Denník N

Jednoduchý dom pri jazere aj byt v kláštore. Pozrite si najlepšiu slovenskú architektúru minulého roka

Ceny za architektúru 2017 vyhlásili nominácie, víťazov sa dozvieme v októbri. Foto - Peter Jurkovič, Katarína Príkopská
Ceny za architektúru 2017 vyhlásili nominácie, víťazov sa dozvieme v októbri. Foto – Peter Jurkovič, Katarína Príkopská

Slovenská komora architektov vyhlásila nominácie Ceny za architektúru. Najsilnejšie sú kategórie rodinných domov a interiérov, porotu zaujali aj rekonštrukcie dvoch synagóg – v Lučenci a v Bardejove.

Rozhodujúci nebol iba estetický a dizajnový aspekt, ale aj sociálny, kultúrny či spoločenský rozmer stavieb, ktoré porota považovala za dôležité, povedal Juri Troy, rakúsky architekt a predseda komisie aktuálneho ročníka Ceny za architektúru.

Sedemčlenný tím odborníkov prešiel za posledné dni celé Slovensko, aby posúdil diela prihlásené do súťaže. Tento rok sa ich prihlásilo 89, dvadsaťštyri z nich si porota osobne prezrela a dnes vyhlásila nominácie v jednotlivých kategóriách. Prekvapilo ich najmä množstvo mladých architektov a ateliérov, čo pritiahli pozornosť, ale i fakt, že dobrá architektúra je rovnomerne zastúpená po celej krajine, nielen v Bratislave.

Naopak, negatívne vnímali najmä nízky počet prihlásených stavieb v kategóriách Bytové domy či Exteriér, a teda tam, „kde je hlavnou úlohou architekta skvalitňovanie životného prostredia“, hovorí architekt Michal Krištof pôsobiaci v Česku.

Po obhliadkach a úvahách sa rozhodli najmä pre nízky počet prihlásených stavieb nevyhlásiť nominácie v kategórii Bytové domy. „Je to možno istým spôsobom odraz doby alebo fakt, že práve tento druh diela je časovo veľmi náročný, mnohé diela sú vo fáze pred dokončením, a tak sa ich autori rozhodli neprihlásiť,“ hovorí Oľga Miháliková, projektová manažérka Ceny CE∙ZA∙AR.

Porota rozhodovala v zložení: Andrzej Marcin Bulanda (architekt, Poľsko), Irakli Eristavi (architekt, Slovenská republika), Michal Krištof (architekt, Česká republika), Ilona Németh (výtvarníčka, Slovenská republika), Juraj Sumbal (architekt, Slovenská republika), Jan Šépka (architekt, Česká republika), Juri Troy (architekt, Rakúska republika).

Víťaza Ceny za architektúru 2017 sa dozvieme 5. októbra 2017. Priamy prenos udeľovania cien bude vysielať Dvojka. Okrem cien v jednotlivých kategóriách udelia organizátori aj cenu Patrón architektúry za osobitý prínos pre rozvoj architektúry.

Nominácie CE.ZA.AR 2017

Rodinné domy

Dom v dome, Bernolákovo. Foto – Daniela Dostálková

DOM V DOME
Bernolákovo
autori: Martin Jančok,
spolupráca: Michal Janák, Ivana Čobejová, Ľubica Segečová, Michal Marcinov, Samuel Šimonovič

Program rodinného domu je rozdelený do dvoch sústredných častí. Vnútorná pozostáva z nevyhnutných obytných miestností (obývacia časť a izby) v pôdoryse palladiánskej mriežky 3 x 3 polia s vertikálne akcentovanou jedálňou v jej centre. Vonkajšia časť domu obsahuje doplnkové funkcie, ktoré nevyžadujú celoročné využitie (garáž, bazén, patiá a skladové priestory). Táto časť je akýmsi medzipriestorom, nie je ani domom, ani záhradou. Je ich mediátorom.

Dom pri jazere. Foto – Peter Jurkovič

DOM PRI JAZERE

Vojka nad Dunajom

autori: Peter Jurkovič

Jednopodlažnému bungalovu dominuje centrálny obývací priestor s kozubovou pieckou. Sekundárne funkcie sú vytlačené do strán, svojím objemom ohraničujú spoločenskú miestnosť. Harmonikové zasklenie eliminuje rozhranie vnútri-vonku. Valbová strecha asymetricky, podľa potreby prekrýva jednotlivé strany škatule. Smerom k jazeru — nad terasou sú to takmer tri metre cenného priestoru chráneného pred slnkom a dažďom.

Exteriér chaty je akoby bez detailu, takmer monochromatický — všetka pozornosť je venovaná tomu podstatnému, čo sa odohráva vnútri. Tam je teplo, farby, bohatosť.

Víkendový dom, Vlčie hrdlo. Foto – Tomáš Manina

VÍKENDOVÝ DOM VLČIE HRDLO

Vlčie hrdlo

autori: Henrich Korec, Ladislav Jurík

Hlavnou požiadavkou návrhu celoročne používateľného víkendového objektu bolo vybudovanie kvalitnej vínnej pivnice s priestorom na posedenie s priateľmi a zároveň nad pivnicou vytvoriť dennú časť s kuchynkou a možnosťou prespania. Miesto realizácie bolo inšpiratívne: záhradkárska osada medzi Slovnaftom a dunajskou lodenicou pre nákladné lode. Vzduchom sa tiahnu hrdzavé produktovody rafinérie, továrenské komíny v kombinácii s Dunajom a jeho lužnými lesmi. Industriálna romantika. Architektonický výraz stavby logicky vychádza z prostredia, v ktorom sa nachádza a zároveň ho ovplyvňuje a vytvára: čistý tvar kocky osadený v zeleni záhrady, pohľadový betón stien a stropov prekryté zelenou strechou.

Občianske a priemyselné budovy

Poľovnícky dom, Kuchyňa. Foto – Lívia Štokingerová

POĽOVNÍCKY DOM

Kuchyňa

autori: Tomáš Auxt, Peter Kožuško, Miro Hrušovský, Peter Hudač

spolupráca: Michal Zábranský

Poľovnícky dom je koncipovaný ako sústava 5 radiálne usporiadaných objektov okolo centrálnej exteriérovej obývačky. Kompaktné, tradičné až archetypálne hmoty distribuujú bohatý program v kompozícii, ktorá dômyselne redukuje vizuálny objem domu a posúva ho do diétnej hmotnostnej kategórie. V kontraste so subtílnym objemom domu je jeho robustný, drsný a veľmi maskulínny prejav odrážajúci sa v monochromatickom drevenom obklade aplikovanom skrz celok, bez potreby dekorovania a ornamentu. Nehostinná, monolitická, ba až fortifikačná fasáda sa vďaka pohyblivým elementom dokáže zmeniť na otvorený pavilónový priestor v lesnej krajine, akoby odjakživa určený na rodinné slávnosti poľovníkov.

Castellum Café, Nitra. Foto – Dano Veselský, Martin Dulík, František Rišiaň

CASTELLUM CAFÉ

Nitra

autori: Martin Dulík, Marek Šumichrast, Lívia Dulíková

Objekt reštaurácie Castellum Café je zapustený do východného svahu hradného kopca. Samotná reštaurácia je umiestnená pod úrovňou terénu nástupného priestoru do Nitrianskeho hradu. Strecha reštaurácie je zároveň vyhliadkovou drevenou terasou s lavicami – svetlíkmi. Z reštaurácie je cez presklenú stenu výhľad na mesto a na odkryté stredoveké hradby. Súčasťou riešenia je aj vytvorenie nových peších trás na východnom svahu, vydláždenie nástupného priestoru, renovácia zelene, rekonštrukcia zničenej časti východnej hradby a prezentácia renesančnej a románskej hradby, ktoré boli odkryté pri archeologickom výskume v mieste stavby.

Obnova a prestavba

Obnova a prestavba synagógy v Lučenci. Foto – Tibor Škandík

PRESTAVBA SYNAGÓGY NA MULTIKULTÚRNE PRIESTORY

Lučenec

autori: Zsolt Papp

spolupráca: Alica Tichá, Ladislav Palacka, Slavka Prevendarčíková, Zoltán Krizsán, Igor Valuška, Katarína Valušková

V čase pred obnovou bola budova vo veľmi zlom stave – s ohrozenou statikou a rastúcou bujnou vegetáciou. Synagógy projektované Leopoldom Baumhornom boli síce inšpiráciou, ale cieľom rekonštrukcie nebolo prinavrátiť pôvodný stav. Zvolením „konzervačnej metódy“ sa priniesla pridaná hodnota v podobe symbiózy súčasného umenia a kultúrneho dedičstva. Koncepcia bola založená na kontrastoch, kde nové dominantné prvky vytvárajú akcent na zakonzervovanom historickom jadre. V princípe práve tieto kontrasty vplývajú na zmiernenie „horror vacui“ – strachu z prázdnoty, ktorý bol v minulosti potlačovaný prezdobením povrchov. Vďaka tomu mohlo vzniknúť nové a najmä živé architektonické dielo.

