj Lenka Sršňová so svojou kolekciou Colorcode. Foto – Jakub Gulyás

Slovenské centrum dizajnu vyhlásilo 14. ročník súťaže Národná cena za dizajn, tento rok je venovaný produktovému dizajnu, prihlásiť sa môžu firmy, výrobcovia aj dizajnéri – majú ešte dva týždne.

Keď Branči Kováč alias Vec hľadal miesto, kde by vznikla obálka jeho posledného EP-čka Domáce potreby, voľba padla na múzeum dizajnu.

V Hurbanových kasárňach v Bratislave, kde múzeum sídli, naaranžovali s Milanom Vagačom a fotografom Adamom Šakovým starý televízor, stolík aj žehliacu dosku, všetko zo zbierok múzea, ktoré zo starých vecí urobilo zberateľské predmety hodné nielen nostalgie, ale i vedeckého bádania a inšpirácie pre súčasných tvorcov.

So sloganom „všetko nové bude raz staré“ teraz šéf múzea Maroš Schmidt, neúnavný propagátor dejín dizajnu, spolu s Brančim Kováčom vyzývajú dizajnérov, firmy aj výrobcov, aby prihlásili svoje nové veci do súťaže.

„To, čo dnes vzniká, je naše budúce kultúrne dedičstvo, a práve dizajn je jeho dôležitou súčasťou. Sú to veci, ktoré denne používame, ktorými sa prezentujeme a s ktorými sa môžeme zaradiť do svetového kontextu,“ hovorí Mária Rišková, riaditeľka Slovenského centra dizajnu, vyhlasovateľa súťaže.

Národná cena za dizajn je najdôležitejšou súťažou svojho druhu pre dizajnérov. Ročníky sa striedajú v zameraní na komunikačný dizajn a produktový dizajn. Do toho aktuálneho sa dá prihlásiť ešte dva týždne, víťazov sa dozvieme v októbri.

Dobrá porota, prihláste sa

Registrácia dizajnérov prebieha už od prvého júna, minulé ročníky už však ukázali, že obľúbenou disciplínou našich autorov je prihlasovať sa v posledný možný deň. „Tento rok to zatiaľ prebieha bez zmeny, dúfame však, že budú trochu zodpovední aj voči nám a veríme, že server nespadne pri poslednom nápore,“ hovorí Mária Rišková.

Pravidlá a podmienky súťaže prešli jemnými zmenami, ktoré chcú súťaž viac sprehľadniť a zrovnoprávniť. Základné ostáva rozdelenie na tri kategórie: jedna pre študentov, druhá pre profesionálov a tretia nesie názov Dizajn s pridanou hodnotou. Zastupuje kategóriu experimentálneho dizajnu z minulosti.

„Chceli sme túto kategóriu viac rozšíriť a bližšie pomenovať, o čo v nej ide. Jednoducho povedané – kým v kategórii produktového dizajnu ide dizajnérovi o to, aby urobil dobrý produkt, ktorý sa dá sériovo vyrábať a používať, v tomto prípade hľadáme veci a projekty, ktorými dizajnéri riešia, so zveličením povedané, ako urobiť svet lepším. Môžu to byť študentské práce aj veci od profesionálov s presahom do sociálnej, filozofickej či environmentálnej oblasti, ale aj konceptuálny dizajn, ktorý nie je primárne určený na sériovú výrobu,“ vysvetľuje Maroš Schmidt.

Dizajnérov by do súťaže mohla prilákať aj medzinárodná porota, ktorá bude ich práce hodnotiť. Sú medzi nimi Lilli Hollein, dizajnérka a riaditeľka viedenského Vienna Design Week, umelecká riaditeľka School of Form Agnieszka Jacobson z Poľska, Olo Křížová, riaditeľka Czech Fashion council a Fashion LIVE! z Česka, design director spoločnosti Dynamic Crystal Michal Kačmár, Majo Lukáč – dizajnér v Ghost Bikes, Adam Štěch, kurátor a teoretik dizajnu z Česka a Sebastian Hackenschmidt, kurátor zbierky nábytku z viedenského MAK-u.

Prihlásené veci budú hodnotiť koncom júla, zároveň vyberú to najlepšie, čo sa objaví na výstave v priestoroch Slovenského múzea dizajnu na jeseň. Vyhlásenie víťazov je naplánované na 13. október. Počas trvania výstavy bude prebiehať aj hlasovanie divákov.

Pred dvoma rokmi bola držiteľkou Ceny za produktový dizajn aj Lenka Sršňová so svojou kolekciou Colorcode. Foto – Jakub Gulás Photography

Colorcode si odniesla cenu zo súťaže Národná cena za dizajn, ale uchytila sa aj medzi ľuďmi, ktorí ju nosia, a to je podľa dizajnérky najväčší úspech. Foto – Jakub Gulyás Photography

Čo sa stane, keď niekto vyhrá

Pred dvoma roky jednu z cien súťaže získala aj módna dizajnérka Lenka Sršňová so svojou kolekciou Colorcode. Prihlásenie do súťaže nevnímala ako niečo samozrejmé, napokon však bola rada, že sa na poslednú chvíľu tiež prihlásila.

