Denník N

Prečo vlastne diskvalifikovali Sagana? Zrejme nie za lakeť v Cavendishovej tvári

Peter Sagan. Foto – tasr/ap
Peter Sagan. Foto – tasr/ap

V posledných metroch etapy je zakázané meniť počas špurtu smer jazdy. Sagan to spravil, no rovnako aj víťaz Démare.

Petra Sagana diskvalifikovali z Tour de France, no zdá sa, že príčinou nebolo údajné strčenie lakťom do Marka Cavendisha vo finiši štvrtej etapy. Teda aspoň nie tou bezprostrednou.

„Rozhodli sme sa vylúčiť Petra Sagana z Tour de France 2017 po búrlivom finiši vo Vitteli, kde svojím konaním ohrozil niekoľkých jazdcov vrátane Marka Cavendisha a ďalších pretekárov, ktorí spadli,“ citovala agentúra AP predsedu poroty Philippa Mariena.

„Aplikovali sme článok 12.104 o nesúmerných šprintoch, ktorý dovoľuje aj vylúčiť jazdca z pretekov a udeliť mu pokutu.“

Saganov tím Bora-Hansgrohe sa proti verdiktu ešte v utorok odvolal. Nemá na to však právo.

„Nesúhlasím, ale musím to akceptovať. Neurobil som nič zlé,“ povedal Sagan v stredu ráno pred štartom piatej etapy.

Keď si však dáte tú námahu a článok si nájdete, zistíte, že nie je také ľahké sa v ňom orientovať a nachádza sa v ňom hneď niekoľko priestupkov, za ktoré mohol byť Sagan potrestaný. Pri väčšine z nich platí, že k diskvalifikácii prichádza až po treťom priestupku.

Martin Fraňo, športový riaditeľ Dukly Banská Bystrica, si myslí, že za lakeť prišiel pôvodný trest – penalizácia 30 sekúnd, odobratie 80 bodov v bodovacej súťaži a posun na chvost skupiny, v ktorej prišiel do cieľa.

„Existuje však aj pravidlo, ktoré hovorí, že v posledných metroch cyklista nesmie razantne zmeniť svoj smer a ohroziť pritom súpera,“ hovorí.

„Keď začal Arnaude Démare špurtovať, Cavendish mu šiel v háku, no veľmi sa netlačil dopredu, Sagan ho možno periférne nevidel a prudko zmenil smer jazdy doprava. Cavendisha zatlačil k bariére. Ten mal na začiatku špurtu dosť miesta, ale Sagan ho zablokoval,“ vysvetľuje.

Cavendish v tom momente prestal ťahať, začal strácať rovnováhu a lakeť pri jeho tvári bol podľa Fraňa už len záverom celej situácie.

Bývalý nemecký profesionálny cyklista Jens Voigt však upozorňuje, že smer ako prvý zmenil víťaz etapy Démare.

„Rozhodcovia si podľa mňa prehrávali celú situáciu dozadu, nielen tie konečné momenty.“

Fraňo si myslí, že Sagan porušil pravidlá a mal dostať trest. No len ten pôvodný.

Pohľad na zmeny smeru šprintu.

„Sagan urobil veľkú chybu. Dlho sme o tom diskutovali a dospeli sme k záveru, že v prípade takýchto obzvlášť závažných prípadov musíme postupovať nekompromisne,“ uviedol šéf rozhodcovskej poroty.

„Napriek tomu to nebolo ľahké rozhodnutie. Vedeli sme, čie meno bolo v hre. Toto však nie je o konkrétnom človeku či osobe, ale o tom, čo urobil. Zdá sa, že to bolo úmyselné či zámerné.“

Práve na rozdiel medzi úmyselnosťou a neúmyselnosťou upozorňuje aj Fraňo. Podľa neho o úmysel nešlo.

„Kto pozná pravidlá, ten vie, že ich porušil. No diskvalifikácia?“ pýta sa Fraňo. „V takýchto prípadoch sa to stáva veľmi sporadicky, oveľa bežnejší je ten pôvodný trest.“

Sagan je po siedmich rokoch prvým vylúčeným z Tour za ohrozenie súpera. Posledným bol v roku 2010 Mark Renshaw, ktorý vtedy rozbiehal špurt pre Cavendisha a hlavou udieral do jedného zo súperov.