Rekonštrukcia meštianskeho domu, Trnava. Foto – Tomáš Manina

REKONŠTRUKCIA MEŠTIANSKEHO DOMU

Trnava

autori: Matúš Vallo, Oliver Sadovský, Branislav Husárik, Marcel Vadík, Viliam Zajíček, Mateja Vonkomerová

Všadeprítomného genia loci mesta Trnava, ktoré je považované za malý slovenský Rím, sa architekti snažili premietnuť do priestorov národnej kultúrnej pamiatky objektu na Trojičnom námestí 5. Navrhnutým programom sa usilovali budovu oživiť a zároveň jej dovoliť fungovať efektívne z ekonomického hľadiska. Tvorcovia diela prvýkrát rekonštruovali priestory národnej kultúrnej pamiatky. Výsledok je však dobrým príkladom, ako sa dá pracovať s pamiatkarmi. Obnovený pôvodný prejazd či reštaurovaný kamenný portál vrátili domu jeho charakter. Zámer maximálneho možného sledovania princípov pamiatkovej ochrany sa stretol s novými funkciami, ktoré dali objektu atraktivitu.

Stará synagóga v Bardejove. Foto – Ján Krcho, Tomáš Lupták

STARÁ SYNAGÓGA V BARDEJOVE

Bardejov

autori: Peter Gomboš, Ján Krcho, Tomáš Lupták

Obnova areálu prebieha už dlhšie, dokončenie synagógy je prvý viditeľný výsledok. Podľa projektu obnovy by v synagóge mal byť priestor na výstavy a koncerty, v ostatných objektoch administratívne priestory, múzeum a konferenčné priestory. Pravdepodobne však túto koncepciu bude potrebné prispôsobiť potrebám budúcich používateľov. Hlavná časť prác na obnove synagógy spočívala v reštaurovaní jej vnútornej výzdoby vonkajších architektonických článkov, z architektonického hľadiska bolo potrebné v úzkej spolupráci s reštaurátormi riešiť niektoré funkčné záležitosti a nutnú technickú vybavenosť.

Interiér

Interiér bytu v bývalom kláštore. Foto – Peter Jurkovič

REKONŠTRUKCIA BYTU V BÝVALOM KLÁŠTORE

Trnava

autor: Peter Jurkovič

Kláštor paulínov, postavený v roku 1719, v polovici 20. stor. prestavaný na obytný dom. Byt má úžitkovú plochu 100 štvorcových metrov. Odstraňujeme všetky zásahy predchádzajúcich majiteľov. Vrstvu po vrstve obnažujeme jestvujúce konštrukcie. Byt má slúžiť mladému bezdetnému páru. Dispozícii dominuje spoločenská miestnosť s monumentálnou svetlou výškou 3,6 m. V druhom pláne, za knižnicou, sa nachádza nočná časť so samostatnou hygienou a šatníkom. Z naznačenej vstupnej haly je prístupná ešte jedna spálňa a hygiena. Vstavaný nábytok je pripravený tak, aby po malom zásahu transformoval byt aj na účely rodiny s deťmi.

FACH, Bratislava. Foto – Peter Jurkovič

FACH

Bratislava

autori: Ilja Skoček, Martin Skoček

spolupráca: Danica Jurkovičová

Fach, situovaný na prízemí Pálffyho paláca, sa prezentuje ako celok s viacerými podružnými prevádzkami – Bread and Coffee, Reštaurácia, Bar a Juice shop. Ide o veľmi členité a zložité zoskupenie nesúrodých priestorov, kde najväčšou výzvou pri riešení výtvarnej koncepcie interiéru bolo vytvorenie sceľujúceho elementu v podobe jednotného materiálového riešenia celej stavebnej substancie v charaktere šúchanej stredovekej omietky – takej, aká tu možno kedysi bola. Tá slúži ako pozadie pre jednotlivé solitéry, ktoré sú podľa charakteru prevádzok materiálovo a farebne odlišné. Vďaka vzácnej zhode názorov architektov, dizajnérov a klienta sa podarilo udržať veľmi čistý a minimalistický koncept.