„Pre mňa je najdôležitejšie, keď sa moje veci nosia, keď sa kolekcia začne predávať a keď v nej niekoho stretnem na ulici. Na kolekcii však pracovalo viacero ľudí vrátane textilnej dizajnérky Michaely Bednárovej a grafického dizajnéra Ondreja Jóba, a keď sme vyhrali, bolo to veľmi príjemné a vnímala som to ako cenu pre celý tím. Povzbudilo ma to v tom, že som zvolila dobrú cestu a dodalo mi to odhodlanie pokračovať v tom. Zásada je, že sa vždy snažím spolupracovať s ľuďmi, ktorí sú v tom, čo potrebujem urobiť, lepší ako ja. Získavam tak viacero pohľadov, mám šancu prehodnocovať riešenia a zároveň mám viac priestoru na celkový výraz, ktorý chcem do kolekcie dostať,“ hovorí Lenka Sršňová.

Na scéne pôsobí prakticky od vysokej školy, keď však pred ôsmimi rokmi zakladala svoju značku, veľa vecí ešte nefungovalo tak, ako dnes. „Keď je človek na voľnej nohe, existenčné problémy musí riešiť neustále, ale je pravda, že keď som začínala, tak ešte neexistovali inštitúcie ani platformy, ktoré by hovorili, čo je dobrý dizajn, v takom rozmere ako dnes. Priestoru, v ktorom sme sa mohli ukázať ako mladí dizajnéri, bolo veľmi málo. Možno bolo o trochu ľahšie zaujať, keď sme sa už niekde objavili, ale ak chce dizajnér profesionálne fungovať, to predsa musí robiť neustále,“ hovorí.

Kolekcia Fullove vznikala v Galérii Ľudovíta Fullu, kde bola aj prvá prehliadka. Finálnu kolekciu predstaví Lenka Sršňová na jeseň. Foto – Petra Baranovičová

Model z kolekcie Fullove Lenky Sršňovej inšpirovaný dielami Ľudovíta Fullu. Foto – Katarína Baranovičová

S láskou k Fullovi

Po ôsmich rokoch je už stabilnou súčasťou našej dizajnérskej scény, stále však väčšinu práce robí sama. Nastavila si vlastný režim fungovania a vraví, že to je pridaná hodnota, ktorú ponúka. Keďže väčšinu šiat aj sama šije, práca s každým klientom je veľmi osobná a zákazníci sa radi vracajú.

„Je to o neustálej systematickej práci. Po rokoch ma už pozná viac ľudí, ale stále treba robiť na nových kolekciách, nestačí urobiť jednu a žiť z nej. V zahraničí ročne predstavujú až štyri kolekcie, ja robím každý rok jednu – myslím, že to odpovedá možnostiam, ktoré tu máme, ale aj môjmu pohľadu na rýchlu módu. Nie je pre mňa atraktívna, snažím sa ísť svojím tempom, a napokon je aj tak dôležité, či dokážem ľudí presvedčiť, či má kolekcia dostatočne silnú myšlienku, koncept, ktorý zaujme.“

Tá, na ktorej práve robí, vznikala tradične-netradične. Opäť na nej totiž spolupracuje s viacerými ľuďmi vrátane grafického dizajnéra Ondreja Jóba. Vlani sa stretli pri projekte Vytvorené na Slovensku v Galérii Ľudovíta Fullu v Ružomberku. Na základe krátkej rezidencie vytvorila Lenka Sršňová malú kolekciu s motívmi z Fullových obrazov. Odpremiérovala a vystavila ju priamo v galérii, neskôr sa však rozhodla, že na nej bude pracovať ďalej.

„Urobila som len desať kusov a to je pre mňa málo, ak chcem vyjadriť celú myšlienku. Tak som si povedala, že to ešte rozpracujem a na jeseň predstavím celú kolekciu,“ hovorí.

Ani vtedy podľa nej nebude ešte úplne definitívna a finálna. „Každá kolekcia je pre mňa dlhodobým projektom, nie je to tak, že niečo odprezentujem na móle, rozpredá sa to a koniec. Ak za mnou príde klient a chce niečo z kolekcie spred piatich rokov, stále to dokážem urobiť. A často sú takí, ktorým sa dizajn kolekcie páči, ale chceli by iné šaty – a tak s tým ďalej pracujem. V tom je výhoda, že robím v malom a stále môžem reagovať na trh. A dodnes ešte šijem aj Colorcode.“

Teraz najčítanejšie