Nikdy nekonal zákerne

Maroš Kováč je bývalý slovenský cyklista, ktorý väčšinu kariéru strávil v Dukle Banská Bystrica. Nebol typickým šprintérom, no snažil sa do šprintov zapájať.

„Tlačil som sa, ale nepamätám si, že by som niekoho poslal k zemi. Tlačenice a lakte tam však vždy sú, je to súčasť špurtu,“ hovorí.

Ani Kováč si nemyslí, že Sagan zhodil Cavendisha úmyselne. „Reagoval s adrenalínom v krvi a v zápale boja. No určite nerozmýšľal tak, že ‚aha, to je Mark, pošlem ho dole‘. Peťo sa nikdy nesprával zákerne.“

Aj Kováč, podobne ako Juraj Sagan, upozornil, že Cavendish sa tlačil na miesto, na ktoré sa nemohol zmestiť. „A už viackrát sa vyjadril, že on v špurte brzdiť nebude,“ hovorí.

Takto si Cavendish na dráhe vybojoval olympijskú medailu v Riu 2016

Cavendish išiel do špurtu svojím typickým drzým spôsobom, vďaka ktorému na Tour vyhral už 50 30 etáp.

„Všetci špurtéri sú výbušní, adrenalínoví jazdci. Je to v ich podstate, za cenu víťazstva sú ochotní riskovať. Ak by neriskoval a zmäkol by, nedokáže vyhrať. Keby nebol taký nekompromisný, tak nie je taký úspešný.“

Podľa prezidenta Slovenského cyklistického zväzu Petra Privaru padal Cavendish už predtým, ako Sagan vysunul lakeť. Fraňo to však vysvetľuje tým, že Brit musel balansovať preto, lebo mu do cesty vošiel Sagan.

„Koľkokrát sa stane, že Sagan alebo iní jazdci nemajú priestor a nešpurtujú? Mal spomaliť a ísť doľava, ale Cavendish išiel na riziko, ako pitbul,“ hovorí Privara. „Miesto tam nebolo. Boli len dve možnosti – buď sa mu Peťo uhne, alebo Cavendish spadne.“

Pohľad spredu, ktorý však až tak neodhaľuje zmenu smeru šprintu

https://cf-e2.streamablevideo.com/video/mp4/j7gqb.mp4?token=1499188001-G3PrvMU06B7O1hcUrJD7f5DQueG7XneRpmZmrl1KBc0%3D

Konšpirácie

Privara videl za vypadnutím Sagana aj iné dôvody. „Bolo to také: ‚Už treba trochu Sagana zastaviť, príliš vystrkuje rohy. Stále sa hovorí, že ten zelený dres má už istý, tak mu zoberieme body a vrátime ho na zem, aby toľko nelietal,‘“ povedal.

„Objavili sa špekulácie, že Francúzi majú konečne jazdca, ktorý by mohol získať zelený dres,“ naznačil a myslel tým Démara, víťaza utorkovej etapy. Je prvým Francúzom od roku 2006, ktorý vyhral etapu v šprintérskom dojazde.

Privara upozornil aj na to, že Cavendish v minulosti z podobných incidentov odišiel bez trestu. „Viete, Anglicko má v Medzinárodnej cyklistickej únii väčší vplyv ako nejaké päťmiliónové Slovensko. Chcú dať najavo, že si moc dovoľujeme.“

K situácii sa vyjadrili aj politici, napríklad vládna SNS na Facebooku napísala:„Zjavne tým, že Peter je Slovák a je fenomenálny cyklista, prekáža mnohým konkurentom. Je to facka svetovej cyklistike.“

Fraňo si však nemyslí, že by rozhodcovia takto uvažovali. Porota je medzinárodná a rozhodnutie vylúčiť Sagana by v tomto prípade bolo kontraproduktívne.

„Skôr môže ísť o tlak, aby sa nestávali hrozivé pády,“ myslí si. Dôvodom častých pádov je vyspelá technika, v minulosti sa nešpurtovalo v rýchlosti 70 km/h.

Podiel viny majú aj atraktívne mestské dojazdy v úzkych európskych uliciach. „Napríklad na Okolo Kalifornie sa nepadá, tam sa finišuje na širokých šesťprúdových bulvároch.“

Tvrdí, že keď videl, ako vyzerajú posledné dva kilometre utorkovej etapy, bolo mu jasné, že k pádu príde. K jednému prišlo už na začiatku šprintu, k ďalšiemu po kontakte Cavendisha so Saganom – reťazovo spadli John Degenkolb a Ben Swift.

Martin Fraňo. Foto N – Peter Kováč

Rival zmenil názor

Na Sagana sa spustila kritika hlavne z tímu Dimensions Data, za ktorý jazdí Cavendish. „S Petrom vychádzam dobre, ale nechápem to. Jedna vec je naraziť, ale lakeť… Nehoda je nehoda, ale chcel by som vedieť, prečo použil lakeť,“ reagoval Cavendish, ktorého rozsah zranení odhalia vyšetrenia v nemocnici. Podľa Eurosportu utrpel fraktúru ramena.

Sagan sa mu hneď po etape išiel ospravedlniť.

„Zaviní veľký pád 1,5 kilometra pred koncom, lakťom zasiahne iného účastníka do hlavy… to môže vyústiť v jediné rozhodnutie. Dovidenia,“ reagoval Roger Hammond, riaditeľ tímu.

Zvyšok cyklistickej komunity je však k Saganovi oveľa zhovievavejší. Šprintérsky rival André Greipel najskôr uviedol, že Sagan „sa neriadi pravidlami a myslí si, že je kráľ“.

Neskôr však svoj výrok vzal späť a ospravedlnil sa: „Niekedy by som si mal najprv pozrieť záznam, až potom niečo povedať. Rozhodnutie jury je pritvrdé.“

Na Saganovu stranu sa postavil aj (bývalý) sedemnásobný víťaz Tour Lance Armstrong. „Nesúhlasím! Absolútne nesúhlasím! Mal byť potrestaný penalizáciou a nie vylúčený. Nie som jeho fanúšikom, ale s tým nemôžem súhlasiť,“ hovoril vo svojom podcaste.

Napadnutie komisára či hlavička súperovi

Diskvalifikácie nie sú na cyklistickej Tour de France žiadna novinka, zväčša sa týkali dopingu. Medzi najprominentnejšie prípady patrili aféry Festina v roku 1998 či Operación Puerto o osem rokov neskôr. História si však pamätá aj vylúčenia, ktoré nesúviseli s dopingom.

Hneď v druhej edícii v roku 1904 sa konal premiérový škandál. Už počas pretekov diskvalifikovali deviatich jazdcov za nedovolené využívanie automobilov alebo vlakov na prepravu v častiach etáp. Po niekoľkomesačnom vyšetrovaní vylúčili všetkých víťazov etáp a prvých štyroch mužov celkového poradia na čele s víťazom Mauriceom Garinom. V tomto období tiež podporovatelia miestnych pretekárov atakovali ich konkurentov.

Nemec Dietrich Thurau mal prezývku „Blonďavý anjel“, ale v roku 1985 ukázal svoju odvrátenú tvár. Tour sa preňho skončila, keď napadol komisára po tom, ako mu ten udelil časovú penalizáciu. O dvanásť rokov neskôr stratil Belgičan Tom Steels v hromadnom špurte nervy a hodil fľašku po francúzskom súperovi Frédéricovi Moncassinovi.

Takisto najnovšie diskvalifikácie sa udiali po kontroverzných dojazdoch. Porota pretekov sa v roku 2010 rozhodla vylúčiť Austrálčana Marka Renshawa za údery hlavou do súpera, ktorými v špurte „uvoľnil“ cestu za triumfom svojmu britskému tímovému kolegovi Markovi Cavendishovi v jedenástej etape s cieľom v Bourg-lès-Valence.

(dpa, tasr)

[Športové podcasty Denníka N: Apple – Google – Spotify – Podbean – Deezer – YouTube – RSS]

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Peter Sagan

Tour de France

Šport a pohyb

Teraz najčítanejšie