Byt S, Bratislava. Foto – Katarína Príkopská

BYT S

Bratislava

autori: Katarína Príkopská, Ivan Príkopská, Tomáš Szöke

Byt S mal pôvodne trojtraktovú dispozíciu. Vstupná chodba, dve izby vľavo, dve vpravo. Podstrešný byt plný tmy, bez výhľadov, všetko v uzatvorených izbách. Zmena bola nevyhnutná. Nová dispozícia má preplávajúcu dennú časť s komplikovanou pôdorysnou stopou. Vstup, hygiena, kuchyňa a pracovňa sú v strede, jedáleň a TV miestnosť po stranách. Radenie náplní tak vytvára živé centrum. Izby sú vyčlenené šatníkmi s nadsvetlíkmi. Tie násobia denné svetlo, no ponechávajú súkromie v spálňach. Spracovanie je striedme. Odkryté konštrukcie, biely maloformátový obklad sú odkazom pôvodu. Interiér chápu architekti ako podklad na bývanie, nie cieľ.

Reštaurácia Jasmín, Bratislava. Foto – Nicole Lieskovská

ČÍNSKA REŠTAURÁCIA JASMÍN NA ŽIDOVSKEJ ULICI

Bratislava

autori: Matúš Vallo, Oliver Sadovský, Branislav Husárik, Marián Stanislav

Architekti sa snažili podčiarknuť citlivosť miesta a vyjadriť integráciu jednej čínskej rodiny do slovenskej komunity. Ideu pri vytváraní interiéru reštaurácie Jasmín vystihuje najviac citát napísaný na zrkadle vo vstupnom priestore: „Milí priatelia, stretávame sa na tomto mieste už od roku 1996. Vďaka vám, milí naši klienti, má náš príbeh vo vašej krajine pokračovanie. V krajine, ktorá nás prijala a poskytla nám príležitosť robiť to, čo máme radi. V krajine, v ktorej sme našli zázemie pre nás a pre naše deti. V krajine, ktorú dnes vďaka vám môžeme nazývať domovom. Tešíme sa na každú vašu návštevu.“

Exteriér

UWO, Piešťany. Foto – Anna Horčinová, Vera Kiseľová

UWO

Piešťany

autori: Ransu Helenius, Tobias Foged Permin, Anna Cséfalvay, Marianna Maczová, Danica Pišteková, Veronika Trnovská, Gabriela Mészáros, Silvia Gálová, Nina Valíčková, Martina Mikócziová, Karol Gwiazdowski, Oksana Hetman, Rebeka Zacková, Vera Kiseľová, Lorcán Koethe, Sebastian Sowa, Peter Lényi, Vít Halada, Benjamín Brádňanský, Lívia Gažová

Inšpirovaný pohľadmi na oblohu a brečtanovým kobercom vznikol na Lide ikonický objekt UWO. Názov je odkazom na jeho neidentifikovateľnú funkciu, bez rozpoznateľného náznaku, ako objekt použiť, zámerne mimo kontextu lokálneho prostredia. Podporná štruktúra je tvorená vrstvením profilov z červeného smreku, ktoré sú ohnuté pomocou kopyta. Nosníky sú následne zmontované do ôsmich trojuholníkov a tie sú poskladané do výsledného tvaru guľového vrchlíka priamo na mieste. Objekt priemeru 5,5 m váži zhruba 600 kg. Počas piatich rokov sa 1:1 WORKSHOP stal putovným podujatím, ktoré cestuje z miesta na miesto a prináša život na zabudnuté miesta s potenciálom či vyblednutou minulosťou.

Obnovená časť námestia v Prievidzi. Foto – Branislav Lackovič, Marian Trcka

OBNOVA ČASTI NÁMESTIA SLOBODY

Prievidza

autori: Marian Trcka, Branislav Lackovič, Jaroslav Tarajčák

Projekt vychádza z nášho víťazného návrhu vo verejnej anonymnej súťaži. Zámerom mesta bolo oživiť „hornú“ časť námestia fontánou a prilákať tak ľudí opäť do centra mesta. Fontána svojím stvárnením vytvára jeden prvok, aj keď sme ju rozdelili do viacerých zón. Na východe sú trysky, ktoré sa postupne menia na plytkú „bazénovú zónu“, kde je možné brodenie. Na západnom konci kompozíciu dotvára obojstranná kamenná atypová lavička. Aj ostatné lavičky sú atyp. Úpravami schodísk a terénov sme dosiahli bezbariérovosť pohybu medzi jednotlivými časťami námestia. Novonavrhnuté schody východne od pomníka sme doplnili o sedenie, a preto môžu slúžiť aj ako hľadisko s výhľadom na južnú časť Námestia slobody.

 

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie