štvrtok

Astronauti na ISS používajú úchytný systém inšpirovaný gekónom

Vedci z NASA opísali prípravu a testovanie úchytného zariadenia, ktoré napodobňuje vlásky na nohách gekónov. Úchytné zariadenie by mohlo predstavovať riešenie pre čoraz vážnejší problém s vesmírnym odpadom.

Polárna žiara zachytená z Medzinárodnej vesmírnej stanice ISS 15. júla 2012 Joeom Acabom z NASA. Foto – TASR/AP

Mnoho vynálezov, ktoré používa moderná veda a technológie, je inšpirovaných zvieracou ríšou.

Napríklad v mäkkej robotike napodobňujú pomocou mäkkých a flexibilných materiálov plynulý pohyb, ktorý vedci vidia v prírode (pohyb a úchop slonieho chobota a chápadiel chobotnice a iné).

Nové budovy v Austrálii sú inšpirované termitiskami, ktoré dokážu šetriť energiu vďaka vetracím výpustom, čo zabezpečujú ochladzovanie budovy aj vo vysokých teplotách.

V budúcnosti možno bude v moriach pomáhať záchranárom robotická medúza, ktorá sa vďaka svojmu jedinečnému tvaru dostane na miesto určenia omnoho rýchlejšie ako člny.

Do zoznamu prírodou inšpirovaných vynálezov patrí aj zariadenie, ktoré bude NASA používať vo vesmíre. Ide o úchytný systém inšpirovaný končatinami gekóna. Astronautom bude pomáhať vykonávať prácu v prostredí mikrogravitácie.

Slabé interakcie, no obrovský efekt

Gekón je plaz, ktorý dokáže vyliezť aj po strmých a veľmi hladkých povrchoch. Za svoju superschopnosť vďačí stavbe končatín, ktoré majú na nášľapnej časti tisíce miniatúrnych mikroskopických vláskov.

Každý z nich tvorí s povrchom slabé interakcie nazývané van der Waalsove interakcie. Sú slabšie ako ktorýkoľvek iný typ chemickej väzby.

Efekt vanderwaalsových interakcií zosilňuje to, že gekón má na každej končatine takýchto vláskov obrovské množstvo, až 150-tisíc na jeden štvorcový centimeter. Vďaka tomu živočích nespadne ani pri lezení po skle.

Touto superschopnosťou gekónov sa inšpirovali vedci z NASA. Koncom minulého mesiaca opísali v časopise Science Robotics prípravu a testovanie úchytného zariadenia, ktoré napodobňuje vlásky na gekónich nohách pomocou tisícok silikónových vlákien.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás